Frispel

sedan 2001

Firepower renovering: från sisådär till finfint

Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu har jag nåt att göra i mellandagarna (mellan jul och semestern) :)



Sunkigt och luktar illa som fasen.


Bättre bakglas på gång från Tyskland, men detta är OK ändå för att vara 37 år!


Spelplanen bra skick. Skall ta bort mylaren och sen renovera och klarlacka. Blir nog det jag börjar med.



gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Kul med ett till projekt!
Spelet ser ut att vara ett riktigt bra objekt!
Några Wonderbaum inne i kabinettet kommer att göra susen ;D


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tack  :) nu kan vi dela erfarenheter. Mest enkelriktat blir det nog dock eftesom jag inte har någon erfarenhet.

Kabbet är såpass ok att jag tänkte maskera det gula och röda sen spreja på nytt svart.
Alltså inga stenciler planerar jag


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Första dan, planen nedplockad så långt det går ovanifrån. Ursäkta dom icke flipper relaterade bilderna men måste ändå visa vad jag kopplar av med emellan renoverandet :) 42" plasma att spela på är toppen och just nu är det No Mans Sky som gäller! Lite bilder på några retrokonsoler med kopplade till en 21 tums B&O TV!







Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
All mylar borta idag. Hårtorksmetoden gick fint. I stort sett inget lacksläpp. Men varmt blev det i rummet :)



Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Dag 3:
Tagit bort limmet som blev kvar från mylaren. Halv burk bakpulver, isopropanol och ren bensin så vips är det borta. Tog kanske 1.5 timme. Först spruta på iso, sen pulverlager och gnugga bort och sen damsuga.  Slutligen gör rent med bensin.





Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har någon ett tips om hur man får bort bollspår från utloppsbanan? Provat med magic Eraser och isopropanol och novus 2 men det försvinner ej.



MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Är bakpulver bättre än vanligt mjöl?

Har bara använt isopropanol, vetemjöl och sen bara novus 2


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vet inte faktiskt, tog det jag hade i skafferiet. Blev lite kvar och var tvungen att använda bensin.



larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Skulle gissa på att det är så hårt slitet där kulan åkt , så du får nog leva med det eller lacka om ..


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Japp så är det. Går ner under klarlacken så jag får hitta på nåt.


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jäklar vad bra det blir med MAgic Eraser och isopropanol. Dock har jag erfarat på ett ställe när det blir för bra och färgen går bort. Men det fixar vi sen.

Annars så har jag provat sprutmåla med airbrush för första gången- Köpte kompr och airbrush på biltema för ungefär 1100.

Testade att laga också och vilken skillnad jämfört med pensel. Blir en perfekt plan yta med airbrushen som aldrig går att få med pensel.

Beställde createx färger 5 st från mattonbutiken.  Tamiaya som jag har är inte bra när man skall klarlacka med 2k efteråt eftersom dom innehåller thinner.



gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ser kanon ut!
Har inte vågat ge mig på airbrush men när jag ser hur bra det blir kanske jag borde överväga att köpa en spruta jag med!
Hur funkar sprutan när du skall göra tunna linjer?


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tunna linjer då måste man maskera och det funkar bra på testpapper.

MAn behöver inte trycka fast tejpen så hårt med airbrush, kryper inte emellan som med pensel.

Kan aldrig gå tillbaka till pensel :)

Det går även att bättringsmåla skador utan att maskera. Det blir alltid lite småsprut vid sidan om och det kan man enkelt ta bort med trasa och isoprop när färgen torkat.

JAg testade med Tamiayas färger och dom innehåller isoprop. Createx är rena vattenburna färger så jag mistänker att vatten tar bort sprutet.


brevix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Karlsborg

Tags: diod spole  switch  switch