Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Har dom lött på kabeln direkt på lindningen på spolen, eller är det jag som ser fel ? Tror inte spelet skulle må dåligt av lite TLC i det området isåfall, dvs köp ny spole...


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Haha nu vet jag inte om jag skall skratta eller gråta, efter tre dagars felsökning så misstänker jag att jag fått fel säkringar från Free-play samt att jag är en idiot. Att jag var totalt inkompetent inom flipper visste jag, men fanskap om det är säkringarna det är fel på.

Jämför jag mina 3A och 3AT säkringar är dom identiska trots att det står olika på påsen. I ärlighetens namn visste jag inte hur man såg skillnad på dom, men tråden bör vara tjockare eller ha en "knut" vilket dessa inte har. Detta skulle troligen förklara varför tråden glöder och varför jag pajat 10 säkringar under felsökandet. Det kan även förklara varför jag misstänkt både katapulten och plungern eftersom dessa två verkar vara de som får säkringen att glöda. Troligen har jag haft tur att denna säkringen som sitter nu fortfarande är hel, men tråden är böjd.

Blir lite trött på mig själv, hade kontrollerat att det stod 3A på säkringen, men visste i ärlighetens namn inte hur man såg skillnad på snabb/trög säkring.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vi får se vad dom säger, just nu har jag inge annan idé om vad som kan vara fel längre.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu är även Free-Play fundersamma, det finns som sagt inget på säkringen som tyder på att den är trög inga markeringar och enl dom brukar deras tröga ha kulan på tråden. Det enda som säger att det är en trög säkring är tillverkarens förpackning, därför har han nu vänt sig till deras leverantör.

På ett sätt vore det väldigt skönt om det var så att det är säkringarna som är fel för just nu har jag ingen riktig idé var jag skall fortsätta felsökningen.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej,
Med risk för att repetera någon fråga tidigare i tråden. Visst hade du verifierat att säkringen går eller glöder till på endast vissa av spolarna?
De spolar som jag kan lokalisera på F105 (violet/yellow)enl manualen är:
J130.1 - Ball Shooter - Violet/brown, AE-23-800
J130.2 - Catapult - Violet/red, AL-23-800
J130.3 - Gissar att denna är plugga i kontakten?
J130.4 - Ball Popper - Violet/Orange, AE-24-900
J130.5 - Left Sling - Violet/Yellow, AE-27-1200
J130.6 - Right Sling - Violet/Green, AE-27-1200
J130.7 - Left Gate - Violet/Blue, A-14406
J130.8- Knocker - Violet/Black, AE-23-800
J130.9- Backbox Fish - Violet/Grey, AE-23-800

Om du testar resp. solenoid, blinkar eller går säkringen oavsett vilken du testar, eller var det bara Ball Shootern & Catapulten?

Det kan ju vara så att det faktiskt är problem med bägge två? som det var nämnt tidigare såg reparationen av spolkopplingen lite suspekt ut på Ball Shootern.

Sen är det lite olika spolar på de olika ställena, som är lite olika starka, t.e.x är slingshotarna (AE-27-1200) svagare än Ball shootern (AE-23-800) så jämför gärna likadana spolar, Ball Shootern, Catapulten, Knockern, Fisken osv.

Lycka till!

//Calle
Who do you think you are, Spiderman?


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej tack Calle

Det är endast dessa två som ger glödningen i säkringen

J130.1 - Ball Shooter - Violet/brown, AE-23-800
J130.2 - Catapult - Violet/red, AL-23-800

Den lagade spolen sitter numera i som knocker och ger ej några utslag på säkringen då den används. Värdena jag får när jag mäter resistensen i spolarna är följande

1) 4,1 Ball shooter
2) 4,4 Catapult
7) 4,2 Knocker
8 ) 4,3 Backbox fish
Dessa borde vara 4,2

3) 5,8 Ball popper
Denna borde vara 5,3

4) 13,5 Left sling
5) 13,7 Right sling
Dessa borde vara 12,6

6) 650 Left gate
Borde vara 672

Får ej någon kontakt när jag mäter spole till jordfläta och fästena till de strulande spolarna är tejpade med isolertejp.

Säkringen gick ej under test i testmenyn, men de gick när jag testade dom i aktivt spel, de går dock ej längre, men tråden i säkringen glöder när jag använder uppskjutaren eller aktiverar katapulten genom att starta multiball. Tekniskt sett skulle jag kunna byta spole mellan katapult och fisk, men eftersom det inte gjort någon förändring när jag bytte ball shooter och knocker så tror jag inte det skulle göra någon skillnad.

Just nu hoppas jag Free-Play kommer fram till att deras leverantör skickat snabba säkringar istället för tröga och att det är lösningen på mina problem. Skall se om jag kan tigga till mig en 3AT säkring från någon på möbelgatan om jag åker dit ikväll så jag har något att testa med. 
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP



schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Ok, tack för infon.

Long shot: du råkar inte ha ett annat driverkort att pröva med?
Mest för att säkerställa att det inte kortet som spökar.
Jag börjar nämligen fundera på om det inte är ditt powerdriverkort då säkringen inte glöder till när du brukar spolen du flyttat till Knockern.

//Calle
Who do you think you are, Spiderman?


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det finns väl en risk att det är kortet, men jag har mätt transistorerna sedan har kortet även kollats igenom då det inte fungerade alls först av INKs husguru Christer, dock kollade han kanske inte efter detta.

Jag inväntar svar från Free-play, sedan skall jag försöka prova med en annan säkring om jag får tag i en, sen är det i värsta fall så att det får bli en tur till Borås för lite spelande och ev felsökning av en expert istället. Just nu hoppas jag dock det är säkringarna som är fel.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Ok, lycka till med svaret från Free-Play, hör av dig om du behöver mer hjälp/tips :-)

//Calle
« Senast ändrad: november 15, 2016, 12:58:16 av schulzan »
Who do you think you are, Spiderman?


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Haha nu vet jag inte om jag skall vara glad att det har löst sig eller ledsen över att jag slösat 3 dagar på felsökande.

Jag fick en säkring ikväll när jag var vid Möbelgatan och nu är glöden väck, dvs säkringarna från Free-Play verkar vara snabba säkringar.

Är dock lättad över att det inte är kortet eller något annat som strular så skall nog försöka sätta ihop spelet snart igen och spela lite innan jag försöker ge mig på slingan i Tales from the Crypt igen.

Glömde nästan tacka er alla för tips och att ni haft tålamod.
« Senast ändrad: november 15, 2016, 21:41:56 av FrisseFrasse »
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Gagob

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Hej,

Skulle behöva lite råd och tips från de visare.

Har ett Johnny Mnemonic som har varit undanställt i ett förråd ett tag (2 månader) för att sedan flyttas för att återigen användas. Skärmen är sedan gammalt dålig och fungerar ej bra (det är föremål för renovering när jag får igång övrigt). Nu när jag bootar upp det och drar igång ett nytt spel så hör man tydligt att spelet startas, däremot så matas ingen kula fram och "reboot" ljudet går på repeat. Lampor/flipprarna och liknande detaljer på spelplanen är helt ok och lyser/blinkar som vanligt. Verkar som att slingan J130-J107 är helt slock, potientiellt också J127-107, dvs low och high power solenoids.

Har kollat det mest fundamentala, såsom säkringar, att grejjer än ikopplat korrekt osv. Har även mätt över slingan J130-J127 (pol-pol på kablaget över solenoider) och den verkar intakt. Jag spekulerar i om det kan va nån säkerhetsmekanism som disablar solenoiderna. Vet att det sitter något sådant i coindörren ex.

Finns några andra tips, kan ju som sagt vara relaterat tilll att spelet fraktats / stått undanställt. Vet att det fungerade när det ställdes in.

//Jakob


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Sådär nu har lite nya säkringar trillat in från Free-Play

Jag har egentligen inte gjort något mer på spelen än att försöka att inte vara sämst i världen på att spela Fish Tales. Har nött några timmar, men det är fortfarande klurigt.

Sköt av den långsmala plasten som sitter till höger om båten, det var dock inga större tårar eftersom den redan var sprucken och reparerad så kommer byta den om jag hittar en till humant pris.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP