Frispel

sedan 2001

Fish Tales; en renovering som kommer att gå över styr!

gbak · 209 · 63202

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack för bilderna och arbetsrapporterna. Här har du en imponerad follower i tråden...... :-)


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Fick precis ett sug på dekaler på insidan av mitt med, men det är ju egentligen väldigt onödigt
Ja visst är det fullständigt onödigt, flipperspel i sig är f.ö helt onödigt ;) fast "kulighetsfaktorn" är ju rätt så hög. Om man går igenom spelet fullständigt så är ju allt isärplockat och då är det lätt att hänga på div mod!

Har redan börjat fila lite på dekalerna, det borde väl gå att skriva ut dem på vanligt highgloss papper och sedan lägga på klarlack eller självhäftande transparent plast som ytskydd?
Lite spraylim på kabinettets insida borde funka för att få fast dekalen sedan.

Mina egna dekaler spårade genast ur från FT temat, och det blev nån "cartoon variant" av det hela till slut. Enda som är gemensamt med spelet är vatten, men det kanske är "good enough"?

Har ingen fil att ladda upp just nu, men så fort jag är klar så ska ni få tycka till om dekalen.
Är det är ok, eller ser för djävligt ut!

16000:-
« Senast ändrad: november 28, 2016, 17:39:11 av gbak »


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ikväll har jag lagt på de tre minsta dekalerna.
Tapetseringsborsten visade sig funka rätt bra till att släta ut dekalerna.
Största problemet visade sig vara att renskära dekalerna.
Jag har rundat av kanterna lite när jag spacklat, det visade sig vara ett misstag.
Det blir svårare att skära snyggt ju större radie kanterna har, helst ska kanten vara skarp.
Nackdelen med skarp kant är ju att kanten lätt blir skadad eller går sönder, det är lite som att välja mellan pest eller kolera.
Nåväl efter att ha skurit ett par kanter kom jag på snitsen så det blev rätt ok till slut. Det funkade bäst att följa kanten med en tunn kniv med långt brytblad, luta sedan bladet i lagom vinkel beroende på hur skarp kanten är.
Testade även att vika upp kanten på över/undersidorna utan renskärning det funkade också!
Efter att man är klar skall kanten värmas upp till 80-100 grader för att behålla sin form och för att aktivera limmet.
OBS! Detta gäller endast Orajet folien (som jag köpt från "dekalkroaten").
Har noll koll på andra folier.


Sedan har LED paketet kommit, och jag kan rappoertera att jag inte noterat några 50Hz blinkningar på GI belysningen! Har dock bara testat en LED.

Laddar upp ett foto från mitt T2 där 6x har grön LED och 8x en vanlig lampa.
Lite märkligt är att i verkligheten lyser 6x inserten väldigt grönt (LED'en) medan den ser blågrön ut på bilden!
Hur som helst så blev den gröna färgen mycket mustigare och kraftigare med LED än std lampa.


16000:-


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ser väl bra ut .. Nu när du testat , hur upplever du kvalitén på dekalerna ?

Är det värt att köpa . Lägg gärna upp en länk ( hemsida , ebay , något 9) eller nåt så man kan få tag på honom . Många verkar ju redan veta vem mannen i fråga är , men jag har ingen koll ..


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Kul initiativ.
Följer ditt projekt med stort intresse.
Har ett FT ståendes som behöver samma genomkörare.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Har inget att jmf med då jag aldrig använt dekaler tidigare.
Men det var inget större problem att få på dekalerna på backboxen.
Folien känns stabil och stadig, mycket lättare att få på än lack klicheerna från Pinball Pimp som jag använde när BK lackades.
Skeppningen funkade bra och gick snabbt, mailväxlingen funkade ok, engelskan var dock lite halvknackig.

"Dekalkroaten" finns på tyska Ebay: http://m.ebay.de/sch/i.html?sid=martikolji-0&_pgn=1&isRefine=true

Edit: Ser ut som han inte har några dekaler på Ebay just nu, jag har mailadressen om nån behöver den.
« Senast ändrad: november 30, 2016, 23:33:37 av gbak »


JC

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Falun

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ikväll har de stora dekalerna kommit på.
Jag var lite orolig att nåt skulle fucka upp men det visade sig vara lätt och det gick väldigt smidigt när vi var två som hjälptes åt.
Enklast tyckte jag de var att bara använda händerna och långsamt släta ut dekalen.

Tillverkade också några skydd åt kabinettethörnen av en skinnbit så att stålbenen inte ska gnaga sönder de fina dekalerna.


Nu är de värsta jobbet gjort, nu kan jag äntligen börja skruva tillbaka alla grejorna.
Kan inte fatta att det gått så långsamt!


17500:-
« Senast ändrad: december 01, 2016, 07:22:03 av gbak »


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
De här skydden/distanserna tycker jag är de bästa för att slippa skav från benen på kabinettet. Syns inte alls och tar bort problemet helt.

http://www.free-play.se/produkter/kabinettdelar/kabinettskydd/cabinet_protectors_metal.html

(Sitter det inte såna på alla nya Stern?)

Edit: Snyggt jobb btw!   :)
« Senast ändrad: december 01, 2016, 08:11:24 av Peron »
I´ll be back!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Inga stora händelser idag!

Fick tag i en ny myntlucka hos Gameroom Arne, kom med posten idag!
Luckan/ramen såg rätt bra ut men hade tre borrhål som jag spacklade igen!
Lackade upp luckan och monterade på lucklåset som följde med mitt FT, men jag hann bara "titta på" låset så gick det sönder....morrrrr!
Får göra en tur i helgen till Clasisjön/Jula/Biltema och fixa ett nytt!


18100:-


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
OK!
Eftersom jag inte har nåt intressant att skriva om så kastar jag in en bild på mina "urspårade" inre dekaler.
Är det ok att ha detta tema på insidan av kabinettet eller tycker ni att det blir dåligt?
Plottrigt, ja definitivt......tappat röda FT tråden, ja delvis......amatörmässigt, ja så är det nog......

Vad säger ni, tyck till......



granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Ny börjar det verkligen spåra ur tycker jag. Lilla sjöljungfrun på insidan av ett flipperspel... Njae. Bättre måla insidan svart.