Frispel

sedan 2001

IC-kretsar

Henke7

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Bjuv
Då det var svårt och dyrt att få tag på ett nytt display-kort till Gottlieb system3. Funderar jag på att byta ut mina komponenter på kortet.
Anledningen till det är kortslutning i 5volten. Endast 4ohm mellan + och -. Efter att klippt bort matningsbenen på de synligt dåliga kretsarna, steg ohm värdet till 25ohm. Troligen är de flesta kassa och behöver bytas.
Känns som att det blivit någon form av spänningspik som förstört kretsarna. Tror dock att kondensatorerna klarat sig.

De kretsar som jag undrar över är dessa:

G65C02P-2 Dil40 Cpu 2Mhz enligt manualen. Den som sitter i är en G65SC02P-2 (1st S mera). Tror S är en mindre variant. Undrar även om det går att välja en med 4Mhz, då de är vanligare och billigare.

MC68B45P Dil40 Controller 2Mhz.

6264 Dil28 RAM stat 8k x8 enligt manualen. Sitter en 8464A-10L monterad. 6264 är mycket vanligare och lättere att få tag på.

GAL16V8. Den berömda kretsen som ofta havererar. Tyvärr väldigt dyr pga programmet i den. Ingen som lyckats kopiera programmet?

Kanske någon som fått dessa kretsar över. Skicka PM isåfall.

Tänkte beställa på Pinnball.center annars.


Henke7

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Bjuv
Har fått igång display-driverkortet nu!
Fick byta alla ic-kretsar.

G65C02P-1 Dil40 Cpu 1Mhz - Fungerade trots att den bara är på 1Mhz. (Fick fel krets, de ska skicka en ny.)
6264 Dil28 RAM stat 8k x8 - Fungerar bra.
GAL16V8 - Denna krets hade klarat sig. Gick att läsa av programmet med min eprom-brännare. Har dock ingen att försöka bränna på, men borde fungera. Har även min nya i reserv.