Frispel

sedan 2001

Felsökning Johnny Mnemonic

MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 831
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
CKR är grym! :)
Kanon med kunniga forum-medlemmar som ställer upp med sin kunskap när man har problem!


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 831
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Angående DMD:en kan de efter ålder läcka gas och börjar då bli mörka i höger nedre hörn. Vad jag förstår påverkar detta då även kortet som går varmare.
En ny display är troligen vad du behöver. Ingen i närheten av dej som du kan låna av innan du köper?


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Tackar MAC.
Jag visade ditt inlägg för frugan. Svaret var:
"Så bra då, att dina flipperpolare tycker att du är grym."
Hon är inte lika imponerad av mig för tillfället. Vi byter flipperlokal, och hela helgen och nästan alla vardagskvällar det senaste har spenderats i flipperlokaler. :)

Jag håller med MAC om Dmd:n. Har den börjat att visa tecken på outgased,  så är det nog bara att bita i den sura svansen och köpa en ny. Köp en LED-variant, inte stor skillnad i pris, och sen kommer den att hålla mycket längre.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Testa med en annan display först om du har möjlighet. Har sett DMD:s vara lite trötta i hörnet i tio år, tror inte det är hela problemet.  Du kan ju också testa din display i ett annat spel, då ser du om det är den eller något annat


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Dessa gamla Dmd:er kan fungera i vissa spel, men inte i andra. Att prova din DMD i ett annat spel kommer inte att ge dig ett 100 %-igt svar att det är något annat fel på ditt spel. Det som ger ett bättre svar, är ifall du känner någon som har en hyfsat ny och fräsch plasma-DMD som du kan prova i ditt spel. Observera att du inte kan låna från de nyare Stern-spelen, då deras LED-DMD går på lägre spänning.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Gagob

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Känner tyvärr ingen annan som äger ett spel, så att låna en DMD kan bli svårt. Såvida ingen entusiast i Linköpingstrakten känner sig manad att göra en insats? :)

Får väl försöka mäta, utan att ta livet av mig, och se så att alla spänningar ser OK ut och sen chansa på att köpa en ny skärm.

Är det alltså HV LED varianten (se free-play.se) som gäller för utbytesskärm?
« Senast ändrad: november 30, 2016, 08:28:31 av Gagob »


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Om du orkar masa dig ca 45 km västerut så kan du hälsa på oss i Motala .
Vi är några stycken som har gemensam lokal , där finns både spel att testa din display i och jag tror vi har en reservdisplay i som du kan låna med dig till ditt spel för att testa i så fall..


Gagob

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Oj tack! Det var oerhört hyggligt! Jag hör av mig i ett PM.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Det är mycket riktigt "High Voltage"-varianten av LED-DMD som du ska välja. Fungerade väldigt smidigt att installera. Satte in en röd sådan i mitt Sopranos. Det blev kanon. Spelet kändes genast några år nyare.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Gagob

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Återupptar tråden.

Har nu införskaffat ny LED DMD som är installerad och klar. Till min stora besvikelse är det dock fortsatta problem.

Vid uppstart av spelet hoppar skärmen igång (mitt highscore lever!) och fungerar normalt men börjar efter 5-10 sek fada tills den är helt svart, vilket går på några få sekunder. Något annat som jag noterade är att när jag bryter strömmen till spelet så lyser bilden upp ett kort ögonblick innan spelet stängs av.

Antar att det är någon kass konding .. eller vad tror ni? Någon som kan peka mig i rätt riktning här? Observera att DMD controllerkortet också är sprillans.
« Senast ändrad: januari 09, 2017, 18:38:00 av Gagob »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Kan du inte mäta upp spänningarna på TP1,TP2,TP3, TP5,TP6 och TP7, nu när du fått ordning på högspänningen, så kan vi ta det från där.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Gagob

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
TP1: 13.8 V
TP2: 4.8 V
TP3: 12.0 V
TP4: 0.4 V ?
TP5: Oklart var den finns?
TP6: 70.9 V
TP7: 20.5V
TP8: 15.8 V


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Sorry, det är TP1-TP3 och TP6-TP8 som är intressanta.

Du skulle behöva mäta vad för spänningar du har in på DMD:n i spänningskabeln som sitter nere till vänster på baksidan DMD:n.
Det skall vara:
Pin 1: -125 V (-110 till -130 V)
Pin 2: -113 V (-98 till -118 V) (Det viktiga är att det skiljer 12 V mellan pin 1 och pin 2.)
Pin 3: Key
Pin 4: Jord
Pin 5: Jord
Pin 6: +5 V (4,9 - 5,2 V)
Pin 7: +12 V (10 - 14 V)
Pin 8: +62 V (58 - 68 V)
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Gagob

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Mätte med följande resultat. Gjorde mätningarna när displayen satt i kopplad.

1. -113.2
2. -91.7
3.
4.
5.
6. 4.8
7. 12.9
8. 1.6


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Märkligt med nytt displaykort och allt.

Du får nog mäta vad du har för växelspänning från trafon och in på displaykortet i kontakt J605.
Lossa kablaget från J605 från displaykortet, starta spelet och mät, med multimetern ställd på växelspänning, i kabelkontakten:
1. Mät mellan de två vita ledarna på stift 1 och stift 2 i kabelkontakten. Skall vara ca 80 VAC (Jag hade 84 VAC på en lös obelastad trafo.)
2. Mät mellan de två lila ledarna på stift 3 och stift 5 i kabelkontakten. Skall vara ca 100 VAC (Jag hade 106 VAC på en lös obelastad trafo.)
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com