Frispel

sedan 2001

PROBLEM MED SISTA KULAN

tuktuk

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Tollarp
Hej, jag är ny här på forumet likaså nybliven flipper ägare,
Har ett problem, som någon av er kunniga kanske skulle vilja hjälpa mig med.
Jag har ett Top Speed från 70talet i mycket bra skick förutom en sak,
När sista kulan runnit ner och spelet är slut så skjuter spelet ut kulan igen.
Vore tacksam om någon ville hjälpa mig med detta.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Hej, jag är ny här på forumet likaså nybliven flipper ägare,
Har ett problem, som någon av er kunniga kanske skulle vilja hjälpa mig med.
Jag har ett Top Speed från 70talet i mycket bra skick förutom en sak,
När sista kulan runnit ner och spelet är slut så skjuter spelet ut kulan igen.
Vore tacksam om någon ville hjälpa mig med detta.

Detta hör väl till HÅRDVARA och inte Flippersnack, men...

Kolla så kontakten till vänster, direkt innaför luckan, är kopplad rätt - och om den är det, har bra kontaktdon. Råkade ut för precis samma fel i ett Criterium 75, och då var det just för att den kontakten var isatt åt fel håll.

Lödningarna inne i spelet har en tendes att släppa, så kolla alla dessa. Kontrollera också att allt är kopplat som det ska från luckan och in i spelet.

/ Pingo


tuktuk

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Tollarp
Tack gör svaret och ursäkta för att inlägget kom i fel kategori.
Hur gör jag för att det skall komma i rätt kategori?

Hoppas att det är något av detta, svar kommer om hu r det har gått.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Om jag minns rätt är det denna, inringat i rött. Det är ju iofs inte helt säkert att det ser lika ut i spelen - men bägge är ju Recel, så...

Och om jag minns rätt så sitter den fel på den här bilden och skulle flyttas "ett snäpp åt höger". Minns dock inte exakt - du bör nog kolla hur kablarna går innan du börjar pula.

/ Pingo


tuktuk

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Tollarp
Hej igen, nu har jag provat med olika kombinationer med denna kopplingsplint, men den har bara att göra med hur många myntinkast man har.
Har du fler förslag?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Lyser game over-lampan eller är räknaren kvar på kula 5 (eller 3, sista alltså). Är den kvar är min gissning att hjulet som håller koll på vilken kula det är är skitigt, eller fjädern är för klen eller liknande. Leta reda på det hjulet och kolla om det förflyttar sig smärtfritt.

Skall tillägga att jag fixat endast 1 EM-spel så jag är ingen guru på områdetb


tuktuk

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Tollarp
När sista kulan är spelad och spelet visar game over, så skjuter den ändå ut kulan.
En dum fråga kanske vilket hjul menar du?
Ball unit som sitter bak i topp boxen verkar funka ok snurrar och klickar som bara den, men mitt under spelplanen sitter också ett hjul kan det vara det du menar?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ingen aning om var det sitter eller vad det heter, men det borde vara ett sådant hjul som håller koll på vilken kula det är. Viktigt att alla såna hjul flyttar sig distinkt och tydligt placerar sig på ändlägena när de ska vara där. Men i och med att game over-lampan lyser så är det nog något annat ändå. Tror jag bör tilläggas, novis på EM-spel som sagt.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
"Hjulet" som han pratar om är en s k stepper. Men i Gottlieb och Recel (som kopierade Gottliebs hårdvara) så finns det ingen separat stepper för antal kulor (som i t ex em Bally eller Williams), Gottlieb (och i förlängningen även Recel) har ett annat system där spelarval och kulräkning är ihopbyggda till en enda stepper-enhet som sitter i backboxen.

Jag skulle tippa att problemet finns hos Last ball relay. Troligen en switch som inte bryter som den ska.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


tuktuk

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Tollarp
Tack för svaret du har nog alldeles rätt, för de reläet fräste till och smälte plastdelen som delar switcharna för mig härom kvällen.
Hoppas nu på att hitta ett nytt relä.
Återkommer med hur de här slutar.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag har gott om delar men tyvärr är verkstaden överfull så att jag bokstavligen måste klättra över spel för att komma åt saker. Så nu kan jag nog inte hitta den låda där jag har Recel reläer.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


tuktuk

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Tollarp
Om du skulle hitta in till lådan med delar till Recel så hör gärna av dig, jag letar vidare så länge.


cavez4

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Kolla med pin- games.se om du inte får tag i grejor, har själv handlat Recelgrejor där



tuktuk

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Tollarp
Tack för tipset, har hittat en kille som skall titta på det och se om han avhjälpa felet, verkar lovande.


tuktuk

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Tollarp
Problemet löst, nu är spelet helt i sin ordning allt genomgånget, bara att spela vidare.


Tags: