Frispel

sedan 2001

Fish Tales; en renovering som kommer att gå över styr!

gbak · 209 · 63178

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Visste inte att det gick att konvertera från opto till mek.
Då det är alltså till optokortet (som inte finns) de små kontakterna med avklippta ledare skall gå, (kontakterna som hänger i luften).
Vi nåt tillfälle när jag kikade i manualen slog tanken mig att det skulle varit optoswitchar där men sedan glömde jag bort det och tänkte att det var väl bara på fiskerullen de användes!

Är det nån nackdel med mek blad switchar vs optoswitchar?
Uppenbarligen har ngn tidigare ägare ansett bladswitchar varit att föredra.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Den extra orangea ledaren går vidare till nästa switch. Den andra flippern ligger antagligen sist i slingan så det saknas inget om allt funkar.

Min gissning om de försvunna optoswitcharna är att något gick sönder och byttes ut mot delar som fanns liggande hemma. Ser egentligen ingen nackdel med vare sig blad- eller optoswitchar.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Bra att det är nån större skillnad mellan optiska switchar och bladswitchar, blev lite orolig att flipprarna skulle lagga eller nåt liknande.

Ikväll började jag strippa spelplanen.
Många delar blev det i lådorna och allting är riktigt skitigt (kolla in kretskortet på bilden, tvättade av ena hörnet)
Men skit går att tvätta bort, lite jobbigare är alla småskador på spelplanen.
Det kommer att bli rätt mycket jobb att få till spelplanen men det kommer nog att fixa sig vad det lider.



larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Vilken metod är bäst lämpad för att ta den gulnande mylaren på spelplanen utan att då lacken/screentrycket lossnar?
Jag menar inte generellt utan på just den spelplanen jag har typ "Diamond Plate".
Värme picka funkade utmärkt på BK, men det var ju ett spel från -80.



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Fred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vilken metod är bäst lämpad för att ta den gulnande mylaren på spelplanen utan att då lacken/screentrycket lossnar?
Jag menar inte generellt utan på just den spelplanen jag har typ "Diamond Plate".
Värme picka funkade utmärkt på BK, men det var ju ett spel från -80.

Jag använde frysspray från biltema till mitt TAF nyligen för att ta bort mylaren och det funkade utmärkt. Det gick åt ca 1,5 burkar. Sen använde jag klisterborttagningsmedel från färgaffären för att få bort allt klister, det gick också väldigt smidigt. Jag provade först med T-röd, men det var helt värdelöst för att få bort klistret.


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Frys spray alla dagar i veckan...
Har gjort ett antal av varje och slutat med värmepistol. Nackdelen med frys spray är väl att det blir mycket lim kvar.
Men hellre lite extra jobb och slippa lackskador/släpp.

mate07
mate07


MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Varmluftspistol och sen för klistret tycker jag vanligt vetemjöl och isopropanol är överlägset och mest skonsamt.

På med isopropanol jobba ut med fingrarna och på med mjöl och du får allt klet till en deg...👍

Upprepa tills allt ä borta... sen vanligt puts efter


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Verkar enklast att få loss mylaren med varmluft, men jag har även kylspray om det skulle strula.

Fastnade på undersidan av spelplanen idag, trodde det skulle gå snabbt att rengöra switcharna och solenoiderna men jag hann bara rengöra sex switchar och en solenoid innan det tog stopp.
Dropdown target mekaniken var trasig, det saknades en litet rf plåt mellan lilla aktuatorn och spolen så jag fixade en ny, returfjädern saknades också till (aktuator) solenoiden men jag hade en lämplig fjäder i min fjädersammling.
Men värre är att aktuator armen (mässings detaljen) har gått av, här måste en ny arm fram.
Jag tänkte modellera upp en ny arm och skriva ut den med 3D printern, det är ju inga krafter på den så om jag biffar upp den till 2-3 mm och lägger in lite förstärkningar så borde armen kunna hålla ihop.
Vi får se om jag lyckas få till nåt vettigt imorgon, tunna små detaljer är lite av en svaghet för 3D printern men det kanske går.

« Senast ändrad: december 19, 2016, 22:16:42 av gbak »



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det är mer krafter än man tror eftersom de faktiskt går sönder.  :D

Tänk bara på att det finns vänster och höger - jag tror att det är vänster på FT.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Trodde inte att aktuator armen fanns som reservdel!

3D printningen gick bra, jag ökade upp tjockleken till 3 mm och lade in så mycket glasfiber som det gick för att få upp styrkan i detaljen.

På bilderna är första testet, efter att jag tagit bilderna körde jag fram en moddad arm där jag lade all glasfiber i den svagaste delen dvs den smala armen.
Öveiga bilder är från cad programmet och 3D printerns gränssnitt, (det gula i bilden överst t höger är glasfibertråden)
Jag hoppas att den är tillräckligt stark nu.
Får testa detaljerna ikväll och se om de passar eller om jag missat nåt.