Frispel

sedan 2001

Kortade ben - problem ?

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Hej !
No-clue killen tillbaka med frågor igen :-)
Jag har varit intresserad av att sätta upp mig på önskas köpa-listan för ett Big Guns (1987 Sys 11) ett tag.
Upptäcker dock nu att speleländet ju är cirka 209 cm högt. I mitt fall är det 4 cm för mycket för källartaket.


Är det möjligt/tillrådligt att laborera med kortare ben till det här spelet eller blir det knäppt ?

Jag tror att någon har sagt att man INTE ska sänka spelhöjden med den typen av förändringar eftersom det kan bli ett skumt och påfrestande läge för spelaren/ryggen ?

Är detta BS - eller ligger det någon sanning i det ?

Hälsningar
Jörgen


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Kortar du benen lika fram och bak så lutningen på själva spelet blir rätt så spelar ju inte höjden någon roll. Är spelet för högt så finns ju inte mycket annat alternativ. Ryggproblem ..njeee . Fråga spelaren som är 1.60 hög så blir nog den bara glad. Har du polare som är 2 m höga så lär dom ha mer problem hemma hos dig än att spelet är lite lägre än normalt.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund

Hej Ubbla !

Jättetack för det.
Men då kommer nästa fråga från nybörjarn:

Går det att hitta färdiga kortare ben som passar för den här typen av Williams-spel ?
 
Jag har googlat- men hittar inget vettigt. För att börja bearbeta dom befintliga benen med kapning/svetsning är väl inte att tänka på. Man vill ju i så fall inte kapa nedifrån från att bli av med leveller-möjligheten - utan det måste ju bli på mitten :-) (Stupid me ?)

Jag hittade den här länken där två snubbar diskuterar ett liknande problem för ett Gottliebs-spel, men där den föreslagna lösningen är att flytta upp benets nedre fästhål till kabbens övre ingångshål och sen borra ett nytt hål längre ned på benet, men det känns också lite äventyrligt.

http://www.pinballinfo.com/community/threads/has-anyone-ever-shortened-pinball-legs-succesfully.13563/

Tack på förhand / Jörgen



ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Bally Hagman har väl koll på alla olika bentyper som finns, kolla med honom. Det går inte att borra upp nya hål i benen?
Play a real game, play pinball


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack Alf- jag tar kontakt med honom.  :D

Jo, jag är lite smått inne på det, att borra ett nytt hål på dom befintliga och s.a.s. "flytta" ned spelet några centimeter den vägen.

Om någon har närmare idéer eller tips kring detta så mottages dessa med stor tacksamhet.

Med vänlig hälsning Jörgen med det dvärgartade källartaket.


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Äventyrligt att borra 4 hål?? Känns väl som en enkel lösning och benen kortas lika mycket och slippa sätta kapen i benen med tillhörande svets om du vill få justeringsmöjligheten kvar vilket är att föredra.
Visst blir det en bra bit lägre men kanske man får ta med en enkel lösning som det är och framför allt så vill du sen sälja spelet så är ju faktiskt benen hela så nästa person som då kanske har lite högre i taket kan få spelet som det ska vara även då men ett extra hål i benen.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag hade samma problem en gång och hittade kortare ben samt tog bort fötterna. Då gick det precis men det var nog inga 4cm.  Borrmetoden låter smidig men montera gärna benprotectors så det inte blir skav på spelet som syns tydligt sen när det är dags för normalläge igen

Edit: normalläge. Inte normalbegåvade:)
« Senast ändrad: oktober 13, 2016, 22:38:50 av LOP »


Texas

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
  • Stad: Örnsköldsvik
Borra 4cm djupa hål i betongen om du inte har ett allt för fint golv  :o


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
http://www.svenskaflippersallskapet.com/index.php?topic=10225.0

Jag har kortat 4 ben jag hade över. Kapade dem en bit ovanför foten, lade den kapade biten på insidan och svetsade precis i kanten längst ner och på insidan där den kapade biten tog slut. (om det gick att förstå... Hittar inget kort på detta.) Sen kapade jag bort det som stack utanför på sidorna så ingreppet syns knappt.
Anledningen till mitt kapande var för låg takhöjd för längre service med uppfälld spelplan, som tog i taket med normala. Funkar skitbra.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund

Jätteglad över all input. Här har ni en newbie som verkligen uppskattar forumet ! :-)

@Kniven; STORT TACK !!! Enkel och smart lösning. Jag kommer nog att köra din metod. Fördelen gentemot borrning är ju att benens placering på kabbens hörn i höjdled fortsätter att se naturlig ut.
Det blir till att be kompisen värma upp miggen för svetsning så ska jag beväpna mig med Tigersåg och Vinkelharry för att fila av benen.   

Trevlig kväll / Jörgen


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund

@LOP. Tack- jag misstänkte den syftningen :-).

Fast man kanske ändå kan ifrågasätta begåvningsgraden hos mig som inte fattar att man ska hålla sig till standardmåtten på spelen  :-\ Senast höll jag på att köpa ett Metal Meltdown - som väl med topperdelen är jäkligt hög - och detta var helt och hållet innan jag började inse att det kanske är läge att kolla dimensionerna online först innan man börjar hämta hem lådorna.

Tack för benprotectortipset förresten. Nu kommer jag nog att köra på kapa/svetsa-modellen. Men det det är bra information vid eventuella andra projekt där man ska ändra benens läge på kabben.


Tags: