Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Gårdagens mål uppfylldes och nu har rummet ny färg, tycker det blev mycket bättre till rummets tema.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Fixade alla lister och kapade en kö till spelet, sen var jag riktigt Emil i Lönneberga flitig och täljde/slipade till två stycken "svampar" som saknades till bar billiards spelet, bredvid ser ni originalet.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Rolling extreme är fortfarande kass, jag är så jävla dålig på att läsa scheman, men misstänker att monitorn inte får tillräckligt med ström, vad jag skall göra åt det vet jag dock inte.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu i natt har ozongeneratorn stått och tickat där ute så jag hoppas det blivit ett bra resultat, tanken är att köra ett rum natt för natt.

Jag hann spika upp lite tavlor och skyltar i biljardrummet igår, förhoppningsvis hinner jag få upp lite till idag och eventuellt köra en rejäl städning där ute. Jag tycker att jag börjat få rätt känsla i biljardrummet nu. Hoppas att jag kan få till något liknande ute i baren.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Eftersom mina bror bytt upp sin projektor får jag köpa hans gamla och det betyder att min gamla åker ur flipperrummet i huset och ut i baren i verkstaden. Eftersom att jag bara har ett takfäste så improviserade jag lite i verkstaden med spännband skruv och brickor.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Jag sitter just nu och bråkar med en raspberry pi eftersom jag tänkte köra lite bra multiplayerspel via projektorn som Street Fighter 2 och bomberman etc.

Sedan blev det en premiärtur med humlan, det är nästan så man fäller en tår när hon startar på första försöket efter en hel vinters vila. Hade jag inte hux flux köpt 5 flipperspel förra hösten skulle den stått i varmgaraget i verkstaden, men det fick bli ett av mina kallgarage istället. Känner nästan på mig att varmgaraget kommer vara fullt av någon form av projekt även nästa vinter. Så länge det finns plats så kommer jag släpa hem prylar.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Idag har jag mest dekorerat baren och biljardrummet samt klamrat kablar. Hängde även upp lite extra belysning om man av någon anledning inte vill ha det mörkt i baren.

Håller fortfarande på att greja med retropien och är inte riktigt i hamn med det hela ännu, men hoppas på att göra klart det imorgon.

Här kommer lite bilder, om någon har varit på flippermuseet i Budapest kanske ni även varit på baren Szimpla Kert, jag har tagit en del inspiration till min egen bar därifrån eftersom det är ett av mina absoluta favoritställen.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Ser ju grymt ut!!!

Fortsätt håll oss uppdaterade, du är en flitig rackare på att fixa 👍👍


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tackar!

Försöker göra "klart" rummen, inte för att jag tror det någonsin kommer bli helt klart, men har en deadline som är 19e maj och innan dess skall jag försöka göra klart spelrummet i huset med dessutom skall jag gå igenom mitt Tommy, försöka få Rolling Extreme lagat och jag hoppas på att få hem ett till arkadspel innan dess som också är defekt. Kylen som finns under diskbänken verkar ha lite tveksam funktion är lite osäker på om det är frysfacket som kyler resten av kylen för det kändes inte så kallt, vill ha någon form av kyl där ute men vill inte lägga några större pengar. Köper jag en partycooler kan jag nog lägga lite mer eftersom vi kan ha nytta av den uppe vid huset med när man grillar etc, men planen innan var att försöka hitta en "halv" drickakyl med glasfront för en billig penning.

Utöver detta grejar jag en del hemma med huset så man får ligga i för att få allt gjort. Skall se om jag hinner få verkstaden städad ikväll så jag kan fokusera mer på att få klart spelen sen.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tyvärr har allt stått still ett par dagar, men nu ikväll var jag ute och satte upp lite posters.
Jag gjorde ca 25 olika posters själv med lite fejkad "storytelling" för skojs skull. Bland annat kampanjar mina två hundar mot varandra i en presidentkampanj, dom är även super DJ´s och den är det lite fejkade event som baren håller. Vissa kanske tycker det är B som fan, men jag hade kul och dom som känner mig och hundarna kommer nog garva en del. Vill få det att kännas som om baren finns på riktigt och gör reklam för events etc. Får väl fortsätta göra posters för event som jag bjuder in till framöver.

Printade även lite reklam från flipperspelen och satte upp.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Det hela ser bättre ut när man släcker ner och bara kör ledbeslysningen

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Helgen blev inte riktigt som planerat eftersom jag blev tvungen att vara lite support till min mor som blivit ofrivillig rikskändis efter lagt ut en lite kontroversiell jobbannons. Jag har ändå fått lite grejer gjort

Äntligen fungerar mitt Pi nästan som det skall dock kan jag inte få 3e och 4e kontrollerna att funka, vill ha 4 player till bomberman spelen. Bråkade länge med Neo Geo spelen där man tydligen behövde ladda ner någon specialrom för att få emulatorn att funka, men satan i gatan va kul Neo Geo var. Detta skapar ju dock vissa problem, nu känns mina snes usb kontroller inte riktigt tillräckliga längre. Ser väl ett par lösningar på detta 1) skaffa ett arkadkabb 2) skaffa en 2 spelar panel som funkar till Pi eller 3) köpa 2 st arkadstickor som även funkar till ps4 har kollat på dessa https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkontroller-och-rattar/MCARCADEFSALP/mad-catz-arcade-fightstick-alpha-spelkontroll?scid=5_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Har nu äntligen en kyl till verkstaden har spanat länge på diverse drickakylar, men nu fick det bli denna lilla varianten. Det går in 40 burkar i den och den får även agera bord åt en förstärkare så ytmässigt är den smartare än en monsterkyl vars plats det teoretiskt skulle kunna stå ett arkadkabb på. Fick även en party cooler i födelsedagspresent så har den som backup om man behöver mer kyld dryck.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Har även kört rum för rum där ute med ozongeneratorn som jag köpte så det luktar mindre instängt vilket är positivt.

Nu på kvällen har jag fipplat lite i flipperrummet inomhus där jag skall montera min nya projektor (brorsans gamla) och försöker lista ut optimala dukstorleken och har kommit fram till att på grund av flipperspelens placering så vill man sitta i bilsimulatorn precis i mitten av skärmen så är 80" max även om väggen egentligen tillåter mer. Så nu blir det till att skaffa en ny duk och sedan montera projektorn efter dukens placering.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Det som står på listan nu är:
* Om möjligt skaffa arkadstickor till retropien
* Skaffa duk samt montera projektor + surround till race simulatorn
* Göra ett sista städ ute i verkstaden
* Försöka få hem mitt nya arkadspel samt reparera det
* Fixa mitt andra Independence day och sälja det så man har pengar att slå till på nya spel när dom dyker upp på blocket
* Fixa Tommy och se till att det får flytta in till flipperrummet
* Fixa ljud till biljardrummet, har en massa högtalare, men de två "förstärkare" (ej riktiga förstärkare utan mer DVD/stereo varianter) jag har över passar inte högtalarna jag har. Vill inte lägga pengar på detta så måste hitta någon snorbillig variant alternativt om någon kompis har något sketet hemmabio som dom kan donera.

Allt på listan är tänkt att vara fixat 19e maj så det är nästan exakt en månad och egentligen är det bara Independence day och arkadstickorna som kan vänta allt annat "måste" vara klart.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


mtn

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
För några år sedan när jag höll på och donade med projektor i hemmamiljö använde jag en sk "natt-gardin" från IKEA som projektor-duk. Fungerande jävligt bra, och jävligt billigt.

Btw, var det en fransk bulldog jag såg några bilder upp? Stilig.
« Senast ändrad: april 22, 2018, 19:08:45 av mtn »


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är en sådan mörkläggningsgardin från Ikea som finns ute i baren, jag köpte den för flera år sedan när jag var student och det var skralt om pesetas. Nu har jag dock köpt en ramspänd att ha i flipperrummet inomhus. Anledningen att den är skuten så långt till vänster och inte är större än vad den är (80") är för att den skall vara centrerad för bilstolen när man ställer fram den och spelar. Det är stökigt som fan eftersom jag skall sätta upp ett surroundsystem till bilspelet. Tanken är att göra klart Tommy och få hjälp att släpa upp det till dom andra spelen. Börjar dock nästan bli sugen på att ta in Independence day, det är faktiskt ett riktigt underskattat spel och är det jag spelar mest just nu. Hade jag inte haft två skulle jag verkligen inte sälja det.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Jag har även städat en del i verkstaden och efter inköp av en uppsättning X-arcade stickor (Stort tack INK för köpet!) så har jag nu lyckats programmera dom till retropien så nu åker dom ut i verkstaden igen.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Slutligen, det stämmer väl vi har två Franska Bulldogs, Bosse och Brutus. Dom brukar vara med mig ute i verkstaden och greja.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


mtn

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
Jag ber om ursäkt för off-topic.

Satan, det var två fina hundar!

Har en bostonterrier själv, Oslo Pinball Clubs officiella maskot. OTTO heter han.

Så här ser han ut:

https://www.instagram.com/p/BJA95jyBKU5/?taken-by=oslopinballclub


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ingen fara!

Jag är bara glad för att få kommentarer lite då och då :) Jag antar att jag måste hitta något nytt projekt sedan när allt är klart, antingen mer spel eller något annat.

Jag har lekt lite med tanken på att bygga en slotracingbana (bilbana modell större) uppe på vinden på verkstaden. Det finns ju 90kvm golvyta även om ståytan är begränsad. Det vore coolt som fasen, men som det är nu äger jag inte ens en bilbana (även om jag vänt upp och ned på alla förråd hos morsan för att hitta vår gamla). Dock har jag inte satt mig in i hur mycket arbete/pengar som skulle krävas.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu har det varit tyst allt för länge av flera anledningar. Först för satans mycket jobb och sen desto trevligare så var jag ju tvungen att göra ett studiebesök till Budapest för att studera lite arkad/flipper/ölkultur (eller ja så mycket jag lyckades knö in emellan övriga aktiviteter med tjejen).

Jag är ganska ofta i Budapest och har väl varit där 15-20 gånger, men har bara varit på flippermuseumet de två senaste gångerna dock är det lika kul varje gång och jag har spenderat 4-6 timmar där alla tre gånger jag varit där.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Vet inte om X-men 6 spelars arkad är ovanlig, men tekniken är ganska fräck, lite som RFM.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Hittade lite reklam för stället på en bar jag besökte

Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Sedan hittade vi en riktig guldklimp när vi var ute och gick av en ren slump, ett relativt nytt ställe Let´s Go Arcade

Detta ställe var i princip helt inriktat på arkadspel och man betalar per spel istället för entré som på flippermuseumet.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Det fanns en hel radda med skjutspel som man var tvungen att testa.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Sist men inte minst några flipper, dessa stod dock inte helt jämt på marken och var riktigt dammiga, men provade Walking Dead när jag ändå var där.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Detta stället skall ha lite aktiviteter bland annat flipper, men gick förbi innan dom öppnade så kollade aldrig in
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Mitt stammishak vid lägenheten hade bytt ut SS till MB och höjt priset från 3 till 6kr/spelet
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

I övrigt verkar flipperspel verkligen genomgått en riktig boom i Budapest, såg spel på en 6-8 nya barer där jag aldrig sett spel innan.

Hemma i verkligheten igen har jag nu dragit allt ljud i flipperrummet inomhus så surroundsystemet funkar till bilsimulatorn och idag fixade jag till ett ljudsystem till biljardrummet ute i verkstaden. Nu finns totalt 3 st ljudsystem ute i verkstaden som alla är kopplade till samma equalizer genom ett mycket osofistikerat system med grenkopplingar. Det går därför att spela samma musik samtidigt på alla system eller så går det att välja att spela ljud från Retropien inne i baren om man spelar spel där samtidigt. Alla system har varsin förstärkare så det går att välja lagom ljudnivå i alla rum.

Vill allt sig väl och ett byte går igenom så flyttar det in ett nytt arkadspel hos mig i helgen.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Som vanligt kastas man mellan hopp och förtvivlan

Efter att varit i Borås och hämtat mitt nya spel bar det hemåt, väl hemma var jag faktiskt mycket nöjd med min lösning för att få in spelen, jag använde min nyinköpta handkärra och backade väldigt nära ingången så vi kunde tippa spelen och dra in dom liggandes in i spelrummet. Det var inte alls så slitigt som det varit med de andra spelen.

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Jag kunde konstatera att manualen ljög om ett par saker angående dimensionerna, varje kabinettdel är ej 1500mm vilket var väldigt bra! Detta gör nämligen att jag kan vrida ut Maverick mer mot rummet vilket gör att jag bör kunna få ut glasen på alla 3 flipperspel som står i rummet utan att mecka runt massa. Det som inte var bra var att spelet var ca 5 cm högre än vad som stod i manualen, antar att dom ej räknat med hjulen så det fattas ca 5mm för att kunna få under spelet under takbalken.

Jag upptäckte att plåttunneln som skall sitta mellan coin tower och kabinetterna saknades, men skall se om de tidigare ägarna ev har den liggande någonstans, dock fördelen med att ej ha detta "kabelskydd" är att kabinetterna kan stå på var sin sida om takbalken och cointower går att skjuta in mot skärmen om man vill få lite mer utrymme tillfälligt.

Spelet såldes som otestat/defekt, jag fick direkt igång P2 och allt verkade funka förutom spolen i pistolen. Däremot blev det lite meck med P1 eftersom det hängde lösa kablar lite här var, spelet är kraftigt skarvat med sockerbitar och hemmafixade lösningar. Huvudströmbrytaren är tex förbikopplad och spänningen går direkt till switchen som känner av om luckan baktill är stängd eller ej. Hur som så fick jag igång P1 tillslut och vi provspelade lite.

Sedan gick allt åt helvete, jag tänkte att jag skulle koppla in högtalare, högtalarna sitter egentligen i toppern, toppern får inte plats så tänkte lägga högtalarna ovanpå skärmarna, kabelhärvan till högtalarna är den som är värst skarvad och klippt. Det räckte att jag hade kopplat in härvan och satte på strömmen så kortslöt allt. Själva bakprojektorerna låter, fläktar går igång, jag har spänning in till PSU, men inget ut från PSU. Jag har med andra ord bränt något i nätagget så PCB får ingen spänning. Jag hoppas nu därför att det "bara" är några komponenter i nätagget som behöver bytas. Kände mig rätt nedstämd efter detta och låg och funderade större delen av natten. Hann tyvärr inte ens ta en bild när allt var igång.

Lyckligtvis kommer jag förhoppningsvis få hjälp att kika på detta senare idag.

Just nu är status på arkadspelen rätt kass 2 av 3 ur funktion och festen med laget som varit min deadline är på lördag.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund