Frispel

sedan 2001

Problem med displayen och utkastaren; System 1

smile

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Nödinge
Ny i forumet!
Precis köpt ett Count Down(Gottlieb 1979)
Gjort iordning det och dt går att starta nu.
Dom flesta kontakterna på CPU kortet har jag lött dit nu och satt sockerbitar emellan.
Men jag har några problem.

1. Utkastaren längst upp i mitten är alltid ute. Skall jag gå direkt på transistorn eller har ni några andra förslag?

2. Displayerna fungerar inte. En del är helt svarta och några visar "0", fastän jag får poäng. Har ni några enlka tips om kontakter eller måste jag gå på IC kretsarna direkt?

3. Har läst om att få displayerna att lysa bättre. sätta dit 12vdc en kort stund. Är det att rekommendera??? Om ja, vad skall jag ta som har 12vdc. Bilbatteriladdaren har väl 12vac, eller ???

Mycket tacksam för svar på alla mina frågor!!!


smile

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Nödinge
:-(
OK, låt oss fokusera på display problemet!
Det verkar vara ett fel på "power supply" kortet. Jag får inte ut 60 eller 42 volt från "j2" eller var det "J3"!? (Spelar ingenroll).
Jag har dock 69 volt in.
Jag är tyvärr inte jätte haj på elektronik och att mäta komponenter är inte heller min starka sida.
Har ni några tips på vad som kan vara kasst?
Gärna oxå md beskrivning på hur man mäter denna komponent.
Jag har mätt dom fyra första dioderna, men man måste väl avlägsna den ena sidan från kortet för att få en ordentlig mät siffra. Usch, verkar jobbigt.
Någon som troligen vet vad det är?
Där 60Volt skall vara visar den nu ~13 och där 42 skall vara visar den i stort sett 0.

Tacksam för svar!


Tags: diod display  cpu