Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ödets ironi, har plockat ihop ett par hundra delar på bestofpinball.de och nu kraschar sidan, tur som fan att jag skrivit en separat lista så jag kan söka upp delarna igen när sidan kommer online.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP



FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Projektet har börjat leva sitt eget liv, jag har nu snart lagt lika mycket pengar på att beställa delar som jag från början tyckte att det var rimligt att ha som budget då jag skulle köpa ett spel.

Det är flera faktorer som spelat in, jag trodde inte jag skulle bry mig om skicket på spelen och det gör jag egentligen inte heller, men nu är spelen jag har i såpass fint skick att det vore synd att inte lägga ner pengarna och tiden som dom "förtjänar". Sen har INK hjälpsamt manat på mig ner för ruinens brant och definitivt hjälpt mig att släppa på spärrarna för var som är rimligt haha.

Jag har lagt en order från Best of Pinball för att få tag på lite grejer som Free Play inte lagerhåller, sedan åkte jag även inom Free Plays butik igår när jag var på väg upp norröver och då blev ytterligare några grejer därifrån. Måste säga att jag fick riktigt trevligt bemötande från Daniel som höll butiken öppen på eftermiddagen för att jag skulle kunna komma förbi. Flipperlokalen som ligger i anslutningen måste vara den ljusaste och renaste jag varit i, det fanns en hel del fina titlar där. Extra roligt var det att dom har både Tales from the Crypt och Fish Tales i lokalen så jag kunde jämföra detaljer och skick med mina egna spel. Det fanns två detaljer som skiljer sig från mina spel, det ena var att på Fish Tales så hade deras mätare olika kulörer på sina lampor, jag har försökt kolla originalflyern, men där verkar alla lampor vara samma färg dock eventuellt gulare än vanliga klara lampor någon som vet? Det andra var att på mitt spel så ovanför droptargetsen så sitter en lampa ovanför plasterna, på mitt spel har den en röd gummikåpa och på deras spel hade det en reflektor som var riktad upp mot bumprarna.

Ni som rensat spelplaner, hur sorterar ni delarna? Delar ni upp olika områden i olika påsar eller delar ni upp tex skruvar efter sort? Jag funderar på två varianter antingen påsar efter var på spelplanen delarna satt alternativt sätta tejp på tex skruvar så de sitter i de hål de är tänka för och sen uppdelade i påsar. Jag har beställt en jäkla massa skruvar, brickor och muttrar så jag skall klara av ett visst svinn.

Om någon mot förmodan skulle sitta inne på följande detaljer så är jag intresserad, men betalar inga drömpriser. DVS betalar inte mer för delar i bruksskick än nyproducerade repros. Jag står på väntlista på delarna hos Best of Pinball.



"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
När du plockar ner så fota mycket, och förvara skruvarna ihop med det dem drivas ihop med. De vanligaste skruvarna kan du ju sortera efter sort.

Och jag tror inte du behöver oroa dig över något svinn - däremot gissar jag att när du skruvat ihop allt igen kommer du ha några delar och skruvar över som du inte kan förstå var de har suttit. När du till slut kommer på var de ska sitta visar det sig vara på det mest otillgängliga stället du kan tänka dig :)


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jo det är väl det jag är rädd för.

Jag kommer inte ta bort något från undersidan av planen och jag kommer lämna en del metalldelar kvar, men allt i plastväg skall bort så jag kan få bort all skit, det blir att gå loss med T-röd och Novous 2.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
En fråga som dök upp i mitt huvud är, får man tillbaka pengarna?

Förstå mig rätt, jag gör detta för att jag vill ha mina spel i fint skick, men påverkar det egentligen försäljningspriset? Är det värt att lägga pengarna på att få spelet 100% komplett och plaster fria från sprickor, samt fixa topper etc eller är det pengar i sjön den dagen man vill byta eller sälja spelet?
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Om man inte renoverar en väldigt dyr bil eller ett toppspel (typ MM, MB, CC) så kommer man aldrig att få igen sina pengar och framför allt inte betalt för sin tid.

Flipperspelen hade en rejäl uppgång när jag började 2009. De som samlade då skulle aldrig få för sig att lägga mer än 6-8 tusen för ett FT och Data East var i princip värdelösa. När jag började köpa spel kunde jag ge 10 för ett FT och folk tyckte jag var en jubelidiot som gav så mycket för ett värdelöst spel. Dr Who-spel för 5-7 tusen har jag köpt 4 olika från Danmark. Idag är jag den som säger att 18-20 för ett spel som är värt 10-12, ni är inte kloka!

Jag får acceptera att det är en helt ny prissättning som började för något år sedan med en auktion på TZ som startpunkt för de höjda priserna.
Säkerligen beror det på att det är en stor mängd nya spelare som har kommit på att man kan ha spel hemma och att spelen som kommer ut säljs direkt.


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Så indirekt kan man se det så att troligtvis kommer man ändå få tillbaka pengarna, då inte för att spelet är renoverat utan snarare att efterfrågan är stor. Fram till att man ev avyttrar eller byter spelen har man dock nöjet att ha ett fint spel hemma.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Polisens tokfina ToM var också en av de bidragande orsakerna till boomen. Givetvis ihop med en viss tillströmning av spelare.


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Intressant att ni som varit med ett tag kan pinpointa när priserna började öka, själv hade jag gissat att det skedde gradvis. Det är väl så att om 5 år sitter vi här och undrar varför man inte köpte på sig fler spel 2016 när det var "billigt".
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ja , eller så frågar man sig hur f**n man kunde ge så mycket för spelet när de bara kostar xxxx kr nu ...  ::)


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jo det är väl klart att risken finns, men jag ser ett antal faktorer som talat för en fortsatt hög prisnivå på nittiotalsspel och nyare. Dels är de som växte upp med nittiotalsspelen inte så gamla idag så räknar vi krasst finns det intresse från dom i 30-40 år till, de som ej växte upp med flipper inkl mig själv har generellt lättare att ta till sig ett nittiotalsspel än ett 60/70talare. Det finns i princip inga utställare kvar idag vilket leder till att det inte är så många nya slitna spel som kommer ut till andrahandsmarknaden. De flesta nya Stern spelen i Sverige verkar hamna hos privatpersoner vilket egentligen gör att man kan ifrågasätta om det ens är lönt att ha myntfunktionen på spelen, dessa privatpersoner gör ju ingen vinst under tiden de äger spelen och sliter inte heller direkt på dem så de kommer begära ett högre pris i andrahandsvärde än en utställare där maskinen kanske redan betalt sig.

Däremot finns det väl på sikt en risk att eftersom så få spel ställs ut så kommer det inte komma lika många nya entusiaster framöver heller, jag själv talar dock emot denna teori eftersom jag är född i slutet av 80talet och har egentligen inte spelat mycket flipper alls när jag växte upp och har ändå blivit intresserad.

För min del lockar flipperspelet för att det är "på riktigt" det är någonstans en blandning mellan meccano och typ ångmaskin, det är rörliga delar, med inte allt för avancerad konstruktion och det är teman etc. Däremot hade jag gärna sluppit kretskort eftersom det är över mitt förstånd, men jag antar att det går att sätta sig in i det om energin finns.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Efter en längre jobbresa till Stockholm är jag på gång igen.

När jag var inom Free-play i Örebro blev det bland annat ett par nya flipprar till Tales from the Crypt, har även fått på dekaler på drop targetsen så nu börjar TFTC närma sig färdigt, bytte även en sprucken plast till ett nytt. Det är en slinga med lampor i backbox som skall felsökas, men har inte fått lödstationen ännu så har inte mätt heller. Måste dock säga att jag förväntade mig lite mer av dekalerna jag beställt, samma sak med TFTC och FT nyckelringarna som var av extremt låg kvalitet.

Paketet från Best of Pinball landade hemma igår och var startskottet för att plocka ner Fish Tales i molekyler. Jag har varit produktiv och har skruvat bort allt från spelplanen (förutom delar som måste lödas för att tas bort), jag har även skrubbat alla metalldelar som var sjukt grisiga av den jävla smörjan någon haft på spelplanen. Höll även på att få en hjärnblödning på personen som fipplat med spelet innan och satt in en skruv för platt mejsel på ett av spelets mest otillgängliga ställen, såklart gick skruvhuvudet sönder, men efter mycket svett och svordomar så fick jag loss den.




Spelplanen var grisigare än jag trodde och trots att jag redan rengjort planen en gång fast med alla grejer monterade så var spelet riktigt riktigt grisigt. Novous hade inte en chans på att få bort det mesta av smutsen så fick börja med vatten och skursvamp och i vissa fall även T-röd. Sedan blev det att putsa med Novous i ett par omgångar, det var först när jag tittade på före och efterbilder som jag insåg hur stor skillnad det blev.






Nu har jag så smått börjat återmontera delarna, men det kommer nog ta ett tag och jag kommer säkerligen tappat bort något eller undra vart saker och ting satt.

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Kör med en polermaskin med polish innan du skruvar tillbaka för mycket. Blir garanterat bättre än Novus...


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Får fundera på det, äger dock ingen polermaskin och vet ej på rak arm vem som har en heller
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP