Frispel

sedan 2001

Theatre of Magic - Kulan kommer ej upp ur "the trap door"

nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Behöver hjälp med följande TOM-problem:

Kulan åker in i trunken och rullar över till "the trap door"
Luckan öppnas
Inget händer
Luckan stängs
Luckan öppnas igen
Inget händer
Luckan stängs igen
osv...

Jag tror att det är något fel med solenoid nr 4 (Subway Popper) men vet inte hur jag ska kunna testa den. I testmenyn saknas nämligen nr 4.

Solenoid nr 3 (Trap door up) fungerar uppenbarligen så det kan inte vara säkringen F105 (har även kollat den).

Råd om hur jag ska lösa problemet mottages tacksamt!



STP

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
  • Mail to: flippercenter@gmail.com
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
När jag hade det problemet så var det switchen till Trap door som inte reggade som den skulle. Plocka ner och kolla switchen som påverkas av Trap door raise coil.

/STP
Player #:   14370
Mail to: flippercenter@gmail.com
Hemsida: www.flippercenter.se
Facebook: Westcoast Pinball


nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack för råden!

Jag har gjort några "ofarliga" tester på spolen "subway popper":
1)  mätt resistans med maskinen avstängd och jämfört med andra fungerande spolar (samma värde på alla, drygt 10 ohm)
2) Mätt spänning med maskinen på (och luckan öppen) och jämfört med andra spolar (samma spänning på alla) 

Att jorda manuellt har jag inte vågat än. Trots googlingar hittar jag ingen tydlig beskrivning. Gissar att man gör så här:
1. Spelet påslaget och spelplanen uppfälld (för att komma åt)
2. Luckan stängd (eller knappen intryckt) för att inte högspänningen till spolarna ska vara avstängd
3. Kabel med krokodilklämma sätts fast på jordat område (t.ex. metallådan som omger inkommande ström)
4. Denna kabel förs till spolens ena kontakt (den med endast en fastlödd kabel på) - gissat att det endast ska vara en tidsmässigt kort kontakt här (korrekt?).
5. Nu bör spolen slå till!

Har jag fattat detta rätt?

Jag ska nu även testa switchen enligt förslag. Är det nr 44 som avses (kallas "popper" i manualen)?




MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Lägg ingen tid på lära dig jorda spolen. Det enda svaret du kommer få är att det finns 70v fram. Det kan du mäta, samt att du mätt motstånd 10 ohm. Spolen funkar enligt mig. Ska du ändå jorda så gör det på transistor. Då får du svar på frågan att kablar och kontakter fram är ok.

Först aktiveras spole så trapdoor åker upp. Sen aktiveras spolen som håller kulor för lockarna (här finns tre switchar) , släpper fram kulan till vad du säger (?) är subway popper nr 4. Den har en switch som känner av när kulan kommer och aktiverar spolen som skickar upp kulan på spelplanen.

Jag tror som STP att det är en switch som inte hänger med, eller att  kulan inte rullar fram till subway popper. Mekaniskt fel som lockswitchar som bromsar kulan, magnetiska kulor.


nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har nu testat switch nr 44 ("popper" enligt manualen).

När jag befinner mig i testmenyn (just för nr 44) och rör switch-armen med en plastpenna så ges ett utslag att switchen fungerar.

När jag är kvar i samma läge i testmenyn, fäller ned spelplanen och släpper en kula i trunken så rullar den till trap door-läget men switchen ger INTE utslag. Dvs switchen fungerar men trycks inte ned tillräckligt av kulan.

Hur ska detta fixas? Ska jag:

a) skruva loss switchen och försiktigt bända dess arm uppåt lite?

eller

b) skaffa en ny/starkare fjäder så att spolen har ett lägre utgångsläge?

eller

c) göra något annat?



MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Justera switchen, minns inte hur färstet för switchen ser ut. Men många switchar kan justeras i höjdled. Lossa switchens två skruvar ett eller två varv. Går den att justera i höjd? om inte så får du böja switchtråden till lämpligt läge.


nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har nu justerat switchen (nr 44) så att den ger utslag när jag gör "trap door test" (17 i test-menyn). Luckan öppnas och... kulan skjuts INTE ut.

Om jag nu ska testa spolen, kan det göras som jag föreslog tidigare, dvs jorda den ena anslutningen (med endast en kabel) när myntluckan är stängd? Känner mig osäker på hur jordningen vid transistorn går till.


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Jorda på transistorn. Kabel där ena änden hålls mot exvis en skruv till ett av korten i backbox. Andra änden "slår" då med mot örat på den aktuella transistorn.


nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jordning visade att spolen fungerade. Som ett sista, desperat försök tryckte jag till kontakter i bakboxen samt ersatte en förlorad skruv som höll fast nederdelen av "Power driver board" (det såg ut som ett "jordningsställe" eftersom ett metallskikt var frilagt på kretskortet just vid skruven).

Nu fungerar allt som det ska! Vet inte vad som gjorde susen men ångesten har släppt nu. Att ha ett trasigt flipperspel är inte bra för nattsömnen...

Tack för alla råd!