Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Efter att ha beklagat mig ett tag här på forumet har jag nu äntligen köpt mig inte bara ett utan två flipperspel, kanske har jag tagit mig vatten över huvudet, men det får tiden utvisa.

Spelen jag har köpt är Tales from the Crypt och Fish Tales (fy fan va tungt spel!), dessutom köpte jag två enarmade banditer (tur att jag precis hyrt in mig i ett nytt förråd!) Vi kan väl säga att min flickvän är allt annat än imponerad, "Hur mycket sa du att det kostade????!!!".

Spelen har inte blivit servade sedan minst 2002 och de har stått i en källare utan att startas sedan 2008.

Jag har bara haft spelen sedan igår, men fel som jag känner till är:

Tales from the Crypt
*Övre flipper reagerar ej
*Nedre vänster flipper fungerade tills jag stängde av spelet igår kväll
*Allt i gummiväg behöver bytas
*En del lampor behöver bytas
*Ljudet verkar lågt, men det kan vara någon inställning, har inte hunnit börja läsa manualen ännu
*Ett droptarget är knäckt, räcker det att köpa en ny plastbit eller bör man byta alla tre?
*Spelet är allmänt smutsigt och behöver torkas av, går det att dammsuga innanmätet?
*myntläsaren läser mynten lite dåligt - detta ser jag dock som överflödigt om jag ändå sätter spelet på freeplay

Fish Tales
*Såldes som helt dött, men när vi hade gjort upp affären provade vi att sätta i kontakten och åtminstone högtalarna reagerade, men i övrigt verkar spelet dött, detta får dock bli ett projekt jag tar tag i efter Tales from the Crypt eftersom det känns enklare. Mig veterligen har säljaren inte ens försökt byta säkringar.

Enarmade banditerna
Har inte kollat upp årtal eller någonting ännu, tyvärr saknas nycklarna, men det ligger pengar i maskinerna, dessa vet jag inte vad jag skall göra med, kanske sälja en för att finansiera delar/reparationshjälp (någon i Göteborg som känner sig manad?).

Min erfarenhet av flipperspel är 0 så alla tips får gärna vara baserat på att ni pratar med ett barn eller kanske ännu hellre en apa. Jag har lagt in en beställning på diverse verktyg och jag skall beställa gummin, lampor säkringar ny droptarget och i värsta fall nya spolar till flipprarna. Eftersom jag inte har verktyg att mäta med i dagsläget får jag börja med uppgifter som går att klara med saker som finns hemma.

Har ni tips på hemsidor att köpa delar till bra priser eller guider på hur man löser vissa av problemen som jag räknat upp mottages tips gärna!

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Grattis till 2 bra spel!

1: ta bort batterierna & kolla så de inte läckt. Kolla gärna med ficklampa så du säkert ser att det inte ärgat. Ärg från batterier är vanligt & ställer till mycket problem..

Har du inte manual så ladda ner från ipdb.org

Delar brukar jag försöka gynna freeplay för att få behålla en svensk flipperdelsleverantör. På del som droptarget brukar jag googla art nr som står i manualen & hoppas någon av de europeiska handlarna har den.
Arne på flipperskroten kan ha lite delar & lägg ut en stänkare på detta forumet kan ibland ge napp också.

En multimeter är ett måste, så du kan mäta om där är kontakt & rätt spänning på testpunkterna. Lödstation är bra att ha (rekommenderar biltemas).

Nedan är mängder med info, men det tar tid att leta & felsöka..
http://www.pinwiki.com/wiki/
http://techniek.flipperwinkel.nl/

Fish tales får du gärna sälja till mig för ett underpris! :) eller ett normalt pris går också bra!
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack!

Känner mig mycket nöjd, men det kommer bli mycket nytt att sätta sig in i. Multimeter och lödkolv/tennsug + lite annat diverse är beställt.
Angående Fish Tales så resonerar jag såhär, jag har ingen platsbrist eftersom jag har ett nytt förråd och letar hus just nu, så eventuellt kan jag ju spara det inför framtiden, men tanken från början var att köpa ett spel så jag är väl inte omöjlig för rätt pris, exakt vad rätt pris är vet jag ej. Kanske ett byte mot ett fungerade spel är mer intressant för min del. Kom ju som sagt hem med hela paketet igår kväll så har inte hunnit fundera så mycket ännu.

Skall dock se om jag kan få upp lite bilder på allt här.



"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg











"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag vet att spelen inte skall transporteras med benen på, på detta sätt, men jag hade dåligt med tid och var själv så vågade inte montera ner benen. Spände dock bra med spännband och allt klarade den långa bilturen hem så något rätt måste jag dock ha gjort.

Ursäkta rörigheten hemma, spelet står lite provisoriskt i vardagsrummet nu innan jag fått ordning på allt.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Båda spelen är i rätt bra skick, men lite skav finns det ju alltid, tex FT har skav på ena sidan, längst mot baksidan.

Sitter och läser manualer nu för att först och främst förstå maskinens funktioner och sen i nästa led försöka fixa vad som nu kan vara fel
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tales from the Crypt
*Övre flipper reagerar ej
*Nedre vänster flipper fungerade tills jag stängde av spelet igår kväll
*Allt i gummiväg behöver bytas
*En del lampor behöver bytas
*Ljudet verkar lågt, men det kan vara någon inställning, har inte hunnit börja läsa manualen ännu
*Ett droptarget är knäckt, räcker det att köpa en ny plastbit eller bör man byta alla tre?
*Spelet är allmänt smutsigt och behöver torkas av, går det att dammsuga innanmätet?
*myntläsaren läser mynten lite dåligt - detta ser jag dock som överflödigt om jag ändå sätter spelet på freeplay

Första delen är avklarad på listan, man får börja med de enkla sakerna och jobba sig vidare.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Ett fish tales med oblekta sidor det är inte varje dag man ser det och dessutom saknades det vanliga slitaget vid fiskarna i mitten verkar det som.
Lite puts på det där så har du en riktigt fin pjäs där... om det nu går igång :)

*edit*
Dessutom med komplett topper såg jag nu
« Senast ändrad: september 29, 2016, 15:12:33 av dawen »


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kul att du gillar den, som sagt spelet har stått undangömt många år och användes knappt från 2002-2008 så under halva livstiden har spelet i stort sett inte använts. Det skall sock ha fungerat när det ställdes undan och källarlokalen var torr och uppvärmd så jag tror inte det är fukt.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Jo det var fint, är det inte syraskada på fish tales så gjorde du säkert ett klipp... mitt tips är att spara det. Det kommer inte dröja länge innan du vill ha fler spel nu när du väl fått in första spelet hemma.

Jag skulle nog rekommendera att börja med att öppna backboxen och dra ut och sätta i alla kablar på båda spelen. Det brukar kunna lösa problem som flipprar som spontant slutar funka osv.
Passa även på att kolla vid batterierna (om det sitter några i) som Leif skrev på båda spelen så det inte är nåt läckage från dem, skulle det inte vara nåt läckage men sitter batteri i så byt dem direkt till nya.


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
OBS skrev detta samtidigt som dawen

Okay då bryter vi av med en nybörjarfråga. Jag var nere i källaren för att se om någon av nycklarna jag fick med kunde tänkas passa dom enarmade banditerna och i samma veva tänkte jag att jag sätter i dom nycklar som tillhör Fish Tales i sina lås, detta gjorde att jag ville öppna backboxen för att se så allt såg okay ut och såg då detta.




Jag tog bort batterierna för att dom inte skulle kunna fortsätta läcka, som man ser så måste ju själva hållaren bytas, men det ser inte ut som det läckt på kortet. Frågan är, kan detta vara hela anledningen till att spelet inte startar? Om så är fallet så känns detta som min lyckodag eftersom jag även lyckades få min bil besiktigad utan anmärkning trots att jag redan ställt in mig på att skicka den på verkstaden.

Om så är fallet får jag vänta och se, men det känns i alla fall bra att tagit bort som läckande batterierna.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
dawen tack så mycket för tipset!

Jag bytte batterierna i Tales of the Crypt även om dom gamla verkade OK. Testade efter det att dra ur och sätta i kontakterna och nu jäklar funkar den vänstra flippern igen inte 100%, men den reagerar. Den övre flippern är dock fortfarande död, men har inte hunnit kolla hur det ser ut vid dess spole.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Batterierna håller minnet.
Nu har du bilder var kontakterna ska sitta på kortet, så skruva ut kortet, klipp bort batterihållaren (spelet ska fungera utan den fast du får felmeddelande på tiden varje gång du startar upp, så i förlängningen får du sätta ny batterihållare eller ännu bättre,en extern hållare med sladdar till kortet.)
Du måste ha bort all syra annars fortsätter den att förstöra & den brukar krypa under kretsarna. syran gör kortslutning som tar sönder komponenter eller kortsluter.
På ett spel som såg ok ut vid snabb koll fick jag byta kablar som var 4 m långa under spelplanen som var ärgade pågrund av batteriläck.
Det är inte batterierna som gör att spelet inte fungerar utan troligen är det syran som gör kortis & ev förstörde något när strömmen slogs på.
Löda på det kortet är inget du ska göra, om du inte är en fena med lödkolven. Ta hjälp av någon kunnig att kolla på det kortet.
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998