Frispel

sedan 2001

Firepower renovering: från sisådär till finfint

Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu börjar ett arbete som inte är särskilt roligt. Att spackla alla lackskador hur små dom än är. Säker hundratal små skador.

Kör med epoxy putty som man knådar. Har även testat Tamaiyas putty men den luktar så starkt lösningsmedel.

Ett anpassat plastkort och putty. Dra över skadan tills det täcker samt bara är en tunn film kvar runt om. Den kan man ta bort med isopropanol. Alternativt slipa med 2000 papper.

Tur man har lite gamla SF kort i plånboken, visste väl att dom skulle komma till användning :)



Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har rengjort lite lamphållare. Modifierad rund stålborste blir det rent från oxidrost.



Försökt jämna till inserts som ligger aningen högt. Men jag får inte ner dom perfekt. Förmodligen så här från fabrik. Så det får duga. Slipar till det efter klarlacken.



Bättrat lite med biltemas airbrush och createx färger. Innan mattade jag ner planen med 800 papper så det ser inget vidare ut. Men det blir nog bra när lacken kommer på.

Behöver man matta ner den nya bättringen eller blir det samma efter klarlack?



Pojken vill också hjälpa till och det får han givetvis :)



Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jobbiga dagar. Maska och måla inserts är inte det roligaste direkt. Tar ju timmar och timmar att göra detta jobb. Hursomhelst, blir kanon med min egenpåhittade teknik.

Inserterna ligger inte i centrum av den svarta ringen vilket för det hela lite trixigare. Man kan inte centrera mallar annars blir det tokfel och ovala ringar.




Gör egna invändiga maskmallar av vanliga etiketter och en cirkelskärare som inköptes på Panduro för 89kr. Etiketterna är från jobbet :)




Påklistrade! Sen använder jag airbrush och cirkelmallen som syns nere till vänster och lägger den utanpå för att få  en svart ring.




Använder elastisk maskeringstejp för icke runda inserts. Trixigt värre.




Blir bra faktiskt. Utan mallarna hade det aldrig blivit runda cirklar för hand.

« Senast ändrad: januari 04, 2017, 22:13:18 av Kiario »


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Bättring på planen fortsätter. Maskat och målat dom vitgula områdena under plaster och vid studsarna nere på plan. Det var maffigt jobb. Fick vit färgsprut över det svarta som jag var tvungen att ta bort och sen fick jag bättra i svart igen!!!
Tycker inte om biltemas airbrush, den funkar som den vill. Kloggar igen och är oprecis i spaken. Går aldrig att få lagom lufttryck. Skall nog lämna tillbaka och köpa en Iwata kanske.

Nu är det "bara" detaljbättringen kvar på planeten och nere vid flipprarna samt runt ball lanes(hålen). Det börjar närma sig en första klarlackning. Kanske nästa vecka :)

Tittar jag på bilden så blir jag helnöjd och lite stolt. Inte dåligt för att vara första gången :)

« Senast ändrad: januari 07, 2017, 19:26:44 av Kiario »


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Har inga problem (ännu så länge) med Biltemas spruta, rengör du den ordentligt och kör luften "baklänges" omg när du är klar?
Prova och köp rengöringsvätska, Createx har väl nån lämplig.....
Finns säkert mycket bättre sprutor men jag anser att den gör definitivt sitt jobb.


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors

Peza

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Mycket handlar om att färgen måste vara lagom "lös". Jag har målat småfigurer med Biltemas airbrush länge och det fungerar bra. Men visst kloggar det ibland men det gör nog alla? Jag har mer problem med deras minikompressor som inte klarar hålla stabilt lufttryck


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Någon gång har jag kört baklänges i sprutan. Skall göra ett nytt försök.
Problemet är att det inte går att får rätt lufttryck. Vill jag måla tunn linje så blåser antingen färgen bort eller så kommer det inget. Verkar väldigt varierande.
Jag är väl dålig på det helt enkelt :)
Sen blir det ju en massa småsprut runt om liksom dimma.

En sak som ni får ha överseende med är om färgerna inte matchar exakt på planen, jag är nämligen färgblind, inte helt men på vissa färger


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu så, planen är klar. Och skall lackas på Osndag kväll på jobbet. Ingen som har ett sista minuten tips att tänka på innan lackering? Skadan på planeten näst intill osynlig :)



Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Hej
Var lite försiktig med de röda insertsen. Haft på ett par planer att de börjat "blöda" om man lägger lite tjockare lager.
Hade också några insert som blev dimmiga när jag torkade av planen med thinner innan lack & använder nu bara silicone remover att torka av med.
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Hej,

Ok tack för tipsen. Har inte använt thinner alls, bara naphtha (kemisk ren bensin).

Skall dra på 2 jättetunna lager först sen fylla i inserts och vänta nån dag. Sen köra tjocka lager och våtslipa tills jämt.


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Såja, första gången man klarlackade överhuvudtaget.

Först det viktigaste i detta sammanhang. SKYDD Laccken är direkt livsfarlig vid inandning och man MÅSTE använda skydd. Även för ögon och hud för ämnet i 2k lack angriper all fuktig vävnad.




Tillgång till bra lackbox är A och O vintertid.




Jättenöjd förutom lite smågrejer.




Lacken ville inte lägga sig runt vissa inserts. Vad skall man göra? Får vänta tills i morn för 2 fulla flaskor med lack är slut och har fler hemma. Skall man lägga i manuellt på dessa områden och slipa ned? Se höger sida

« Senast ändrad: januari 16, 2017, 17:22:57 av Kiario »


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Om det är nivåskillnader mellan inserts och planen har jag också noterat att det kan vara svårt att på vissa inserts få klarlacken att krypa ända in i hörnen.
Vet inte riktigt vad det beror på, kanske har jag inte riktigt kommit åt och rengjort/mattat av ordentligt i innerhörnen.
Det är som det är typ silicone kvar just runt vissa inserts, kanske är det nåt från limmningen på fabriken som vandrat upp mot ytan, kan vara nåt i plasten (mjukgörare eller gud vet vad) också som vandrat ut.
Men vill du ha det perfekt går det alltid att droppa i lite klarlack och slipa ner, du ser ju ut att ha ett väldigt tjockt lager lack så det borde väl gå bra.


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tack för tipset. Japp, körde två tunna sen två rejält tjocka. Gick åt två flaskor ikväll.
Lade jag inte på tjockt så blev det massa ställen som lacken inte ville ligga på.

Är det ok att låta torka tills i morn och fortsätta med fylla i dessa ställen sen köra några till lager och sen till helgen slipa?
Måste jag slipa hela planen i morn om jag vill lacka hela ytterligare för att få nya lager att fastna?



gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Tror definitivt att du skall slipa där lacken inte trängt ner.
Kan ju vara nåt skit just där lacken krupit undan som du vill få bort.

Finns säkert nån här på forumet som har en lösning på det här?
Jag är ju bara en spelplan före dig, och är väl knappast att anses vara nån större expert på spelplanslackering! Jag svamlar mest utan att ha nån fakta att falla tillbaka på!


Tags: diod spole  switch  switch