Frispel

sedan 2001

Fish Tales; en renovering som kommer att gå över styr!

gbak · 209 · 63187

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ikväll satte jag in transliten! Plast profilerna som håller transliten var naturligtvis trasiga så de fick ersättas med nya.
Eftersom jag redan från början anade att butgeten skulle spräcka alla ramar så gick jag all in och skaffade en 3D translite från Pinball Dreams.


3D effekten kommer inte till sin rätt på ett foto eller i en video, men den här videon visar hur ögat upplever transliten.
https://m.youtube.com/watch?v=BFGJU0KmsB0

Ja, nu är det bara plasterna som saknas för att spelet ska bli färdigt!

29400:-


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Titta vad som plötsligt dök upp!



Det kom en avi i brevlådan att om tre dagar skulle kollit retuneras till avsändaren om jag inte hämtade ut det!
Trackade paketet i efterhand och kunde konstatera att Postnord påstår att jag fått flera SMS meddelande vilket inte stämmer!
Innan paketet kom till Sverige hade det snurrat runt hos hollänska posten under två veckors tid innan de lyckades skeppa!
När jag skulle hämta paketet hos Postnords ombud så fanns det inte där, de hade aldrig haft paketet! Det var rapporterat som saknat!
Ombudet hänvisade mig till Postnords huvudsorterings anläggning i Stockholm och där fanns paketet,  förstår varför Postnord får så mycket kritik för borttappade paket, det här var ju rena skämtet. Nu råkade sorteringsanläggningen ligga några km från där jag bor, men anläggningen kunde ju lika gärna funnits 50 mil bort!

Så nu har jag iallafall plaster, fast det är samma kvalitet som tidigare, dvs screentrycket sitter dåligt på det här partiet också!
Hursom helst så höll MoP sitt löfte om att skicka nya plaster.



ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Fråga vem han beställer ifrån.... och ta det med dom direkt om nu dessa är lika dåliga i färgen. Om nu inte det hjälper ta det med Rick på PPS, han brukar inte gilla när det säljs skit med hans licensdekal på. För det var det väl på påsen eller...


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
MoP säger att de ska reklamera till leverantören och sedan skicka ut ersättning.
Ingen "genuine" licens dekal!
Och man ser på vissa av plasterna att rastreringen är något grövre än orginalplasten.
Ändå hävdar MoP att det är tryckt från orginalfilen.


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Då hade jag faktiskt dragit iväg ett mail till tick på pps och frågat lite snällt om detta. Jätteglad att det finns folk som gör repros men ta samma pris som orginal för skit som inte ens är i närheten av en orginal borde....🔫. Just från MoP har jag inte haft just det problemet men både best of pinball och pinball center har ju sina"leverantörer" av skitplaster.


BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
Ang. dålig leverans av PostNord...

Beställde ett rejält paket från BestOfPinball för drygt ett år sedan. Bland annat deras sista dekalsats till mitt spel. Gissningsvis sista som gick att få tag
på i världen just nu då jag såg att några amerikaner svor över att det var slut när jag hade köpt mitt.
Jag förhandsbetalade till deras konto och höll stenkoll på det när jag hade trackingnr. DHL skeppade snabbt upp det. 12timmar tog det för dom att få
upp det till Sverige där PostNord tog över. 2dygn senare hade dom lyckats få ett nytt trackingnr på det. Sedan åkte det upp en vända och vände i Luleå, gbg
och till slut till sthlm. Där försvann det bara spårlöst innan dom tre dygn senare hittade det och det skulle till mig i Nynäshamn. Sedan blev det tyst. Sedan upptäckte
jag när jag spårade det igen att dom skulle varit hemma hos mig en eftermiddag vid 17. Jag vet att jag var hemma den dagen. Det stod ingen hemma, avi lämnad
i brevlådan och paket lämnat till lokalt ombud. Hade ingen avi i lådan och mitt paket fanns inte hos något av ombuden i stan.
Efter det var paketet borta igen. Jag efterlyste det och jagade som en galning. Två dagar senare ringde dom och hade hittat det på en central för postnord
3mil ifrån mig. Jag slängde mig i bilen och drog dit och fick tag i paketet innan det åter försvann.
Dom verkar ha totalt noll koll på paketen då dom försvinner ur systemen ibland. Och ljuger om att dom vart här med det. Varför skriva att dom lämnat avi
när dom inte gjort det?


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Fan också!
Jag tror jag har toastat mina nya flipperspolar!

Jag har tidigare noterat att vänster flipper varit lite slö och aningen kraftlös, men inte tänkt så mycket på det då jag har grejat med andra saker.
Fick besök i kväll av en annan flipperkollega som bestämt hävdade att just vänster flipper inte var ok.

Så jag började titta lite på den och kunde rätt så så snabbt konstatera att resistansen över power lindningen låg på 4,5 ohm, medan håll lindningen hade 0,5 kohm i resistans, ska väl vara runt 160 ohm vill jag minnas jag läst nånstans.
Vänster spole var också väldigt varm vilket inte höger spole var.
Så jag lödde loss vänster spole och satte i den gamla aningen svagare spolen och testade, men det blev ingen noterbar skillnad, vänster flipper blev inte starkare, men den blev också ganska snabbt varm så jag stängde av spelet och kollade resistansen igen.
Vänster spole var fortfarande ok men nu hade höger spole också 0,5 kohm resistans över håll spolen!
Är det nån som har nån aning om vad som hänt?
Vad kan göra att håll spolarna brinner upp?
EOS switcharna är korrekt inställda och sluter

För att komplicera alltsammans så är de optiska switcharna borttagna på kabinett sidorna och ersatta med vanliga blad switchar.
Vet inte om jag kan följa kopplingsschemat rakt av eller inte?






kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Har du kollat det mekaniska? Har flippern lite 'upp-ner'-glapp? Dvs, går det att lyfta lite i flippern från ovansidan. Ligger den mot spelplanen blir den slö.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Allt mekaniskt är helt nytt och löper fint, returfjädrarna var något hårda så jag bytte till mjukare, men det har ju inget med mitt problem att göra!

Jag är mer inne på att nåt havererat på Fliptronics kortet.
Vänster spole blir ju varm bara efter några minuter.
Ska försöka pipa ledarna mellan Fliptronics kortet och spolarna till att börja med.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Nåt är helskumt med mina nya coils, (från Best of Pinball).
Har kollat upp alla ledare till/från fliptronics kortet och allt är ok.
Jag har 72 volt på coils'en och minimalt med förluster i alla ledare/switchar.

Det jag nu kunnat konstatera är att huvudlindningen på coils'en har resistansen 4,5 ohm vilket är ok.
Däremot har håll lindningen resistansen 377 ohm, vilket är 250 ohm för mycket.
Bägge coils'en är exakt likadana.
Jag börjar misstänka att jag fått felmärkta coils?
På webben hittade jag info om olika coils och resistanser och det lär ska finnas en coil FL-17636  med i stort sett identiska värden som jag har mätt upp, verkar ju otroligt att mina coils skulle vara felmärkta från fabrik, men jag har just nu ingen annan förklaring??
Nån som har en bättre förklaring?



En intressant fråga är ju vad innebär det att håll lindningen har väldigt hög resistans?
Påverkar det flipprarna eller är det jag som har blivit nojjig och letar fel som inte finns?
Oavsett så funkar ju spelet väldigt bra, dock tycker jag att flipprarna på mitt JM är lite mer distinkta.
« Senast ändrad: mars 12, 2017, 10:52:47 av gbak »


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Hej du!
Gick ner i garaget och plockade fram en likadan spole löst. Ingen orginal utan tysk från Nova märkt 11629 typ 2? Mätte likadant som din dvs 4,6 och 377 ohm. Mätte upp ett par spolar i mitt White Water som var inkopplade och dom mätte 4,2 och 136.
Vet inte om detta hjälper dej dock...

mate07   
« Senast ändrad: mars 12, 2017, 21:58:46 av mate07 »
mate07


Henke7

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Bjuv
Tycker att 72V låter lite mycket. Ska väl vara 50V.
Högre motstånd i spolen ger mindre effekt, så den borde inte bli varm för att den är på 250ohm för mycket, snarare tvärt om.
Hur är det med dioderna?


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Dax att avsluta de här tråden och summera ihop hur det gått!
Det blev ju lite rumphugget på slutet då jag in i det längsta väntat på ersättningen av plasterna från Ministry of Pinball i Nederländerna.
Tyvärr kom inget därifrån och jag kan också se att de nu säljer FT plaster igen, så de har alltså nya kit hemma! Har mailat och SMS'at utan att få svar!
Så de gamla plasterna har delvis åkt tillbaka igen, (de var inte speciellt dåliga).

Ska byta till "blixtflipprar" då jag har vanliga vilket det inte skall vara på det här spelet.
Generellt så funkar spelet jättebra och det är riktigt bra "flow" i spelet.
30' hamnade jag på totalt, men nu har jag ett riktigt fint FT som kommer att stanna ett tag i min ägo!
Och som slutkläm så laddar jag upp en kort video på spelet:
http://s236.photobucket.com/user/gbak/media/Fish%20Tales/A8C353F5-0F6B-431C-A771-A43798E81875_zpsgkdjyioj.mp4.html

Jag tror inte jag orkar lägga upp nån mer removeringstråd på ett tag, det tar en hel del tid att sitta och skriva och fota mm, fast samtidigt det är ju lite kul också!

Vi hörs nog snart igen i nån annan tråd, har det bra därute i cyberspace alla ni flippernördar som följt min tråd!


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tack för den intressanta läsningen GBAK! Har varit kul och lärorikt att följa ditt projekt. Mitt eget står lite i stilltje just nu då jag väntar på att lacken skall härda. Fick lägga på ytterligare två lager för nån vecka sen.

Skall dock börja med ett nytt projekt direkt efter Firepower, nämligen Star Gazer!

Ha det bra och på återseende :)

MVH Anders