Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Då tar vi nästa dumma fråga

Jag sitter och lusläser manualen http://mirror2.ipdb.org/files/2493/Data_East_1993_Tales_from_the_Crypt_Manual.pdf (som jag önskar att den vore i textformat så det gick att söka i den)

Jag har hittat lista över lamptyper samt hur många spelet använder av varje, borde det inte finnas en liknande lista över säkringar? Vill lägga en beställning på säkringar och byta samtliga i spelet, men tycker det är lite klurigt att veta vilka jag skall beställa och var dom skall sitta. Vissa säkringsfästen har inga säkringar alls, det är väl knappast korrekt? Ser dock inga hemmadragna kopplingar förbi säkringarna.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Du lusläser inte speciellt bra. ;)
På sidan 2 har du säkringslistan längst ner.
Det verkar som att säkring F3 på powerkortet inte används i detta spel.

Sedan är det väl i o f s bättre att du byter säkringshållarna än säkringarna (Ifall de nu inte är trasiga.), för just säkringshållarna är värdelösa på Data East-spelen.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Kolla unde 2A så har du bild på det typiska felet som CKR säger.
http://techniek.flipperwinkel.nl/desega/index1.htm
Hållarna jag köpte på Freeplay fick jag böja till benen innan de passade, de jag köpte från Jurgen på https://coinop.mally.eu/ passade direkt.
Ta loss säkringarna en & en, kolla att de har rätt värde & mät med multimeter att de är hela, pilla på hållaren & se så de inte är sönder. Säkringar är bra att ha men man behöver inte byta alla.
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
OK jag kanske letade efter fel sak då, det jag sökte var motsvarande


Denna tabell är smidigt nog försedd med modellbeteckning samt artikelnummer

Jag antar att ni syftar på denna bild, men när jag skall översätta det till artiklar här http://www.free-play.se/produkter/elektronik/sakringar/6x32mm/ tycker jag det blir klurigare. Min tanke var att byta alla för att försäkra sig om att alla fungerar som de skall, sen kostar det ju inte så mycket. Samma med lampor tänkte köpa ca 50% av totala mängden som krävs enl tabell även om det kanske bara är ca 10% som behöver bytas.

Jag har plockat loss ett par av säkringarna och dom har suttit som berget, har behövt använda en liten skruvmejsel för att få ut dom (har beställt säkringsborttagare), tror ni verkligen dom behöver bytas då?
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej,

Säkringar som är hela brukar inte behöva bytas ut, men för att vara säker på att en säkring är hel räcker det inte med att titta på den, monterad.

Ett säkrare sätt är att ta loss säkringen, mäta med multimeter och kontrollera att det inte är avbrott i den.

Sen har det hänt mig att de nästan faller sönder när man försöker ta loss dem, pga av ålder.

Mvh
Calle
Who do you think you are, Spiderman?


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Kollade du på 2A Flipperwinkel? Där är bild på trasig säkringshållare. Alla DE spel jag haft, har haft trasiga hållare. Du kan ha tur som inte har några trasiga, men risken är stor. Är de inte trasiga så behöver du självklart inte byta.. Du har flera kort med säkringar. Tror också du har ett litet kort på höger sida i kabben som är till flipprarna.

Att byta alla säkringar.. varför.. Om lampan över köksbordet inte fungerar så byter man inte alla säkringar i proppskåpet..
Men.. säkrast på ett flipper med många fel är att mäta alla säkringar & för att vara säker att inte ström går baklänges, så måste ena ändan lyftas ur sin hållare.
Tälj till en plast eller träbit som ett L, att bända med under säkringen, mejsel är lite sådär att använda, särskillt om man är övermodig & pillar med ström på.. Samma med lampbyten eller pilla med skruvmejsel under spelplanen med strömmen på, man blir så trött på sig själv när det poffar till & man bränner någon komponent på kretskorten..

1. var att kolla batterierna. 2 är skaffa multimeter.. Kan du sedan lura hem någon av Möndalsgänget så kommer du nog igång lättare..

Extra säkringar är ett måste att ha (jag köpte ett gäng billiga på Freeplay utan att läsa noga & fick snabba.. vanligast är tröga (SB)). Lampor bör man också ha extra av, men efter ett litet tag så kommer du nog in i den förtrollande världen av LED, köp gärna några LED i olika färger & testa om du ändå beställer.

Edit: Schulzan var lite snabbare än jag & har helt rätt, men postade mitt ändå..
« Senast ändrad: september 30, 2016, 14:04:12 av Leif »
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har kollat den sidan och mina säkringshållare ser hela ut.





Nej det är klart att det kanske är onödigt, men tänkte mest att kostnaden inte är så stor och då vet man 100% att alla säkringar är hela. När jag väl listat ut vilka säkringar som behövs så kommer jag köpa ett gäng så jag har. Vågar inte lita på att dom säkringar som sitter i faktiskt är rätt säkringar. Jag stänger alltid av spelet innan jag gör något är alldeles för nybörjare för att våga något annat, säkringsborttagare är dock beställd.

Multimeter är beställd och jag har en förhoppning om att kunna dra till mölndalsföreningen nästa tisdag (tjejer jobbar kväll yeeeees!).

I nuläget känner jag inget sug efter LED och har tänkt att köra original, men vad ser ni för fördelar med LED?

Tack för att ni orkar med att svara på mina frågor.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
LED kan bli för mycket, men man kan också få det väldigt snyggt. De drar mindre ström, & sparar elektroniken, men svårt att försvara kostnaden för LED om man inte gör det för att det är snyggt..
Jag brukar kolla TNT på kite ideer, här är när de renoverat ett TFTC med LED
https://www.youtube.com/watch?v=_mPT2px06X4

Har du gått in i diagnostics menyn. (sid 25 i manualen) där kan du kolla om switchar fungerar (ex höger flipper steg 1 & sen steg 2 (överflippern) sen kan du kolla vid flipperknappen så switch får kontakt när du trycker på knappen.
I menyerna så kommer man till extend, trycker man då inte yes, så kommer man tillbaka till första.. Tog ett tag innan jag fattade det..

Bild 2 ser lite märkligt ut med det bruna vid reläet. Har för mig att övre kontakten där är till GI ljus & ofta blir varm & får bytas, lyft av kontakten & se om det ser bränt ut. Hinner inte kolla om det är den kontakten för nu måste jag åka ner till Marcus månadstävling..
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har kommit fram till följande

F1: G.I. 5AS.B = 5A trög
F2: G.I. 5AS.B = 5A trög
F3: G.I. 5AS.B = 5A trög
F4: G.I. 5AS.B = 5A trög
F5: 50V 5A =5A
F6: 32V 5A= 5A
F7: 32V 3A= 3A
F8: 50V 4A =4A
F9: 50V 5A = 5A

Alla säkringar Freeplay säljer är för 250V, därför kan jag skita i 32/50V.

Totalt antal i spelet, dessa har jag räknat manuellt så det finns risk att jag missat någon har dock beställt några extra av varje.
5A trög=16st (varav två sitter i ljudboxen och har inget F nummer)
5A=6st
3A=2st
4A=1st
8A=2st (dessa sitter ej på kretskort utan längst till vänster i backboxen och har som jag fattar det inget F nummer)

Då är det nog snart dags att lägga en order från Freeplay.

Jag har dock frågor angående två produkter

Är det värt att köpa ett flipper rebuild kit www.free-play.se/produkter/flipperdelar/flipperkit/data-east-0493-0694-and-early-sega-1995-flipper-rebuild-kit.html? Min tanke var att det kanske behövs eftersom spelet är gammalt, men kan jag undvika kostnaden skulle min plånbok vara mycket glad. Den andra frågan är, vad tycker folk om sling shoot protectors http://www.free-play.se/produkter/spelplansdelar/distanser/slingshot-protector.html?

Jag har även lagt in en bevakning på ett hålskydd eftersom jag sett att kanterna vid hålet är naggade.

