Frispel

sedan 2001

Total renovering av spelplanen

boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Som rubriken antyder så funderar jag på att göra en total renovering av spelplanen på ett av mina flipperspel som en trevlig vinteraktivitet.

Det som jag dock känner mig lite orolig över är att ta loss all hårdvara under spelplanen. Problemet är väl inte att ta bort den utan snararare att veta hur den skall sitta när hela härvan av kablar, switchar, lampor, bumbrar, flipprar etc etc skall monteras tillbaka.

Finns det någon som har bra tips på ovanstående om man vill finlira med spelplanen och byta dekaler över inserts, göra touch up etc och sedan lägga på ett antal lager av 2-komponent lack?

Det finns säker ett antal kunniga här som gett sig på en sådan renovering.

Kanske skall man ägna sig åt att spela istället :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Alltså, att ta bort allt på undersidan är som att ta bort allt på ovansidan. Ta bilder, bilder och så lite fler bilder. Efter det tar du fler bilder. Alla vinkar och från alla lager du skalar av. MEN att renovera en spelplan kräver både talang samt rätt utrustning. Du lät tveksam på den punkten och det bådar inte gott.  ;)


BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
Håller själv på att "ladda" för att montera ner allt på ett spel hemma. Har du koll på elektronik och mekanik hyffsat så är det inte så svårt. Men det gäller att dokumentera allt. Jag håller på med backboxen som uppvärmning. Plockat ner allt där fullständigt och gör rent allt. Löd lös varje lamphållare etc. Allt är tvättat, polerat etc. Kretskorten är rengjorda, kablage tvättade etc.
Bara på det "lilla" jobbet blev det nog närmare 300bilder i alla möjliga och omöjliga vinklar på ALLT. Minsta skruv. Det gör det enkelt att montera ihop allt.
Så är du noga med att märka upp allt och fotar massor och sedan fotar lika mycket till så går det ju. Upptäcker du efteråt att du missat fota någon detalj blir det ju jobbigt. Men har du en vanlig titel går ju bilder att ordna. Värre om det är en udda fågel. Var noga och ta det lugnt helt enkelt.


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Jag misstänkte att kameran är den bästa vännen man kan har i dessa sammanhang för att få ihop allt.

Jag har läst lite på länken nedan som jag hittade och som ger många tips.

https://pinside.com/pinball/forum/topic/vids-guide-to-ultimate-playfield-restoration

När det gäller att lägga ny klarlack över spelplanen så är det väl ett jobb som går att lägga ut till någon. Dock måste man dock få underarbetet bra förstås.


BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
Jag kommer lämna iväg min spelplan för att få den klarlackad. Kommer ta med mig planen i ett tidigt skede och visa lackaren. Beskriva vad jag ska göra och hur jag gör det och hur vi ska få slutresultatet perfekt. Bättre det än att han upptäcker något galet när han väl står i lackbåset.


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Ett hjälpmedel jag såg hos Tenn har hjälpt mig mycket. Lägg strö där man behöver & sedan en massa buntband.

Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Vilken lysande idé/tips!

Då blir det betydligt lättare att hitta alla sakers plats än att man endast har en stor hög med kablar som skall trasslas ut.

Tack!


Tags: