Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Dagens mekande tog slut när jag för mitt liv inte kunde hitta en gummiring som skulle sitta på en narrow plastic post, källaren är städad, men gummiringen fortfarande borta. Kändes sådär att lägga en order på en sketen gummiring, men hoppas den hittar hit innan fredag.

Eftersom spelplanen nu är skinande ren försöker jag att byta ut de skruvar som har det svarta kletet på sig till nya så förhoppningsvis kommer spelet kännas som nytt när allt är klart. Har även bytt alla lampor som sitter på otillgängliga ställen till nya (även om jag redan kontrollerat att de gamla fungerar) på grund av att de gamla är aningen sotiga i glaset så dom får hamna i backboxen till dom ger upp eftersom dom är lättare att byta där framöver.

Morgondagens grej blir nog att montera bort domen som täcker toppern och försöka polera upp den samt torka av allt som sitter där under, sen får jag se om jag fortsätter med någon annan del av spelplanen medan jag väntar på gummiringen.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
spännande, i mitt minne så var det en jäkla massa sjärnskruvar, men det är ju du som är experten. Är det förjävligt så blir det att putsa utsidan, måste iof kolla om det är några lampor som måste bytas.

När jag var hos dig märkte jag att du saknade snäckdekalen på toppern, öppna plånboken och köp det dyra klistermärket ;)
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Inken: om nu det bara va detta som du skulle bara :).....
Vilket/vad för gummi var det du saknade Frasse?

mate07
mate07


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag tackade nej till ett uppdrag idag! *duktig*

Plus att jag har delegerat bort två år av "att göra" i lokalen...


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Så kan det absolut vara, men dom skruvarna bemödar jag nog inte mig att byta till original om så är fallet. Skall ner och kika på det hela imorgon.

Jo jag kan förstå att man printar själv, det var det jag kände när jag fick hem dekalerna jag köpt till TFTC, upplösningen var relativt kass på bilderna och i mitt huvud så skulle klistermärkena vara förstansade, "original" och kännas lite tåligare/exklusivare. De kändes bara billiga och de var ett vanligt fotopapper man köper hos Clas Ohlson. Dock kommer jag säkert fortsatt köpa dekaler i framtiden eftersom jag varken har bildredigeringsskills eller skrivare, men nu vet jag i alla fall vad jag har att vänta mig när jag beställer något.

Det saknade gummit var en vit 3/8 ring, nu när jag tänker efter har jag en svart 3/8 eftersom Free-Play skickade fel sort till TFTC, det skulle vara den lilla 3/8. Jag hade ju faktiskt kunnat satt dit den svarta om jag hade kommit på det, samtidigt hade det känts störigt att lägga en massa pengar och sen göra ett halvdåligt avslut.

Jag har nu officiellt meckat mer än jag spelat, det konstiga är väl att när jag sitter i källaren och håller på är inte tanken "när skall jag få spela?" utan snarare "Hur fan skall jag få tag i ett till spel att pyssla med framöver?". Skall jag vara helt rationell så tror jag inte ett tredje spel skulle få plats i lägenheten eller kanske tre, men det är på gränsen. Jag har ju i och för sig fått nycklarna till de två enarmade banditerna som den tidigare ägaren hade hittat så får väl fixa lite med dom. En av banditerna måste nog få gå på sikt, helst som dellikvid vid något byte.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett.



Bifrost

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Klippan

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Haha, det är ketchupeffektern först kom inget sen kom allt.

Jag tror det beror mycket på att jag är en rastlös person och gillar att lära mig nya saker samt har ett behov av att ha något att googla på/leta efter på blocket etc hela tiden. Spelen har snart kostat 3-4 gånger priset av min bruksbil och börjar närma sig priset på min veteranbubbla så det är en dyr hobby, själva behovet av att skruva kanske ger sig snart, men fördelen är att när det händer så står jag här med två bra spel i fint skick.

Jag skulle ju tekniskt sett kunna plocka ner TFTC i atomer med, men det spelet står i lägenheten och vill helst inte bära ner det 3 spiraltrappor till källaren eftersom då finns risken att det aldrig kommer upp igen. Märkte bara hur påfrestande det var att byta lite gummin och lampor i lägenheten när man har en flickvän som vill ha ordning, i källaren har det kunnat vara väldigt stökigt utan att någon störts av det. På sikt kommer nog inte källaren vara helt lämpad heller eftersom min bror är inhyrd i förrådet med, så kanske får hyra ett till som dedikerad lekstuga.

Jag måste få loss mer tid på kvällarna bara så jag kan åka på olika flipperspelsträffar, men det är inte lätt när man har träningar i en lagsport 5-6 dagar i veckan förlagd till kvällstid. Skall eventuellt försöka kika förbi möbelgatans tävling lördag morgon eller en sväng på söndag eftermiddag.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vem tror ni hade rätt, amatören i källaren eller mannen som äger merparten av alla spel i Sverige?

INK du hade rätt, FAN



Det känns ju faktiskt sjukt jäkla jobbigt att använda polygrip för att få loss allt, testade med en tång, men det känns som risken är att man repar plasten runt skruven. Testade att leta igenom alla bits jag äger men ingen lycka där heller. Känner jag mig själv så kommer jag ändå jävlas med det, det är ändå 3 lampor som behöver bytas, men hade önskat att det var en något enklare manöver. Byter ni skruvar, sätter ni dit färre skruvar eller tar ni er i kragen och tar loss och sätter dit alla originalskruvar igen?

Var bara tvungen att knäppa en bild där man kan jämföra plast posterna, kan ni fatta att jag inte tänkte byta dom från början? Jag hade till och med monterat dit kanske 70% av gummina vilket har lett till att jag varit tvungen att tvätta alla gummin innan jag satte dit dom på de nya plasterna eftersom alla vita gummin var skitiga.



Nu är majoriteten av prylarna på spelplanen monterade igen så snart är spelet spelbart, tror även att jag har bärhjälp nästa helg så spelet kan få flytta upp lägenheten.

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Finns en sats på biltema för 140 kr som innehåller en hel del nyttigt. Även säkerhetstorx. Iofs biltemakvalitet men funkar.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Skruvmejslar-och-Bits/Bitssats/Bits--och-hylssats-122-delar-2000028465/
Play a real game, play pinball


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
OBS skrev samtidigt som ALF

Sådärja då var spelplanen klar!



Jag började bråka med toppern, men skruvarna är dragna så hårt att plasten buktar nedåt vilket gör att huvudena inte går att komma åt med polygripen, fick upp en skruv med en näbbtång, men slant bara när jag försökte på resten. Det känns inte värt att repa eller råka spräcka topperdomen. Just nu tror jag att den enda lösningen om jag skall få loss toppern och kunna byta lampor/torka av allt är att köpa bits. Tyvärr verkar det inte gå att hitta sådan bits löst utan kommer behöva lägga en hundring på ett helt kit vilket känns extremt onödigt. Någon som vet var detta bits har för namn?

Det kanske får bli en sats med bits även om det bär emot.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kollade lite på denna http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/bits-och-bitssatser/bitssatser/bitssats-172014/ , men den du länkade till verkar ju snäppet vassare eftersom man även får med hylsor då skulle jag kunna sluta använda hylsorna till min hylsnyckelsats när jag meckar med flipperspelet. Får se om jag eventuellt orkar åka förbi Biltema lördag morgon.

Va trött jag blir att det skall vara special special.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP