Frispel

sedan 2001

TAF har strippat hela spelplanen på båda sidor

Fred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag håller på och helrenoverar mitt TAF och har nu kommit så långt så att jag har tagit bort allt från spelplanen på båda sidor. Jag har även tagit bort mylaren och under den fanns en spelplan i nästan nyskick.

Det finns dock ett några mindre sprickor i lacken och märken på ett par ställen där mylaren inte täckte.

Vad är bäst att göra nu med spelplanen, bör jag sätta på ny mylar, lacka om den eller bara låta den vara? Jag kommer endast att ha det som ett hemmaspel.

Spelet var riktigt skitigt och har aldrig blivit ordentligt rengjort sen det togs ur operating för ca 14 år sen. Så jag har ett drygt jobb framför mig nu att rengöra alla delar plus kabinetten.

Men vilket är det effektivaste sättet att rengöra kabelhärvan på? Jag har låtit alla switchar och solenoider sitta kvar på den för att slippa löda om allt.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få här.
« Senast ändrad: november 30, 2016, 08:50:30 av Fred »


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Inte ny mylar i all fall .. Ska det bara vara hemmaspel och inte spelas tokmycket så klarar det sig väl utan klarlack , men visst , det skadar väl inte , men är kanske onödigt .. Ett billigare alternativ kan vara nåt i denna stil http://www.bestofpinball.de/catalog/product_info.php/cPath/636/products_id/12719 ( out of stock just där , men finns säkert om man orkar googla ) ..


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Har du gjort allt det jobbet med att rensa båda sidorna hade jag kontaktat någon airbrushkille för bättring, sen klarlack.
Värdet vid ev. försäljning torde bli högre med ny klarlack på.
Tänk på vad du använder för rengöringsmedel om du ska lacka framöver...


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Är det en keeper så hade jag lagt pengarna på att lacka spelplanen.

mate07
mate07


Fred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack för hjälpen!

Klarlackning och ev. airbsrusch är ju ett klart intressant alternativ. Är det nån som har nån koll på vad det brukar kosta ungefär?

Jag har bifogat några bilder på spelplan för att visa vilka märken och sprickor jag har på plan. I det stora hela är planen i väldigt fint skick, men det finns som sagt några ställen som har visst slitage. Bl.a. tycks det som om värmen från några lampor vid slingshotsen har fått lacken att spricka. Går det att förbättra dessa slitna delar av planen med airbrusch? Finns det nån nackdel med att bara klarlacka planen utan att först laga dessa märken?

Jag är förresten fortfarande intresserad av tips om sätt att tvätta kabelnystanet.


Tags: