Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Haha ja det stämmer jag skulle ha ett, men var tvungen att köpa två i ett paket.

Kvällen har varit riktigt bra och jag är faktiskt galet nöjd med kvällens framsteg.

Jag bytte nätagg på det ATV-track som ej fungerade med det som var bekräftat ut funktion på Rolling Extreme och vipps hoppade Rolling Extreme igång med! Färgerna stämmer inte alls på skärmen, men jag antar att det går att justera. Nu börjar man bli nyfiken på om det är möjligt att få tag på kort till de andra två bildskärmarna, är dessa universal? Det vore trots allt fräckast att köra med tjockskärmar. Funderar på att plocka över korten från Rolling Extreme och testa monitorerna på ATV track.

Hur som så fungerar minst 2 av mina 3 arkadspel nu!

Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
När ska du hålla första tävlingen!? :)
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Haha om vi räknar med att det blir 7 spel om året så kanske om 5 år. Dock tror jag att jag är rätt nöjd med 7 spel, kommer troligtvis inte kunna få plats med alla inne i kåken och därför blir nog fler spel först intressant när/om verkstaden blir fixad då kanske fler skulle vara intressant. Fast grejen är att jag är svag för ett "kap" så hittar jag bra prissatta spel så köper jag säkert fler ändå. Störst "vill ha-känsla" just nu är på ett RFM, men då måste jag sälja ett ID4 först.

Om någon undrar varför det ser ut som att arkadspelen står i en gruva så är det pga att dom står i ett av mina garage för tillfället. Måste bära in spel i huset, men då krävs nästan 4 man för att tackla en lite knepig entrétrappa, sen funderar jag på att ett ytterst elegant sätt öppna upp lite innerdörrar i verkstad med tigersåg så jag kan flytta in grejer längre in i byggnaden.

Troligtvis kommer jag göra mig av med ett arkadspel på sikt, dock har jag inte sålt något jag köpt ännu så vi får väl se hur det blir med det.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vad gör man om man har svårt att få in och få plats med arkadspel? Man bygger om!

Har nu ägnat dagen åt att röja ur ett rum i verkstaden för att förbereda det som arkadrum, för att få in spelen kommer jag byta ytterdörr på verkstaden och riva en innerdörr för att få fri lejd, kommer även bygga en liten ramp eftersom golvet är ca 10cm högre än i rummet utanför. Rummet är inte gigantiskt, det mäter 5,5*3,5m och tyvärr är takhöjden klen endast 190cm, dock är undertaket något mjukt skivmaterial så vill man få in ett flipper så kan man nog trycka in det med. Rummet kommer inte få någon större budget så kommer inte bry mig om att göra om väggar/tak som är rejält lappade och skarvade. Det enda jag kommer göra är att måla väggar/golv/tak svart och skall se om jag skall byta belysningen med. Om verkstaden skall byggas om på riktigt får jag göra det i framtiden, men det kommer kräva en rejäl investering som jag inte är beredd att göra nu. Kommer lägga lite bilder nedanför och om någon undrar, ja dörren in till rummet är typ 160cm hög.

Var lite dumsnål idag när jag skulle shoppa en 32" lcd för att pröva i ATV track, köpte TV´n begagnad på en loppis, men blev blåst skärmen var krossad när jag kom hem och skulle prova den. Får se det som läropeng och shoppa något annat på blocket sen där jag kan prova innan köp.
« Senast ändrad: februari 10, 2018, 17:57:56 av FrisseFrasse »
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Du nämner inget om golvet men jag kan tipsa om nålfiltsmattan på Bauhaus. Kostar under 50kr/kvm och den funkar helt ok. Har den själv i garaget...


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vet du hur tjock den är?
Vill inte bygga något på höjden och tanken nu var att bara måla golvet. Jag kan troligtvis fixa väldigt billig linoliummmatta annars, men har aldrig lagt det innan.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Snackade med min snälla bättre hälft som låter mig hållas med alla projekt och hon tycker jag skall gå på filtmatta så kommer nog köra på det.

Här är dagens arbete, skiter i allt vad underarbete heter och kör på, det ser redan bättre ut. Skall ut med pensel sen och dutta för att få bort det sista vita innan jag kör lager två.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge

Izzelius

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
  • Stad: Huskvarna
3-4mm (tog mig exakt 32,8sek att leta upp) 😊

Finns i 200cm och 400cm och kostar 48:-/m2

https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Nålfiltsmatta&cat=

Tack för att ni delar med er av era projekt, jätte spännande att följa! 👍


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jo efter att jag fick klartecken på att köra med matta kollade jag upp det med :) . Kul att du gillar det, ibland vet man inte om folk ens läser tråden och om man mest skriver för sin egen skull.

Nu tror jag det blir lite paus fram till nästa vecka eftersom jag åker till Minsk på Europacupen tors-mån. Nästnästa helg hoppas jag dock på att hinna måla en vända till, lägga matta, byta ytterdörr, såga upp innerväggen samt flytta ner arkadspelen. Ser nu att min tidplan är lite ambitiös, men vill helst få ner arkadspelen innan det hinner töa och blir lervälling.

Fick en TV modell stort och tung av en kompis igår som jag tänkte slänga ut i rummet när allt är klart. Har börjat få tankar att såga upp ett hål i en vägg från det gamla köket i verkstaden för att bygga en liten bar med en kyl. Dock hamnar denna "minibar" i sådana fall mot "korridoren" eftersom att väggen mot arkadrummet är en bärande massiv timmervägg. Har gjort en relativt skalenlig skiss över verkstaden för att det skall vara enklare att hänga med. Verkstaden är ca 90kvm stor och arkadrummet blir strax under 20kvm. Vid en ev rejäl renovering finns loftet att nyttja med. Jag har elradiatorer i hela verkstaden som jag ej använder och en luftvärmepump i varmgaraget som är igång, dvs är resten idag ej uppvärmt. Verkstaden byggdes ursprungligen på 40talet, men har byggts om under åren och var till för ca 7 år sedan kontor/lager/verkstad åt en elfirma. På bilden ser ni även min eldtunna, jag bor trots allt på landet så lite hillbilly måste man vara.

Arkadrum by nicfromsweden, on Flickr
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kunde inte hålla mig, så ikväll var jag förbi Bauhaus och köpte mattan. Planen var att köra 2m bredder, men eftersom det var slut fick det bli 4m bredd, det kommer ju bli snyggare att hela rummet har en hel matta, men ser inte fram emot att lägga mattan när den är så förbannat stor.

Strök även ett lager med färg till så hoppas detta var sista vändan, dock räknar jag nästan med att det får bli ett till. Troligtvis hämtar jag den nya dörren i mitten av nästa vecka så projektet går framåt.

Har inte spikat placeringen av spelen i rummet, men antar att jag får börja med arkadspelen och sen placera flipperspel där det finns plats.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Untitled by nicfromsweden, on Flickr

Inte perfekt, men tillräckligt bra. Skall lämna tillbaka en del färg eftersom jag lägger matta istället för att måla golvet. Sparar dock en liter eller så ifall jag bestämmer mig för att plocka bort belysningsarmaturerna. Jag har en del LED-strips på väg från Kina som jag tänkte sätta i taket längs med väggarna så jag hoppas att det hinner hem innan Postnord börjar syna varenda paket i sömmarna.

Det är inte utan att man börjar fundera på om jag packar snabbt inför Vitrysslandsresan ikväll så kanske jag skulle hinna börja lägga mattan redan idag. har även insett att jag måste bygga en löstagbar ramp vid entrédörren får gå upp på loftet och se vad jag kan finna för spillvirke, men det får bli nästa vecka.

Drömmen vore att lura hit lite folk helgen 24-25e för att flytta ner arkadspelen från kallgaraget till verkstaden. Problemet är snön och ojämn mark, varje del till ATV-track väger mäktiga 250kg styck dvs totalt över 500kg/spel! Därför duger inte säckkärra utan antingen måste det gå att rulla dom på marken eller så måste jag hyra ett släp med ramp för att kunna transportera dom typ 70 meter vilket känns lite onödigt, dessutom kan det vara svårt att komma upp med bilen igen nu när det är halt.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fy fan för att lägga heltäckningsmatta som är större än rummet. Har lagt 50*50cm plattor förr med gott resultat, men idag avverkade jag hela registret med svordomar. Mattans underdel smulade förjävligt vilket gjorde att mattejpen förlorade fästet.

Det blev inte perfekt, men det blev skapligt och det får duga. Nu är rummet egentligen klart för att börja kånka in grejer i, men nu är det definitivt slutfixat för denna veckan.
Untitled by nicfromsweden, on Flickr
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 830
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Det ser ju bra ut!!

Hur var Bauhaus mattan att lägga?
Är undersidan gummerad och funkar den isåfall mot ett betonggolv som kanske behöver ”andas”?
Upplevs den ljuddämpande?
Vad tycker ni som lagt in den?