Frispel

sedan 2001

F111, F112 bränns vid uppstart Roadshow

gäst · 5 · 2503

tjohejsan

  • Gäst
Roadshow problem
Både F112 o F112  säkring brinner vid uppstart.
Tar jag ur kontakt J907 innan uppstart  så brinner inte F112, samt efter uppstart kan jag sätta i J907 igen och då håller säkringen.

Tar jag även ur säkringen till F111 innan uppstart kan jag även oftast sätta tillbaks  den utan att den brinner.
F111 är till flashers .
Men då säkringen håller, lyser en flasher konstant och inga andra flasher fungerar.
Skakmotorn går även på den säkringen och den fungerar fel fritt då.

Mätte på driverboard, de där tip107 eller vad de nu heter och tyckte mig inte kunna hitta nåt fel där.
Kan det vara nån kortis nånstans?
Eller kan det vara nåt med att man inte fick jorden rätt någonstans?
Spelet har varit helt nedplockat.
« Senast ändrad: september 10, 2016, 19:24:50 av tjohejsan »


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Flashern som lyser konstant låter som att det är en transistor. Jag skulle börjat med att byta den aktuella transistorn. Även om det låter lite mystiskt med de andra felen och att allt uppkom efter isärplockning. Kanske läge att dubbelkolla alla kontakter också.


tjohejsan

  • Gäst
Testa ett annat driverboard samma problem.
Då Borde De ju vara kontakt fel eller kortis.
Kan nån bekräfta om hur det är om man får jorden fel, men de borde inte inverka väl?
Ibland när det blir så här har man bara läst att slängat på tippen :)


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Borde inte vara så svårt att fixa.

Jag antar att du satt allt tillbaka som det ska och inget som ligger och kortsluter. Förstår att det är ohyggligt genant för dig med ett spel i tvivelaktigt skick, men du kanske ändå bör blotta dig lite för att öka chansen att få hjälp. Vilken flasher gäller det?

Men jag ska bjuda dig och publiken på lite svammel.

Nu var det ett tag sedan jag petade i ett RS. Men minns jag rätt så är jag inte det minsta förvånad att driverkortet funkar med felfria transistorer.

Flasher styrs av ett litet extra kort i backboxen, AUX Driver eller något sådant heter det. Där sitter transistorerna till flasher.

J107 bör väl vara spänningen till flasher? Vilken kontakt som styr AUX Driver vet jag inte utan schema.

Så vad göra?

-Koppla ur ingående till AUX Driver går säkringen då?
-koppla ur utgående kontakter (flasher) på AUX driver, går säkringen då?
-Går säkringen om du klipper/löder loss lamphållaren till den hemliga flashern?





MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Kolla sidan 3-20 i manualen. Där ser du en skiss på hur det är uppbyggt.

AUX Driver:
Styr 8 flasher

På AUX Driver sitter TIP 102, en till varje flasher.

Jag skulle misstänka att en TIP 102 har pajjat, eller i sällsynta fall kortis i lamphållaren. Detta förutsatt att inget är felmonterat eller kortsluter på/under spelplan.

Koppla ur kontakter till flasher och se om säkringen håller
Koppla ur hela AUX kortet, vad händer med säkringen
löd loss lamphållaren för den hemliga flashern.

Mer än så kan jag inte bidra med eftersom jag inte orkar gissa vilken flasher det gäller.