Frispel

sedan 2001

Vilken skruv används till bladswitcharna?

jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jag ska skruva fast ett par bladswitchar (innanför flipperknapparna) men har inga passande skruv. Nu när jag tänker beställa skruv så kan jag inte hitta rätt skruv någonstans. Plockade en skruv från ett annat flipper:
Träskruv, phillipshuvud, 3mm x 32mm vilket motsvarar en längd på 1-1/4" samt en diameter på ca 1/8".

Den enda träskruv jag hittar i längden 1-1/4" heter #6x1-1/4" men jag tror inte att #6 motsvarar 3mm.

Någon här som vet vilken skruv jag ska ha?



jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Det är ett Williams Wide Body avsett för Virtual Pinball.
Men skruvens dimensioner jag angav passar för att fästa bladswitcharna utan att tränga igenom träsidan.

Skruven var lånad från ett Twister.


Funderar på att beställa http://www.a2a4.se/skruv/traskruvar/tkx/tr-skruv-kullrig-tkx-z-ws9110-a2-z-3x30-vaxad-detail som kostar ca 25 öre styck. Men man måste köpa 1000st och jag behöver 8  :o
« Senast ändrad: maj 31, 2016, 11:40:11 av jangus »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det är ju olika dimensioner på olika sorters bladswitchar. Och eftersom du ändå bygger en fulkabb är det ju bara att ta något som inte går igenom träsidan.  :)


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ja helt rätt.

Hålen i switcharna klarar ca 3,1 mm. Så 3mm är väl max i gängans ytterdiameter.
En skruv som är ca 31mm lång eller 1-1/4" går in i träsidan ca 1cm.

Problemet är att alla verkar sälja 3mm x 25mm som längst. Sedan blir det större diameter. Och jag tycker att 5mm in i trät är lite för kort.

Att man inte säljer längre skruv är väl antagligen för att man anser att den är för smal och att risken är stor att man vrider av skruven. Däremot finns ju skruvarna att köpa hos grossisterna men till lite stora kvantiteter. Hittar jag ingen som säljer några få så får jag väl ta ett 1000-paket. (Får väl tillverka ett 100-tal VP då  ;D)


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jag kollar i mitt sortimentskåp hemma innan jag drar till lokalen ikväll , dra ett meddelande på WA vid 17.30 som påminnelse


Tags: