Frispel

sedan 2001

Black Knight renovering från grunden

gbak · 114 · 42054

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Kul att du vågar! Och roligt för oss att läsa om något mer avancerat än nån snubbe som byter glödlampor (till LED) och putsar med novus.  ;D
Det är alltid kul att prova på nåt nytt, för mig är resan själva målet.
Jag tycker det är kul att bevara gamla elektromekaniska grunkor.

Den observante ser kanske att det står en jukebox i bakgrunden i en av bilderna, den renoverade jag i fjol, tog mer än ett år och det var en riktigt stor utmaning. Där gick jag nästan på knäna, var betydligt jobbigare än var jag hade räknat med.
Flipperspel är nog enklare att ge sig på.
Klippte ihop en liten video på den renoveringen:
http://youtu.be/YEVYtDYUr_o


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Visst är det skönt att vara singel så du får göra vad du vill på fritiden?  ;D
Jag är gift sedan många år tillbaka😋
Har dock en väldigt förstående hustru.

Idag kom en avi från Postnord, och med den en nätt liten extra importkostnad på 800:-
Det är cpu/ljudkortet från Kohout, men det är första ggn jag åker på importavg vad nu det är för nåt!

Jag har också startat renoveringen av spelplanen, jag började med den lilla övre spelplanen.


Plockade bort mylaren runt bumpern, med hjälp av varmluftspicka, gick bra fick några små lacksläpp.
Har också några defekter på spelplanen som skall fixas innan jag klarlackar spelplanen.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Torde vara moms plus en avgift på 200 spänn för att de förtullat paketet. Sweet alltså.  ;)


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Idag har jag slipat färdigt på kabinettet som nu är klart att lackas.
Fick ett ok pris på jobbet av Swelack i Skogås, kommer nog att låta dem lacka upp kabbet.

Spacklade upp lilla spelplanen med 2K stålplast, inga stora defekter utan lite mindre urgröpningar där kulorna landat på samma ställe och nött hål på screentrycket.
Jag testar först på lilla spelplanen innan jag ger mig på den stora spelplanen, skulle nåt gå snett så är lilla spelplanen inte så nära synfältet och defekter kommer inte stt synas så tydligt.
Hade ingen "Frisket" utan använde vanlig Stokvis tape som jag skar ur för att inte kladda ut spacklet över hela spelplanen, funkade bra!

Testade en dekal på dropdown target också, blev väldigt bra 😊


Har en fråga till forumet:
Funkar det att använda vanlig akrylfärg för att bättra spelplanen, och är det ok att använda Spraymax 2K klarlack som topplack på spelplanen?

Har lackat upp en båtmotorkåpa med Spraymax 2K och den var fantastisk bra att lacka med, men det kanske ställs andra krav på en spelplan där det rullar runt en kula hels tiden.
« Senast ändrad: maj 19, 2016, 23:48:22 av gbak »


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Bästa är att göra lite tester. Jag tycker att posca & Molotow färgerna funkar bra med klarlack.

Såg en spelplan som Lillian lagt svarta konturerna med penna de sagt skulle tåla klarlack, men det flöt ut..
Jag använder klarlack till bil, Lessonal. Där tillsätts ingen tinner i den.

Insertsen brukar mjukas upp & röra sig lite, jag lägger på lite extra & slipar å polerar efter nån vecka när det härdat riktigt.
Hade lite gropar runt inserts när jag bytt & fick iden att tunna med tinner, de färgade insertsen började blöda & blev mjölkiga..

Testa på en träbit med färg å lack.
När du lackar så lägg tunnt å flera ggr istället.
Jag tycker det blir snyggt att rengöra innan med sprit & magisk svamp & sen lägga ett lager klarlack innan man börjar bättra.
Hänt att första lacken inte velat bita, troligen för där trängt ner silikon som inte går bort, fast jag alltid torkar med silikon remover innan lack.

Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ok, så Posca funkar, det är bra för jag har flera pennor kvar sedan jag fixade bakglaset!
Har ett helt litet set med vattenbaserade akrylfärger på tub också som går att späda.
Skakade liv i min 30 år gamla motivlack spruta också, jodå lite gängtape och nya packningar gjorde susen ;)
Får testa lite innan jag startar så att färgerna inte löser upp sig.

Det som bekymmrar mig mest är insertsen; det är risk att de börjar blöda igenom efter typ en vecka efter lackering och då är det för sent.
Mina inserts sitter några tiondelar under själva spelplanen, läste nånstans om att fylla upp låga inserts med några droppar klarlack som får flyta ut och fylla upp mot spelplanen innan man lackar den.
Du gör lite tvärtom och fyller upp gropen efteråt och slipar. Tycker du det är bättre?

Om jag inte gör något åt insertsen, blir det fult om de ligger lite lågt och jag inte fyllt upp med klarlack?

Funderar möjligen på att använda den vattenbaserade klarlacken jag lade på bakglaset för just insertsen då jag tror den inte är speciellt aggresiv. Enda sättet är väl att testa på nån insert långt bak på spelplanen.


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Posca funkar med den klarlack jag använder.. När jag la 3 rundor lite tjockare så var det på gränsen det ville lösa upp pennfärgen. Skiljer säkert på olika klarlacksmärken. Använder mest Molotow för de har ball grejor att blanda ihop rätt nyans & påfyllningsbara pennor ner till 1mm spets, men de är matta & behöver klarlack för att bli blanka & ibland lite pilligt att blanda nyanser.
Tror många färger funkar, men säkrast att göra en provbit först.
Jag rengör & kollar så inte någon inserts är lös, då limmar jag om med gele lim. Förseglar ytan med ett lager klarlack, sen droppar jag i sjunkna insert. Slipar med 800 papper torrt, det tycker jag räcker för att få fin yta till nästa lager klarlack.
Slipa försiktigt om du kör med maskin, är lätt att gå igenom klarlacken å tar snabbt en bit av motivet under & då är det inte roligt, särskilt om det är lite nyare spel med småprickar där färgerna tonar ut.
Har inte fått blödning innan, men med några droppar thinner i, så blödde de röda direkt ca 5mm runt. Det var då jag fattade att när jag torkat med thinnertrasan omgången klarlack innan, så hade det gjort insertsen dimmiga (testade på lösa inserts sen). Nu tar jag bara silikon remover & klibbduk innan lack.
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Har blivit väldigt lite gjort på spelet senaste tiden, men idag skall jag lämna in kabinettet på lackering!
Beställde även lite prylar från Free Play i helgen.
Jag saknar dock en "wire gate" (tror jag den heter), nån som har en sån liggandes eller vet var man får tag på en sån?


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Kan vara svårt att hita wire gates ibland har jag märkt . Köp en bit pianotråd och bocka till en själv , det har jag gjort när jag inte hitta original . Ser förresten att du råkat sätta svarta gummin på stolparna  ;)


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Har nog en bit pianotråd i nån låda!
Brukar ju inte bli lika snyggt att bocka själv som att köpa färdigt.
Får jag inte tag på en wiren så får jag väl testa att bocka.

Fick lite 2K klarlack (Mipa C85 2K-HS) av lackeraren i morse när jag lämnade kabinettet, ska testa på en insert/akrylfärgen och se om den klarar av lacken.
Förhoppningvis kan jag fylla upp insertsen med lacken.

Har beställt bl.a nya vita gummin från Free Play.
F.ö så är bilden tagen från nätet och inte mitt spel.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ja det är ju just den där jag behöver, tack för tipset!
Brukar inte bli så dyrt att handla från Tyskland.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Tiggde åt mig några pytteburkar med klarlack från lackeraren, och jag testade att fylla upp den bakersta inserten på lilla spelplanen med 2K klarlacken.
Nu får klarlacken härda några dagar så får jag se om inserten blöder!
Funkar lacken kan jag använda den på alla mina inserts.

Hur mycket skall man fylla upp inserten?
Jag försökte fylla upp till kanten men det kanske är bättre att fylla upp så att det blir en liten "kulle" som jag slipar ner sedan?



cjw

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Kinna
Jag hade personligen klarlackat hela spelplanen. När jag renoverar känns känns det helt klart bäst att klarlacka allt. När du ändå lägger ner så mycket tid.