Frispel

sedan 2001

Black Knight renovering från grunden

gbak · 114 · 42091

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Jag har kanske varit lite otydlig i mina inlägg, men slutmålet är att lacka spelplanen.
Eftersom jag aldrig tidigare gjort nåt liknande måste jag prova mig fram steg för steg så att jag inte sabbar nåt på spelet.

Arbetsgången blir nåt åt det här hållet:
-Fyll upp insertsen så de är i nivå eller strax över spelplanen.
-Slipa ner fyllningen tills insertsen är i nivå med spelplanen.
-Gå över och rengör hela spelplanen med magisk svamp.
-Bättra på färgen på spelplanen där den är bortsliten.
-Lacka över hela rubbet med 2K klarlack.



kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Angående plastinserts kan det vara en bra idé att limma om dem då det gamla limmet tenderar att släppa. På så vis slipper du även "jämna upp" lika mycket med klarlack. Detta kräver ju dock nya insertdekaler så det kanske inte är akutellt trots allt. En del säkrar ju upp sina plastinserts genom att bara limma på baksidan.

Här är en länk om du har svårt att förstå vad jag yrar om ;) : http://papa.org/learning-center/collectors-guide/playfield-restoration/
« Senast ändrad: maj 26, 2016, 08:59:09 av kissedin »
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Bra guide det där, printar ut den! Tack för länken!

Ska kolla så att insertsen sitter hyggligt fast, gör de det så låser jag fast dem med epoxi från baksidan.
Känns som ett stort jobb att lossa alla insertsen.
Min erfarenhet är att det brukar alltid vara nåt annat som strular när man försöker laga nåt som funkar!

"Don't fix anything that works"



gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Idag har jag köpt en "Magic Eraser" svamp på Clas Ohlson.
Med viss skepsis så testade jag att polera bort microsprickorna (med svampen indränkt med isopropanol) och märken efter kulorna.
Ni kan ju själva avgöra om det är magiskt eller inte, men 80% av defekterna försvann😊

« Senast ändrad: maj 26, 2016, 22:05:06 av gbak »


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Stor dag idag!
Har klarlackat lilla spelplanen efter veckors arbete med spackling, färgbättring, fyllning av inserts och div färgtester innan jag vågade mig på att lacka!
Jag fyllde och handslipade ner varje inserts för sig tills jag tyckte att det blev jämt och bra, fast när klarlacken kom på så ser man att nästan alla inserts är aningen låga mitt på, bara nån hundradels mm, men det syns iom klarlackens höga glanshet.
Ca 6-8 lager klarlack har jag lagt på så nu tänkte jag att klarlacket få härda innan jag slipar/jämnar ut lackskiktet.
Det är kvar rätt så mycket klarlack i burken så det räcker nog till ett antal toplager och öppentiden för 2K lacken blandad i burken är minst 48 timmar.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Hämtade det lackade kabinettet ikväll, kostade mig 1500:- då hade jag spacklat och maskat så det var väl "bara" att blåsa på grundfärg och topplack. Det blev kanonbra!

Lade på 4 lager klarlack på lilla spelplanen också så nu är jag klar med den, fick några dammkorn på planen fastän jag var väldigt noga att dammtorka! Generellt så är jag väldigt nöjd med jobbet.

Jag hann polera upp alla gamla rostiga vagnsskruvar medan jag ändå var igång och klarlackade dem med resterna av 2K klarlacken. Kan ju inte ha rostiga skruvskallar nu när kabinettet har rena pianolacken😜



gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Nu har jag startat schablonmålningen av kabinettet!

Jag köpte ju färdiga schabloner på Ebay, (blev inte helt billigt), men jag vill att kabinettet skall bli riktigt bra och tror inte att jag själv är kapabel att fixa maskeringen/schablonerna.
En schablon (den gula) hann jag med idag, får fortsätta imorgon med den röda.

Det var dock riktigt svårt att få schablonen på plats utan att vecka sig.
Det blev ett antal små veck som när de väl sitter på plats inte går att göra nåt åt!
Så jag blev tvungen att lacka ändå och i varje litet veck kryper naturligtvis färgen att in nån mm i den svarta bakgrunden.
Det blev inte så bra, men det går nog att fixa till lite senare med Posca pennan.

En annan grej som jag borde tänkt på är att gul gärg på svart bakgrund är ingen höjdare, det svarta lyser igenom. Nu fick jag vräka på massor med gula färglager för att få full täckning, gick nästan åt en hel sprayburk bara till den lilla schablonen. Till nästa sida ska jag använda en ljus grundfärg innan gula toplacken.
Jag måste även ta hjälp av frugan att sträcka upp schablonen sidledes innan den sätter fast sig på underlaget, funkade inte alls att sätta schablonen ensam.
Jag bävar också för den stora 1,4 m långa schablonen på kabinettet, kommer att bli en rejäl utmaning att få dit den!


« Senast ändrad: juni 06, 2016, 19:17:18 av gbak »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
En liten tanke här. Du resto-moddar alltså nu? Inte bara med tanke på att Pinball Pimp brukar förbättra artwork han reproducerar (utan att ange detta), men även när du målar om på ett annat sätt än från fabrik - inget fel med det så länge det är den ambitionen du har.  :)


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ja orginal blir det aldrig mer!
Så fort du sätter in en LED, klarlackar spelplanen eller köper en enda nytillverkad komponent så är ju spelet restomoddat!
Finns väl knappt nåt enda spel som inte är moddat i någon form?

Har ju inget större val map slitaget än att lacka om.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nej, det förstår jag, men jag tänkte mer på metoden. I fabrik så lades inte stencilerna så tätt på underlaget - därav de lite "luddiga" kanterna på motiven. När jag kikade på Pimpens Playboy-set så såg jag att han ändrat på flera ställen i motiven. Vet inte hur det är med Black Knight.

Fast det är förstås roligt att få det bättre än nytt också.  :)


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Morr >:(
Det j___a limmet på schablonen fastnade och "smälte" fast på den gula färgen på några ställen.
Helt hopplöst att få bort plasten efter lackeringen, den gick sönder i microbitar och sen gick det som det gick!

Kanske lade jag på för flödigt, eller tryckte jag fast schablonen för hårt eller funkar helt enkelt inte Multona färgen tillsammans med schablonen?
Det var ju inga problem när jag lade på den gula färgen!
Det är bara där jag lagt gul färg som problemet uppstår, så det är möjligt att jag måste vänta betydligt längre än ett dygn också mellan de olika färglagren.

Går säkert att polera bort om jag låter färgen torka ordentligt!
Borsett från kluddet nämt ovan så blev det kanonbra ;)


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Nu har jag lackad färdigt kabinettet, här är lite bilder från sista schablonen.


Defekterna som jag fick vid första schablonerna polerade jag lätt bort så det syns inte längre.

Tyvärr så hade lackeraren missat lite och delar av det svarta lackskiktet skäppte när schablonerna lossades.
Det fanns kvar nån typ av thinner/lösninsmedel under lacklagret som släppte!!!
Syns tydligt på en av bilderna, det regnbågsfärgade fältet i vänstra bilden längst ner.
Känns jävligt surt just nu när allt annat har blivit så bra!

Lackeraren har erbjudit sig att fixa det, men då ska jag ta ledigt från jobbet och köra iväg hela kabinettet som nu efter schablonmålningen kräver exakt handlag och noggranhet.
Känns som lackeraren satt mer än tillräckligt med bomärken på kabinettet vid det här laget, är rädd att det blir total katastrof om jag lämnar iväg kabinettet till klantpastejen en gång till!


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej :-)

Ville bara tacka för att du dokumenterar din renovering här på SFS, så kul och intressant att följa, kämpa på!

//CCC
Who do you think you are, Spiderman?


Elegiac

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Tack för supporten, behövs lite extra peppning när det inte går som man vill.
Hamnade i en rejäl svacka igår när lacken släppte (för andra ggn).
Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen!

Ska prova att matta ner den släppta lacken och spraya på svart som jag sedan försöker polera upp. Kanske går det att få till, bara jobbigt att behöva lägga en massa tid på att fixa andras misstag.

Kommer att börja sem till helgen så det blir väl lite si och så med uppdateringar närmsta tiden!