Skall kolla dina tips Leif.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Angående dåliga säkringshållare, så räcker det tyvärr inte bara att titta på dem. Du måste känna på de 4 flärparna, så att de har svikten kvar. De dåliga böjer sig bara ut, och sviktar inte tillbaka, vilket innebär dålig kontakt.

Beträffande flipperkit, så är det dags att renovera flipprarna, när du känner att det börjar bli svårt att komma upp för ramperna och att vid multiball så uppehåller sig alla kulor i nära anslutning till flipprarna. När det sker kan du spara lite pengar genom att enbart köpa coil sleeves, coil stops och plunger-links. Det brukar normalt sett räcka.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
OBS skrev detta samtidigt som CKR

Jag kan inte beskriva mina känslor annat än följande



Jag har lyckats lösa problemet med att vänster flipper fungerade dåligt, jag tänkte på min veteranbubbla (som tyvärr just nu ej funkar som den skall) Där jag ibland fick slipa brytarspetsarna för att tändningen skulle fungera ordentligt. Nog fasen var det så enkelt som att ta en nagelfil och slipa lite lätt på spetsarna. När jag monterat tillbaka vänster sida så tänkte jag att jag skulle ta en titt på höger sida och en pollett trillade ner i skallen, kan det vara så enkelt att spetsarna för den övre flippern inte får kontakt? Jag monterade ner filade lite lätt på alla kontakter samt satte en pappbit bakom den triangulära plastbiten (någon som har tips på en mer permanent lösning?) som aktiverar övre flippern. Jag monterade ihop allt och startade upp maskinen och nu funkar alla flipprar som dom skall! Nu kanske alla som läser detta, tänker idiot! Men just nu kan ingen ta ifrån mig att jag känner mig som ett geni.

Tales from the Crypt
*Övre flipper reagerar ej
*Nedre vänster flipper fungerade tills jag stängde av spelet igår kväll

*Allt i gummiväg behöver bytas
*En del lampor behöver bytas
*Ljudet verkar lågt, men det kan vara någon inställning, har inte hunnit börja läsa manualen ännu
*Ett droptarget är knäckt, räcker det att köpa en ny plastbit eller bör man byta alla tre?
*Spelet är allmänt smutsigt och behöver torkas av, går det att dammsuga innanmätet?
*myntläsaren läser mynten lite dåligt - detta ser jag dock som överflödigt om jag ändå sätter spelet på freeplay

Nu känns det som nästa steg är att lägga min beställning på freeplay, men hoppar nog över flipperrenoveringskitet för att spara lite pengar. Tanken är att efter jag monterat nya gummin skall dubbelkolla att alla funktioner i spelet är som de skall.
« Senast ändrad: september 30, 2016, 20:01:03 av FrisseFrasse »
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
För mig är det absolut viktigaste på ett spel att flipprarna är bra. Ett bra exempel är utländska tävlingar där de kan modda för tusentals kronor och inte byta flippermekar. Fullständigt värdelöst och helt förkastligt.
Byta flippermekar borde vara det absolut första man gör på ett spel. Det är inte där man ska spara in pengar!
Byt, Byt Byt!


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu när kontakterna är filade tycker jag dom är bra dock är jag ju som sagt en nybörjare och har kanske inte så mycket att jämföra med. Dom hann inte med denna beställningen, men kanske längre fram när jag skall köpa dekaler och hole protector.

Att jag bara kunde spela några spel ikväll trots att de flesta gummin är skit och några saknas är magiskt så ser verkligen fram emot när jag bytt slitdelarna. Ännu har ingen granne bankat på vilket får ses som positivt.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Du skrämde mig där.
"I have made fire" är inget man vill höra i flippersammanhang. ;)
Sedan ska man egentligen inte slipa på de guldpläterade bladkontakterna med fil, utan ta ett business card (förslagsvis från nån dålig leverantör.) doppa i T-röd och kläm ihop bladswitchen med kortet emellan och dra därefter ut kortet.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja tyvärr läste jag en gammal tråd i morse där Bally hade skrivit just samma tips. Om dom börjar strula framöver antar jag att jag får byta switcharna helt istället.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP