Frispel

sedan 2001

Försäkring av Flipperlokal/flipperspel i hemmamiljö?

fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Den här frågan kommer upp titt som tätt. Jag har diskuterat den med nästan alla flipperlokals innehavare i Sverige tror jag. Frågan blev högst aktuell då min vän Geoff från Baltimore, fick se sin restaurang och flipperlokal "Holy Frijoles" eldhärjas för några timmar sen.  :(

Jag själv kommer rannsaka mig och fundera hur en lämplig och bra försäkring kan bli till. Har fullt skydd hemma till alla mina spel.

Hur ser det ut för er andra?

Matchstick Pinball


MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Jag ringde och kollade med Folksam. I hemmet gällde vår försäkringen fullt ut oavsett antal spel. Det täckte även genom drulle om jag tappar ett glas eller dylikt. Men är ju självrisk ändå...


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Jag har trygg hansa.
Ökade min lösöre försäkring till 2.000.000 då den var på 800.000 innan.
Dom ersätter flipper o arkadspel,men påpekade att dokumentation var viktig då jag frågade hur dom ersätter tex mitt SDOJ pcb som jag köpte för runt 12k men idag går för ca 25k och uppåt.

Så jag har filmat allt och dokumenterat med att filma den dagens tidning med datum och samtidigt berätta vad jag filmar.
Kommer att göra samma sak typ en gång i månaden.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
johan r: Hur fungerar det med försäkring på dom spelen du har på uteställen? Är det din försäkring eller lokalinnehavarens som gäller?
Matchstick Pinball


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Dom ingår i min företags försäkring,betalar ca 1500/månad,men dä är det även ansvarsförsäkring mm mm i det,så inte bara spelen


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Sundsvall pinball har en företagsförsäkring som täcker stöld, ansvar, brans, skadegörelse mm. På en lokal. Har det via Länsförsäkringar och deras ansvariga var och besiktade vår egendom innan vi tecknade upp försäkringen.


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Eftersom vi på Möbelgatan äger spelen privat och de samtidigt står på annat stället än i hemmet, tror jag inte att våra hemförsäkringar gäller. Och det är ju inte bra.
Jag har dock en kund, som driver en hall för radiostyrda bilar. Han har enligt uppgift en försäkring, som täcker inte bara hans egna bilar utan också alla andras. Han driver dock hallen i bolagsform, vilket kanske påverkar.
Jag kollar upp och återkommer.


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Hej igen

Har kollat upp frågan med en handläggare på Länsförsäkringar, som förklarade hur det funkar hos dem.

Hos LF är grundregeln att det endast är ägaren, som kan försäkra sin egendom (i mitt fall kan alltså Flipperkulan Ekonomisk Förening inte teckna en försäkring, som omfattar mina spel). I stället måste man gå över den privata hemförsäkringen. Hos LF har man tydligen automatiskt ett sk "bortaskydd" upp till 100.000 för, i vårt fall, uppställda flipperspel. Har man prylar för mer än det måste man teckna en tilläggsförsäkring. I samband med att man tecknar en sådan måste man också ange adressen för var spelen står uppställda (så man kan alltså inte flytta runt spelen hur som helst).

Om Ni inte har Länsförsäkringar, bör Ni ringa Ert försäkringsbolag och kolla vad som gäller för dem.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd

delichon

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1132
    • Visa profil
  • Stad: halmstad
Tecknade precis en försäkring med LF för mina spel. Det kostade 163kr/Månad i tilläggsförsäkring till hemförsäkringen. Ganska billigt skydd tycker jag!!


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Fick klart med helförsäkring i Lokalen idag med. Tack MUH för tips!
Hur ser det ut för the big ones? Purre, INK, LOD, COCS, PQ?
Matchstick Pinball


Tags: