Frispel

sedan 2001

Renoveringstråd - eller en nybörjares dumma frågor.

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
OK då var det dags för ett nytt problem....
Spelen fungerade som de skulle under flera timmar igår, idag när bakfyllan hade lindrats en aning tänkte jag ge mig på och spela lite FT, men efter 2 bollar slutade uppskjutaren att fungera. Jag kollade runt lite och sen gav jag mig på att kolla säkringarna, säkring f105 hade gått, ersatte den sedan med en ny och skulle kolla om detta hjälpte, men icke! Efter lite frustration mätte jag f105 igen och säkringen hade gått så slängde i en ny och uppskjutaren började fungera igen, men såklart gick säkringen igen.

Enl Flipperwinkel
Citera
F105: located top middle of the driver board. 3 amp slo-blo. Used for solenoids 1 to 8. A shorted or locked-on coil can cause this fuse to blow.

Så som jag förstår det finns det två saker som kan vara fel, antingen är det kortslutning i uppskjutaren eller så är en transistor paj. Vad tror ni är rätt väg att gå för att börja felsöka?

Sedan måste jag ställa mig frågan är flipperspel någonsin hela och fungerar felfritt?
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har kikat på 3C i denna guiden angående felsökning av transistorer som sitter monterade på kortet.
http://techniek.flipperwinkel.nl/wpc/index2.htm#trans

Jag började att mäta TIP36c transistorerna och vad jag kan se så verkar det stämma dvs 0,4-0,6V samt 0V, men sen kände jag mig osäker eftersom jag inte vet hur mycket värdet får skilja för att veta att den är paj. Om en transistor är trasig brukar alla värden vara way off eller kan det vara ett av värdena som ligger precis utanför det godkända intervallet?

Jag kommer ev fortsätta mäta transistorer senare idag, men kan inte se att någon transistor är bränd bara genom att kolla rent okulärt.

Det som i min värld är konstigt är att jag kan använda uppskjutaren 1-2 gånger innan säkringen brinner, om en transistor vore paj borde väl uppskjutaren stå i skjutläge hela tiden och dvs inte fungera alls? Dessutom brinner inte säkringen när jag kör igenom testmenyn utan endast när jag aktivt trycker på skjutarknappen vid spel.



"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hello,
Är det bara jag eller ser spolen lite smält ut?
Kolla så det inte är kortis i spolen,
//ccc
Who do you think you are, Spiderman?


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag är som sagt ingen expert, men jag tycker mest det ser ut som smuts.

Nästa nybörjarfråga, hur kan jag mäta eller se om det är kortslutning?




"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Mät motståndet (ohm) i spolen. Minns inte vad det ska vara, men jämför med en annan spole som är likadan. Ju lägre ohmtal, desto mer kortslutning.


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack LOP

Jag har nyss mätt spolarna och det verkar som om den spolen har samma värde som katapultspolen vilket borde betyda att den är OK. Mätte spole 1-8 och hittar inte riktigt vad det är för fel. Den spole som stack ut var den som tar hand om porten högst upp på spelplanen eftersom den inte verkade leda över huvud taget, men det kan bero på någon switch som måste aktiveras för att den skall funka? Det jag gjorde var att koppla ut en kabel till den och startade upp spelet igen, men säkringen gick. Har nu bränt en jäkla massa 3AT säkringar så får nog beställa några nya.

Imorgon blir nog tanken att jag får koppla in lödkolven för första gången och löda bort en spole åt gången så jag i alla fall kan 100% isolera vilken det är fel på. Det finns ju även en risk att jag måste kolla igenom alla transistorerna.

Jag läste på nätet att problemet kan uppstå på grund av likriktarbryggan, det var en av komponenterna som jag fick bytt på kortet när spelet inte fungerade alls.

"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
När jag ser dina bilder är det två saker som slår mig ..

1. Antalet sladdar som går till spolen verkar mysko . Lila och lilagul verkar väl vara ok , men den vitblå , vad gör den där ?

2. Sitter det nån diod på spolen ( eller ska det kanske inte göra det ) ?

Kan vara värt att kika på kanske ...


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Snyggt observerat larsson!
I maunalen nämner de endast violet/yellow som matning och violet/brown för ballshooter coilen.

Frisse-Frasse, vart går den blåvita som sagt?
//Calle
Who do you think you are, Spiderman?


umeuffe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Tråden från spolen ser ut att ha lossnat, är det möjligen så att den blåvita är fastlödd i den änden och snurrat upp sig och kortsluter, den blåvita verkar ändrat position mellan bilderna


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
EDIT skrev samtidigt som umeuffe och ja du har rätt, spolen är "lagad".


Hade inte tänkt på den faktiskt, men det verkar vara en hemmagjord lagning av spolen se bilden nedan.



Jag har efter att pangat en jäkla massa säkringar kommit fram till att det inte alls är uppskjutaren som får säkringen att gå utan det verkar vara katapulten (vad jag tror nu i alla fall). Jag kunde köra lite provspel när katapulten var urkopplad utan att säkringen brann, en fråga är det vanligt att säkringen glöder till/blinkar till utan att gå sönder när man använder uppskjutaren? Annars är det nog fan fel på den med. Ett nytt spännande problem är nu att switcharna till vänster slingshoot la av, men dessa gick att åtgärda med lite rengöring.

Jag har insett att göra internetorders från Kina är ofta bra, men har nog varit dumsnål med multimetern och lödkolven, båda känns lite sådär kvalitetsmässigt.

Detta är vad jag får som värden när jag mäter

1) 4,1 Ball shooter
2) 4,4 Catapult
7) 4,2 Knocker
8 ) 4,3 Backbox fish

Dessa borde vara 4,2

3) 5,8 Ball popper

Denna borde vara 5,3

4) 13,5 Left sling
5) 13,7 Right sling

Dessa borde vara 12,6

6) inget värde Left gate

Borde vara 672, här har jag dock en teori, kan det vara så att min multimeter är så kass att den ser motståndet som så högt att den inte ger utslag alls? DVS avrundar till 1=avbrott? Jag vet ju att spolen fungerar.




Här var tanken att det skulle ligga ett 5 sek videoklipp där man ser hur spolen slår, men har ingen aning om hur man infogar detta.

Det som gör mig lite fundersam är att värdena är väl egentligen close enough? Det är ju egentligen bara uppskjutaren som ligger lägre än vad det borde? Det skulle kanske kunna bero på lagningen om det är så att det saknas ett par varv koppartråd? En möjlig lösning skulle eventuellt vara om jag plockade loss fiskspolen och knockern och satte dom vid katapulten och uppskjutaren, då borde spelet fungera och gör det inte det så vet man att det inte är spolarna det är fel på?

Samtidigt känns det ju inte bra att säkringen glöder när man använder uppskjutaren, eller kan det vara så att detta är normalt? Dock fungerar ju spelet nu när katapulten är urkopplad vilket borde tyda på att det är där felet ligger eller kan det vara så att båda är dåliga?
« Senast ändrad: november 13, 2016, 13:40:01 av FrisseFrasse »
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
OK

Den mänskliga faktorn (dvs jag) har spelat in

Hade inte ändrat inställningarna för ohm jag fick 650ohm på spole 6 dvs lågt, men det verkar ändå inte vara den som får säkringen att gå under spel.

Så frågan angående glödande säkringar kvarstår
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag kopplade in allt igen och tänkte nu pangar vi dom sista säkringarna med så man med gott samvete kan ge upp, men så blev inte fallet.

Här är två videoklipp, eventuellt krävs det att ni är medlemmar i den specifika flippergruppen på facebook för att kunna se dom.

https://www.facebook.com/niclasfranzen/videos/10154929513525166/

Det första klippet visar hur säkringen glöder till när jag skjuter upp kulor med knappen på fiskespöt, den andra videon filmade jag för att jag egentligen var säker på att säkringen skulle gå den visar när jag startar multiball och de första 3 blinkningarna är då katapulten skickar iväg kulorna och de nästa tre när autoplungern skickar iväg kulorna igen pga ballsavefunktionen.

Någon som känner igen detta från sina egna spel?
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Då har jag även testat att byta knockerspolen mot uppskjutarspolen och problemet med den glödande säkringstråden fortsätter.

Jag har mailat Free-play och frågat om dom skulle kunna testa deras 3AT säkring i f105 på deras Fish Tales, vi får se om dom har tid och ork att göra detta.

Har insett att jag är riktigt dålig på att löda, men skräp till lödkolv och för tunn tråd hjälper inte till, får nog bita i det sura och köpa nytt.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP



FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Haha just dessa får nog vänta en stund, kolven jag köpte kostade typ 30kr från Kina så jag visste att jag inte fick det bästa, men det var riktigt skräp. Det blir nog någon instegsmodell från någon bygghandel som är aktuell, har ingen större önskan om att löda så mycket i framtiden.

Just nu är jag lite uppgiven kring mysteriet med den glödande säkringen och får jag inget vettigt svar från Free-play så stänger jag nog backboxen och bara spelar, det värsta som kan hända är väl i princip att säkringen går. Har ju mätt alla spolar, mätt transistorerna, mätt spolar mot jord och inget ger något svar. Har dessutom satt isoleringstejp på fästena till de två spolar som ger utslag på säkringen. Blir ju som sagt även lite knäpp över att glöden inte sker när spolarna testas i menyn.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP