Frispel

sedan 2001

Wcs94 Inga flashers fungerar

RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Jag bytte några transistorer på power board kortet och tänkte samtidigt byta de stora kondensatorerna. När jag lödde av en av kondingarna så märkte jag att kretskortsbanan tidigare var lagad där kondingen sitter. Jag lödde då tillbaka den men nu fungerar Inga flashers. Det är C11 kondingen det gäller. Hur ska jag mäta för att veta att den har kontakt med kretskortet demonterat? Kan BR4 gått itu helt plötsligt?
Några andra teorier?
Jag har mätt att kondingen har kontakt till kretskortet.
Det saknas 20V på TP7 och Led 5 lyser inte.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Nu har jag inget schema , men har du mätt så kodningen har kontakt med alla punkter på båda sidorna av kortet som den ska ha kontakt med ?


RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Ja det har jag, den har kontakt på båda sidor. Det är framsidan som är reparerad och mäter jag på kondingen till exempelvis BR4 så har den kontakt. Var hittar jag ett elschema?


jukeboxjanne

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
  • Stad: Dösjebro
Jag har kopplingsschema och manuall du kan få låna.Är lättare med pappersschema när man mekar.


RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Hittade elschema i manualen. Begriper dock inte riktigt hur jag ska mäta. Får testa byta BR4, det är väl ett ganska vanligt fel.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Nja, så vanligt är det inte att likriktarna går sönder. Däremot väldigt vanligt att folk på flipperforum säger att de är trasiga. Så de byts i onödan.

Jag tror på Larssons spår. Dåligt lödd konding. Troligen dålig kontakt på kortets framsida.


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Glöm inte det triviala också, kolla säkringen för flashers. F112 tror jag.
Ifpa ID 63357


RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Helt rätt Larsson och MS, det saknades jord från baksidan av kortet till kondingen. Nu funkar det igen :)
Drog en kabel från baksidan till kondingen, inte så snyggt men det funkar iallafall.
Tack för er hjälp.


Tags: LED   power