Frispel

sedan 2001

Köpa ett icke-fungerande Gottlieb.

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Hej !
Kort och dumt; jag har i bekantskapskretsen fått kontakt med en kille som drivit hotell tidigare i Tyskland.
Han har låtit mig veta att det finns ett gammalt flipperspel med titeln "Cactus Jacks" i källaren som togs ur drift för att det "inte fungerade" för ett flertal år sedan. Som jag fattar det måste det vara Gottliebs flipper från 1991 han menar. Jag har anmält köpintresse och väntar på att få bilder - men tänkte redan nu höra. Förutsatt att spelplan och backglass inte är helpaj
(spelet ser kosmetiskt bra ut enligt killen) är det riskabelt att ge sig på ett trasigt Gottliebs. På många forum varnas man för att just Gottliebs är svårmeckade - särskilt för glada amatörer..........
Om man utgår från att nånting är alltvarligt paj med elektroniken/CPU:n, är - i ert tycke - ändå värt att betala och transportera hem spelet till Sverige.
Vad är rimligt att ge för en sådan här låda - på chansning ?

Tack på förhand.


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
ganska ovanligt spel så unika delar/plaster kan nog vara svårt att få tag i.. annars är det väl inte värre att renovera gottlieb mot nåt annat? det mesta finns redan beskrivet på nätet.. kul med ett udda spel, kör på!


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack för uppmuntran Sven ! 

Ja, jag ska försöka få hem spelet om jag bara kan enas med säljaren om priset. Är inte supersugen på risken att få transportera hit en låda med sönderstekt innanmäte…..

Plasterna ska vara ospruckna och OK om jag förstått saken rätt- men jag inser allvaret i att försöka hitta nya specialdelar till den här typen av lite ovanligare och äldre spel.

Blir det affär så kommer en update.


Lost

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Handen
Gottlieb håller fortfarande hårt i rättigheterna fast de inte tillverkar spel längre. Men ett företag har rätt att tillverka och sälja delar. Kolla in http://www.pbresource.com/. Trevligt folk där, men aningen krångligt att beställa (få betalningssätt, minst sagt). Här kan du hitta det mesta du behöver. De har NOS plaster och ramper också, kolla den här sidan (rulla ner till Cactus Jack): http://www.pbresource.com/pfplayf.htm


Lost

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Handen
Btw, ett Cactus Jack's var värt mellan 450 och 1250 dollar för två år sedan enligt en av prisguiderna som ges ut i USA, beroende på skick. Den högre summan för ett spel i nära nog perfekt skick. Kan kanske ge en fingervisning om vad du skulle vilja ge.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Stort tack Lost !!! Både för prisuppskattningen och reservdelslänken !! Det gör det hela lite lättare ifråga om inköpsstrategin. Jag ska kontakta ägaren igen och hoppas på lite bilder.

Mvh Manta


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det är Steve Young som äger rättigheterna till Gottlieb och han jobbar hårt mot de som kopierar Gottliebdelar. Det beror på att hans företag har nytillverkning av delar till Gottlieb.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack till alla er som svarat. Bekantingen har nu ändrat sig och vill lägga ut spelet på annons lokalt (Bremen). Så "kompispriset" är m.a.o. borta. Jag kommer att få möjlighet att lägga sista budet - men det är inte intressant längre. Boende i ett annat land och utan möjlighet att kolla närmare på spelet så drar jag mig ur det hela.

Men synpunkterna och tipsen här på forumet har ökat vetandet när det gäller min fortsatta spaning på gamla häftiga Gottliebs.

Tack !  :)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Nånstans i Mariefred finns det ett Cactus Jack, Jag skulle ha fått upp det till stockholm för att serva det åt ägaren. Men det blev aldrig av.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Stort tack för tipset Bally.
Som det är nu har jag dock fått ett par Sys11 i spelrummet - så jag har tillfälligt fått sluta att spana på Gottlieb-titlar på grund av platsbrist.



Tags: