Frispel

sedan 2001

Erfarenheter byta cab dekaler

boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Finns det någon som har bytt sina dekaler på Cab och backbox och vill delar med sig om sina erfarenheter.

Var det lätt, svårt, vad bör man tänka på etc?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Börja med att köpa rätt grejer, det cirkulerar en hel del "fuldekaler" på marknaden. Sedan ska du tänka efter riktigt ordentligt om du tänker behålla spelet - annars är det "onödigt" arbete. ;-)


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Har du några tips på pålitliga dekal leverantörer?

Det jag funderar mest på är förstås hur man applicerar de stora cab dekalerna så att man inte får bubblor eller skrynklor. 

Du har helt att om man tänker sälja så ska man lugna sig med stora renoveringar då detta kostar ganska mycket och innebär en massa arbete.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Det är ganska lätt om man är noggrann. Ta bort de gamla och slipa och spackla ev lite. Du måste ha en helt slät yta som du inte känner något oregelbundet med dina händer.
Alla minisaker kommer att synas så du måste ha det perfekt.

Man kan sätta dit dekalerna blött, då har man lite chans att korrigera, men vi satte den torrt. Måtta ordentligt var den ska sitta och ta bort skyddet så du kan limma en liten del i ena kanten först. Därefter drar du bort en liten bit i taget och ser till att du inte har några bubblor när du limmar fast den. När dekalen sitter på tar du ett vasst rakblad och skär till den. Eventuellt får du ta en spritpenna på kanten om trät lyser i fel färg.


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Det låter inte så svårt.

Frågan är om man ska göra det enligt torr metoden eller den blöta metoden.


fredd@n

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
  • Stad: malmö
Var noga med under arbetet annars syns det samt det INK skriver köp rätt.
 Jag kan rekommendera next generation från tex free-play.se

AKTA dig för retrofurbs.com hans skit vill ingen ha.


tjohejsan

  • Gäst
Var noga med underarbetet, efter jag har spacklat å slipat å spacklat å slipat(: så sprayar jag alla ytor med en matt svart spray färg, då ser man om ytan är bra eller inte, oftast är det ställen som åter igen behöver spacklas och slippas och sprayas igen. Sen när allt Är 100% tar du ett vanligt tidningspapper och slipas med det över alla ytor, så får man bort alla små toppar som blir av sprayfärgen, torka sen rent med alkohol. Lägg på dekalen på spelet och passa in den så den ligger bra, rakt, jämt å allt sånt, tejpa sen fast dekalen i spelet så dekalen inte kan röra på sig.
Låt ca 40 cm i en ände vara lös utan tejp, dra bort filmen från dekalen, skär sedan bort filmen, sedan spänn dekalen över spelet använd en stor mjuk färg roller och rolla på dekalen. Ta sedan bort alla tejpar, nu ligger dekalen redan rakt där den ska vara gör sedan likadant med resten av dekalen. Roooolllaaa på den.
Gör det gärna mot sol ljuset då ser man bättre om det blir bra. Om det blir nån liten luftbubbla ta en liten nål tryck hål å tryck te med tummen.
Det är ett sätt att göra, sen får man göra som man vill :) men så gör jag

Köp gärna en slip maskin allt blir så mycke lättare och bättre
« Senast ändrad: november 13, 2016, 19:31:30 av tjohejsan »


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Det låter inte så svårt om man bortser från att underarbetet kräver en hel del.

Vad tror ni om de blöta metoden som det finns bl a exempel på Youtube? Är det vatten med lite diskmedel som de sprayar på eller någon fönsterputsmedel?

Angående dekaler så känns det tryggt att köpa dem av Free-Play och dessutom så har han både bra priser och bra service!


BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
Är snart i samma läge. Ett antal timmars vattenslipande kvar, men sedan ska dekalerna dit på backboxen. Är ganska petig av mig och vill får det bra helt enkelt och fasar för att det ska bli bubblor. Velar mellan att lägga på dekalen vått eller torrt. Fördelen med vått är ju att det är lättare att justera den så den ligger exakt rätt innan vattnet pressas ut. Samtidigt skrämmer risken att dekalen inte fäster ordentligt. Dom är ju inte direkt gratis och även svåra att få tag på. Köpte sista kitet till mitt spel från Best of pinball.


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter framöver och vilken metod du slutligen valde.

Att de inte ska fästa med blöta metoden är just det som man funderar på. Dock när man studerar på Youtube eller googlar så har jag inte stött på någon varning att man kan råka illa ut om man använder den blöta metoden.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Blöta metoden är enkel, men du har en ganska lång torktid. När du använder torra metoden kan du vända kabinettet direkt och klistra andra sidan.
Jag kör på den torra varje dag i veckan.


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Vad innebär lång torktid? Är det några dagar eller en vecka?


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Kör blött och det har funkat bra varje gång.
Torktid...? Det sitter tillräckligt efter en kopp kaffe.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

DuNegro

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
  • Stad: Oxelösund

Tags: