Frispel

sedan 2001

Firepower renovering: från sisådär till finfint

Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
I fredags så lade jag på en lite kulle av klarlack på alla gropiga inserts. Det får torka tills på fredag då jag skall våtslipa hela planen och sedan lacka igen.
Skall börja med kabinettet i veckan. Blir inte så mycket gjort förän senare på kvällen då pojken lagt sig.



Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har börjat med kabinettet och toppboxen. Rengöring invändigt med klorin och spackling med loctite / eopxy putty som man knådar med fingrarna. Fyller repor och skador. För att göra rent så är Nilfisk allrengöring överlägset bäst. Bättre än isopropanol och simple green.
På Fredag skall jag slipa ned och lacka spelplanen så att den förhoppningsvis blir klar.
Frontluckan med myntmekanik, lockbaren och låset till den skall jag prova och köra i en ultraljudstvätt på jobbet. Får se hur det blir.





Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu äntligen är sista lagret med klarlack på. Det blev 6 st. Med slipande och ofyllnad emellan för ojämnheter. Nöjd. Nu bara våtslipa plant och sen efter några veckor polera.

Notera smart lösning med plugga hålen och lamphållare. Öronproppar funka perfekt

« Senast ändrad: januari 20, 2017, 21:05:31 av Kiario »


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Börjat på kabinettet. Maskat stripes och målar svart blank med pensel. Blir inga synliga penseldrag med rätt pensel och mest pga att ytan på kabinettet är så grov.






Slipat bort rost och polerat benen med. Blir bra. Vill inte ha det för högblankt. Vanlig autosol och borrmaskin.




Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ingen airbrush?

Hade tanken först men skulle då behövt maskera stripsen totalt, inte bara kanterna för att förhindra översprut. Så testade med pensel och det blev bra.

Sen målar jag inte med akryl utan plastfärg.

Skal måla bättringat i stripsen med airbrush.


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Skal inhandla leds till spelet men vet inte riktigt vad jag skall köpa.

1. Bakglaset. Blir det bäst med färgade eller frostade vita?
2. Inserts, här tror jag man skall ha färgade
3. GI frost vit
4. Sen har väl Firepower 6 flashers eller? Bumprarna och "fire" och "power" inserten. Eller är det mer?

Tacksam för svar.


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Otur idag. Efterkontroll av klarlackning så kan man se om man lyser med lampa bakom vissa inserts att svarta linjerna runtom inte täcker bra. Kan svära på att dom gjorde det vid tidigare tillfälle. Vet inte vad som hänt.
Hursomhelst, det blir väl till att måla i igen och lägga två lager lack till.




Är det någon som har sådana här mynt plattor för inkastet? Mina är sönder.



Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Så där ja, backboxen är renoverad och klar. Blev bra med tanke på att hela nedersidan saknades och fick byggas upp med spackel 2k.
Gula och röda stripsen fick jag blanda färg så att det matchade. Är färgblind men i mina ögon blev det en bra match :)

Använde bara maskeringstejp. Createx akrylfärger kunde jag inte använda direkt utan fick köpa matchande lackfärg på färgbolaget. Createx har så dålig täckförmåga så att det går inte att måla direkt på skador som är för ljusa eller mörka, hur många lager man än lägger på. Så där kom lackfärgen in som grund.
Sen sprutade jag med airbrush ca 5 lager med createx färgen ovanpå lackfärgen.



Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Phu.... Hela kabinettet färdigmålat. Helnöjd. Från 1 m ser det ut som nytt :)

Spelplanen klarlackad och slipad. Skall ni börja med montera dit saker och göra rent plaster och metaller.



Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu har jag tagit hem spelplanen och börjat montera diverse delar. Kabinettet är klart och målat. Blev jättebra.
Gjort rent myntmekanism och polerat. Fick beställa 3 st myntplaster från Macros i USA. Passade perfekt.

Dock så spillde jag färg (mycket) på ett kretskort som sitter på en vit bräda i kabinettet.

Vet någon vad detta kretskort gör?
Är det viktigt, kanske har lite färg kvar i kretskortet efter rengöring.








mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Om det är kortet på bilden så står det exchange? på det. Kan ju tänkas vara mynträknare som kopplas in där. Var det inkopplat när du fick spelet??
Annars kan du ta bort det. Operatören satte in dessa för att se till att kunna dela på intäkterna och att det inte kunde trixas med kassorna.

mate07
mate07


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Åh. Tack för svaret. Det står 1 kr 5 kr och 10 kr instämpat. Så det är nog mynt. Fasen 1.5 timme rengöring i onödan :)


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu så är planen polerad och vaxad. Tycker det blev väldigt bra. Speciellt med tanke på hur den såg ut från början med delar som saknade färg överhuvudtaget.

Sådärja, nu är det dags att sätta tillbaka saker på undersidan.

Nya Zelda har kommit ut så det blir nog mer spelade nu än jobbande med flippret :)



Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Fortfarande vid liv  :)

Håller på med ihopsättning av undersidan av spelplanen. Till Helgen hoppas jag kunna sätta EL i det hela.

Något som heter VR Oculus Rift har snott en hel del tid!


Tags: diod spole  switch  switch