Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Får se om jag kanske gör ett försök när jag ändå är i krokarna. Har hört mycket om detta flippertempel.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Pulsen mercurisalen vart det nu är är morgondagens problem att lusta ut. Idag är det mässan i Göteborg
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Då har du bara ett par minuter med bil till lokalen. Göteborgsvägen 10. Ska kolla om det är någon på plats i morgon.


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Är det någon som har ett knep för hur man bryter sig in i lås av vanlig modell samt denna typ av lås


Jag vill om det är möjligt undvika att borra, detta gäller ej flipperspelen utan banditerna som jag har köpt. Maskiner som jag har att tillgå är ett as till borrhammare eller en enklare skruvdragare och inget av alternativen känns speciellt bra. Jag är nog inte heller tillräckligt motiverad att få upp spelen att jag tänker köpa en helt ny borrmaskin för att få upp dom.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har försökt att göra en liten insats idag så vara nere i källaren och bråkade lite med enarmade banditerna.




Båda startade upp vilket kändes kul, kom dock på att jag borde haft med mig något mynt ner och testat dom. Tyvärr varken orkar eller hinner jag med detta idag, fick även en känsla av att maskinerna kanske inte ens tar svenska mynt, det sitter ett tyskt klistermärke på ena maskinen och på sidan sitter en hemmaskriven lapp på vad jag tror är Bosniska. Jag får helt enkelt släpa med mig lite mynt ner och testa, i värsta fall kanske det är tur att det verkar ligga lite mynt i maskinerna.

Märkte även att banditerna är syskon (följande serienummer).

Någon som har tips på var man kan köpa 6*32 säkringar billigt? Skulle helst vilja köpa ett gäng i en markbutik i närheten av Göteborg, har köpt en del till TFTC, men tänkte försöka köpa en uppsättning till FT med.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Varför inte se om du kan lura av Inken en uppsättning säkringar i Borås imorgon, ge honom ett bud, han bulkköper säkert sådana. Kjell o co har haft tidigare om man nöjt sig med snabba i stället för slowblow. Där kan du säkert hitta en annan batterihållare också, du bör flytta hållaren från kortet och sätta någon annan stans i kabbet med genom att fästa kabel mellan kort och hållare, du kan söka dig till hur på nätet.
Play a real game, play pinball


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Säkringar och det mesta i elektronik väg hittar du på Tema elektronik. Ligger på toppen av Vegagatan adress Nordostpassagen 7.
http://www.temaelektronik.se/info/sv/kontakt/info.html
Magnus har bra koll på det mesta och ett stort lager av komponenter.

mate07
mate07


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Får se om det blir en sväng förbi den butiken. Jag har redan beställt två batterihållare från freeplay, börjar dock bli lite otålig, skickade beställningen i fredags så det känns som den borde dyka upp idag så jag hinner skruva gummin innan grabbkvällen jag utlovat på fredag.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg


Igår var en mycket mycket bra dag!

Jag gick ner i källaren innan jobbet för att se om banditerna fungerade med mynt och det gjorde det! Så nu lever alla enkronor i mitt hushåll farligt eftersom jag inte har nyckel till spelet är spelandet "på riktigt".

Som sagt skulle jag till Borås och hade fått tipset av INK att plocka med lite kort till hans grotta där hans grymma sidekick Christer hjälpte mig att felsöka lite. Fråga mig inte vad han gjorde för det är jag inte begåvad nog att förstå, men han listade ganska snabbt ut att 5v matningen i Driverkortet inte stämde. Måste bara inflika att INK´s lokal måste vara resultatet av en sjuk sjuk hjärna, vilket fruktansvärt coolt ställe, man kan ju bli sängvätare för mindre. Glad i hågen gav jag mig hemåt där den bistra verkligheten mötte mig, alla i hushållet har inte lika stort engagemang i min nyfunna hobby och tanken var att jag skulle gå ner i källaren nu på morgonen. Till slut kunde jag dock inte hejda mig själv och jag gick ner i källaren likt förbaskat.

Först var besvikelsen stor över att spelet inte verkade starta, men efter lite fjärrstyrning från INK sken spelet äntligen upp!




Lyckan var total, i alla fall nästan! DMDn ville inte starta och jag provade att plocka loss alla kablar i spelet för att sätta dit dom igen, efter en del trixande gav jag upp och hade stängt källaren, då skrev INK igen och tipsade med en fruktansvärt enkel lösning. Byt säkringarna, DMD säkringarna var de enda vi inte testade om de var OK och sagt och gjort så startade även DMD skärmen. Tyvärr har jag ännu inte fått multimetern eller beställningen med grejer från freeplay så hoppas en avi dyker upp efter jobbet idag.



Som sagt det var en mycket bra dag fram till jag kom upp i lägenheten igen och insåg att jag visst varit borta en och en halv timma och att min flickvän gått och lagt sig. Turligt nog vaknade jag tidigt idag och fjäskade till det med att fixa lite frukost åt henne.

Nu till nästa dilemma, mina bröder kikar förbi för att spela flipperspel ikväll när tjejen jobbar, vågar man lyfta upp ytterligare ett spel i lägenheten utan att fråga om lov? Fördelen är ju att kommer spelet upp så kommer det ju inte åka ner igen pga tyngden, nackdelen är att om spelet kommer upp så kanske jag inte har någon lägenhet att bo i längre. Något säger mig dock att efter någon öl ikväll så kommer jag välja "rätt" beslut.

Slutligen vill jag verkligen tacka INK och Christer för all hjälp igår!
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Alltid kul att kunna hjälpa till. Och sikta bättre med flatkablarna nästa gång! ;-)
Om du skulle hitta kulorna till Fisken så klarar du dig nog med snabba 1A-säkringar till DMD-kortet över helgen. Borde finnas på Clas Ohlson, annars kikar du in hos elbutiken du fick tips om tidigare i tråden.
Framför allt kan du gå igenom testmenyerna för alla spolar och switchar nu när du har en fungerande display…


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Idag har tyvärr varit en aningen för hektisk dag för att hinna med några ärenden, jag försökte köra inom Jula en snabbis, men där fanns inte en enda säkring kvar. Jag får se om jag kan låna ihop de säkringar jag behöver från Tales from the Crypt om jag vill spela Fish Tales, samma med kulorna.

Jag kommer troligtvis lägga en order snart på lite prylar till Fish Tales från Free-play, är dock lite besviken över att jag inte fått något idag heller, nu var det en vecka sedan jag beställde, trodde jag skulle ha fräscha gummin till kvällens spelkväll.

Jag hoppas på att jag kan övertyga folket som kommer ikväll att det är en bra idé att släpa upp Fish Tales till lägenheten, annars vet jag inte riktigt när jag får chansen att få upp det nästa gång.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP