Frispel

sedan 2001

Hur snabb måste man vara?

FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har suttit och försökt köpa ett flipperspel ett par månader nu, jag har lusläst forumet långt innan jag blev medlem, jag kollar alla annonser här och på arkadtorget samt 3 olika flippergrupper på facebook, blocket skall vi inte ens prata om.

Eftersom budgeten är skral så letar jag främst bland bottenskrapet så att säga, men så fort en annons kommer ut är det sålt även om man ringer 5 min efter annonsen på blocket kom upp. Hur snabba är ni flipperrävar egentligen? Vad finns det för tips för att lyckas köpa sitt första flipper?

Jag söker egentligen allt även spel som många tycker är tråkiga eftersom jag ändå tänker att jag byter upp mig på sikt, vill egentligen ha ett instegsflipper att spela på hemma.

Jag söker helst ett 90talsflipper, men märke spelar ingen roll, slitage spelar heller ingen roll. Så har någon en repig jäkel som samlar damm får ni gärna sälja den till mig. Jag bor i Göteborg, men kan tänka mig köra ett par timmar för rätt spel till rätt pris.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Alltså, förr i världen (när jag köpte spel) fick man kolla Blocket ofta. Sedan kom SMS-bevakningen då man mot en liten slant fick SMS så fort en matchande bevakning dök upp, men nu räcker det med Push-notiser och Blocket-appen i mobilen. Fast du måste ha koll på prisläge och allt sådant för du har ett antal "flipperhandlare" som kniper det mesta som finns till bra priser om du tvekar mer än 30 sekunder. Ett tips är annars att spara lite mer pengar och köp ett genomgången spel till normalpris. Du förlorar ju inga pengar på det.


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jo tex det kom ju upp ett Roller Coaster Tycoon i natt för 9900kr vilket kändes som ett bra pris (jag vet att de flesta tycker det är ett dåligt spel), men det var ju borta innan man hann blinka.

Problemet med att spara mer är väl mest hur man motiverar flickvännen tycka det är ok att spendera 20 000kr istället för 10 000kr bara för att man sparat längre ;)

Med ett billigare spel skulle man få chansen att se hur mycket man faktiskt kommer spela samt möjligheten att med tiden byta det + lite pengar mot något annat för att uppgradera intresset.

Dock verkar ju utbudet inte i närheten vara lika stort som efterfrågan och det är tråkigt när man ser spel dyka upp på blocket igen efter någon vecka fast flera tusen kronor dyrare. Jag vet att inom veteranfolkvagnarna så säljs ofta bilar till bra eller underpris bara för att säljaren vill hitta "rätt person".

Dock kanske det ligger mer nostalgi i farsans gamla kärra än ett flipperspel.

Hur som så fortsätter sökandet och jag skall lyckas köpa ett spel, det har jag gett mig fan på.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Hil

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Ljungbyhed
Du kan ju prova att lägga upp en köpes annons.😉


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har funderat på det, men har som sagt tittat mycket på denna sidan innan jag blev medlem och det känns som att tittar man på de flesta köper annonserna så är det 0 svar. Det känns som om de flesta som vill sälja vill lägga ut en annons för att kolla av intresset.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Jag har fått tag i flera spel på mina köpesannonser. Vad har du att förlora!?
Många svarar inte i forumet på köpes eller säljes utan skickar PM eller mailar..
Du får nog ha mer personliga kontakter för att någon ska sälja till "kompispris"! Det finns flera på forumet som berättat att de sålt billigt för att vara hygglig & sedan sett sitt spel säljas dyrt snart efter..
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ni har rätt, jag slänger upp en annons här med och håller tummarna.

Haha i mitt fall är nog risken större att jag aldrig säljer vidare spelet även om tanken kanske är att uppgradera efter ett tag från början, har precis hyrt in mig i ett till förråd eftersom jag har en förmåga att samla på mig mer saker än jag gör av med.

Fram till årsskiftet har jag ett rätt flexibelt jobb vilket gör att jag kan åka på direkten om det dyker upp något, men då gäller det såklart att vara först på annonsen med.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Med 10000 som budget så får du nog tyvärr vänta länge ( eller ha en satans tur ) om du ska hitta ett spel från 90-talet ( om du ska ha ett fungerande i alla fall ) ..


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det måste inte vara 90tal, utan det är mer vad jag helst hade hittat utan äldre går ju bra med. Alltså jag är inte kräsen alls, dock efter att ha tittat på tex 60-tidigt 70tal så tror jag att köpa ett sådant spel skulle riskera att slå ihjäl hela intresset. Jag inser också att jag behöver tur, det är därför jag kollat alla köp och sälj kanalerna i flera veckor, ibland dyker det upp spel jag hade kunnat köpa, men där någon annan varit snabbare. Men plötsligt händer det kanske att jag är snabbast en dag? Att tillägga är väl att jag nog är en bit yngre än genomsnittet här (under 30) så det kanske kommer en dag i framtiden då även jag kan köpa de spel jag vill ha, men är inte riktigt där än.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Var och spelade lite med westcoast pinball när dom hade månadstävling igår, herre jösses va mycket flipper jag spelade, hade nog inte gått där ifrån om jag inte var tvungen att åka hem till hundarna. Känner mig nu än mer säker på att jag vill ha ett spel hemma, men det har knappast blivit lättare att veta vad man vill ha. Jag försökte att mest spela spel från 80talet eftersom jag tror det är där jag kommer hamna med den budgeten jag har. Jag tycker nog speciellt Dr Dude var roligt, men spelade Fathom och Vikings en del för att jag tänkte att dom eventuellt liknar Silverball mania (Bally och ca samma tidsperiod) som är ett alternativ som jag har råd med.

Det känns som att det märks ganska stor skillnad mellan tidigt 80tal och sent 80tal när det kommer till spelen.

Provade sedan en kula på Hobbit, jäkelskap vilket coolt spel, men frågan är om all ny teknik även gör att det kommer vara svårare i framtiden att hålla liv i spelen när det är mer tekniska komponenter.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


vonPlatens

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har exakt samma känsla! Även om min budget kanske sträcker sig något högre så känns det väldigt svårt just nu att få tag på ett spel i vettigt prisläge. Fler tips tas gärna emot!


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har insett att de flesta spel inte når internet.

Träffade mycket trevligt folk igår när dom tävlade och det verkar som om att det enklaste sättet är att umgås lite med folk i en förening och vänta tills någons fru tröttnar och kräver rensning av källaren ;)

Jag har dock inte gett upp hoppet och hoppas jag har en affär på ett äldre spel på g
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
If there's a will there's a way.  :)
Matchstick Pinball


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Äntligen! Eller skall man säga plötsligt händer det!

Igår åkte jag på en nätt roadtrip på 9 timmar för att kolla på ett flipperspel som jag endast sett extremt dåliga bilder på, men där priset var rätt, kruxet var att jag var tvungen att köpa 2 spel för att få köpa spelet jag egentligen ville ha. Därför är jag nu ägare av ett tales from the crypt som måste gås igenom och bytas en del grejer samt ett fish tales som inte startar som det ska. På plats råkade jag även köpa två enarmade banditer som jag egentligen inte har sån bra plan för, kanske kan man sälja eller ge bort en mot att någon i Göteborg hjälper mig att fixa lite på flipperspelen.

Flipperspelen har haft samma ägare sedan 2002 och har stått i en källare sedan 2008, därför är gummin etc bara skräp. Enarmade banditerna har han ägt sedan 1995 och dom verkar rätt gamla.

Det krävdes lite detektivarbete för att hitta spelen samt rätt mycket tålamod med säljaren + en rejäl chansning vad det gällde hyra av lastbil samt körväg, men även om det är en del fix med spelen känns det ändå som jag är nöjd med affären.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Spännande och djärv start. Lycka till med spelen och spelandet !


Tags: