Frispel

sedan 2001

Fish Tales; en renovering som kommer att gå över styr!

gbak · 209 · 63156

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Satte tillbaka de gamla plasterna ikväll, misstänker att reklamationen kan bli en långdragen historia!
Så nu är i stort sett hela spelplanen färdig och klar att monteras tillbaka. Lite småfix återstår dock.

Lite skumt är att det blev "massor" med skruvar/muttrar/brickor över. Nu har jag ju köpt rätt mycket små fästelement så det är väl helt enkelt det som är förklaringen till överskottet.

Däremot har jag två små fjädrar över som jag inte har nån aning om vart de ska sitta!
Hittar inte nåt i manualen om fjädrarna, nån som har nåt förslag på var fjädrarna skall sitta?
(Det är lagom innerdiameter på fjädrarna för en mindre skruv)



gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Får försöka komma igång igen efter en paus i mekandet!
Har inte sett skymten av några ersättningsplaster pån Holland ännu!

Filningen av skruvskallarna på plastrampen (för att ersätta nitarna) blev inte så bra så jag köpte riktiga nitar från Free-Play istället.
Genast uppstod ett problem, jag har inget nitverktyg!
Är det nån som tillverkat nåt enkelt nitverktyg?
Det går ju inte att bara klappa till nitens baksida, den måste ju välla ut snyggt och bli tunn på baksidan så att den inte krockar med stålrampern.



brevix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Karlsborg
använde en könare för att kraga ut niten lite innan man slog ihop den med ett plant dorn.
ta det försiktigt så inte "hylsan" spricker  :o


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Har monterat tillbaka spelplanen och kopplat in alla kontakterna.

Allt utom korten har jag gått igenom.
Misstänker att det är nåt som havererat på nåt kort då ena flippern inte funkade när jag testade spelet hos säljaren. Alla ledare satt där de skulle när jag kollade lödmingar o.dyl.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med korten, om jag bara ska rengöra dem, byta ut alla eller vissa kondingar, byta ut likriktarna?
Jag har köpt på mig elektrolyter för att kunna byta ut samtliga vid behov, jag har också en bunt nya likriktare.
Är det kanske dumt att börja löda på korten i förebyggande syfte?
Kanske bättre att vänta tills nåt går sönder eller??

Borde väl också kolla att spänningarna in till korten är rätt först innan de kopplas på.
Nån som har nåt förslag på hur jag bäst går tillväga att kolla upp att det är rätt spänning in till korten?


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Startade upp spelet ikväll!
Det bootade upp fint och allt funkade förutom nån lampa och switch och en flipper som känns lite seg.
Efter ca 10 min stängde jag av spelet och startade igen, men då ballade DMD'ur, och all musik försvann vissa ljudeffekter är dock kvar.
Blir inte riktigt klok på fiskerullen heller, den tycks stanna lite slumpmässigt, oftast mitt emellan hålen på rullen så kulan blir kvar i rampen!


Efter omstarten så har DMD'n en fått mängd vertikala linjer som frusit fast, i övrigt så tycks DMD'n funka.


Ska fiskerullen stanna mitt emellan två öppningar?
Eller är det nåt som inte funkar här?


Nån dom har några bra tips på var jag ska felsöka?
« Senast ändrad: februari 22, 2017, 00:34:03 av gbak »


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
En gissning på DMD'n kan vara att kolla flatkablarna så de sitter rätt, kan bli lite felande om man tex missar en rad. Vanligt om man har monterat bort dom under rep och underhåll...


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Dmd'n funkade ju perfekt i 10min, nåt hände efter omstarten!
Man skulle kunna misstänka nån komponent blev varm och då lade av.
Flatkabeln till dmd'n är ny och i bra skick, så den utesluter jag helt.
Övriga flatkablar kommer jag att byta.

Kan nån tala om vilja spänningar jag ska ha på dmd'n.
Skulle vara bra att kunna se att matningen funkar.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Spänningen är det nog inte fel på. Du har ju fina tydliga linjer där. Felet är att displayen inte får rätt information. Dataströmmen är inte som den borde vara. Testa ett annat displaykort i så fall. Eller ta loss och sätt dit alla flatkablar, i bägge ändarna.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Dmd'm är fixad!
Det är den långa flatkabeln med 4 kontakter på som glappar.
Jag ryckte och slet i den och då kom dmd'n igång igen.

Får fixa en ny på jobbet imorgon, finns en hel låda med flatkablar och lösa kontakter där.
Går säkert att få till nåt!


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Fixade alla flatkablarna idag, efter bytet så kom ljudkortet och musiken igång också och ränderna på dmd'n är också borta.

Hittade också felet som gjorde att fiskerullen strulade, det var optoswitcharna som låg precis i utkanten av de svarta vingarna på rullen. Switcharna hade alltså inte fast signal utan slog till från lite hur som helst. Det räckte med att peta lite på rullen så gav switcharna signal.
Det löstes med att lägga en bricka under varje optisk switch så de kom upp ca 2mm högre.


Sedan har det dykt upp ett skumt fel när spelet varit igång nån timme.
Flera solenoider blir svagare och det märks väldigt tydligt på uppskjutar solenoiden som inte längre orkar skjuta upp kulan till bakplanen. Det funkade utmärkt i början av kvällen, men efter ett tags spelande så tappar spelet liksom delar av spelet orken och vänster flipper blir också svag och "laggar".
Efter att ha stängt av spelet i en kvart så blir det lite bättre igen, men uppskjutar solenoiden orkar fortfarande inte få upp kulan till bakplan.
Nån som har upplevt nåt liknande?


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Har spelat lite idag och jag kan nog lite skamset konstatera att det var jag själv som orsakade problemet eftersom jag under testet justerade upp benen för mycket!

Sedan var vänster flipper lite dåligt inställd också.
Injustering av flipperarmen och EOS switchen gjorde susen så nu funkar det bra!

Shootern: Nåt pucko har bytt solenoid spolen till en AE-1200, enl manualen är det en AE-800 som ska sitta där!
Så jag bytte med knockern som också är en  AE-800 (så nu orkar inte knockern slå i taket......) får väl lägga en ny order till Free-Play igen!
Efter bytet så är det inga problem alls att få upp kulan till bakplan!


Har också skrivit ut dekalerna till fiskespöet, så det blir nästa fix.
Dekalerna finns på pdf fil om nån behöver den......


Bifrost

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Klippan

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Kul att läsa och fantastiskt att du ger oss allt detta 😀
Ang uppskjutet...en simpel sak som påverkar massor. Se till så att uppskjutarplungern träffar kulan mitt på...lite justering av hela "handtaget" räcker. Detta gäller givetvis alla spel...även dom m manuell plunger.
Metal on!


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Jag har faktiskt glömt att addera in senaste kostnaderna, det är nog nitarna jag köpte hem plus lite putsmedel och klarlack. Det mesta är nog med annars.

F.ö så har faktiskt MoP hört av sig ang plasterna, de har reklamerat hela partiet till sin underleveranntör just för att trycket är kasst. Så nu är det bara att luta sig tillbaka så ska det lösa sig!
"...just sit back. We're not sure when these are send to us but when we have them we will send you a set asap."
Jag kommer nog att luta mig tillbaka när jag har plasterna i handen, inte förr!

27200:-
« Senast ändrad: februari 25, 2017, 23:21:03 av gbak »


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Nu har jag satt tillbaka min egentillverkade spödekal och det blev riktigt bra!
Filen är printad på vitt papper eftersom trycket innehåller vit färg.
För att skydda trycket klarlackade jag det.