Frispel

sedan 2001

Borrat/oborrat ?

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund


Hej !
Jag avslöjar mig snabbt som rookie (igen) och undrar hur man ska tolka annonser om flipperspel som är ”oborrade”.

Vad betyder att spelet är borrat el. oborrat ?
-   Förändringar på spelplanen ?
-   Har det något med frontluckan att göra ? , dvs. borrhål efter att någon forcherat ett låst spel utan nyckel eller installerat ett nytt lås på spelet ?

Fråga två; finns det någon tumregel på hur marknadsvärdet ska skilja på ett borrat mot ett oborrat spel ?

Tack på förhand - och även för tålamodet med oss mindre vetande  ::)


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Borrat betyder att det har suttit en låsbom över/framför myntluckan.
Kan påverka värdet i vissa fall men ganska marginellt i sammanhanget.
Quit playing with the clock!


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund

Tack för snabba puckar !! :-)

Ja, det låter ju odramatiskt. Eller åtminstone inget som jag stör mig på när jag letar efter äldre spel.

Ha det bra !


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Observera att ALLA WPC-95 och Pinball 2000 är borrade, innan de lämnade Williamsfabriken, för en och samma typ av låsbom som är standard på de spelen. 2 hål på vardera sidan av muntluckan. De få Wpc-95 och Pinball 2000 som man kan stöta på, som inte har några hål i fronten, har fått hålen igensatta och en ny frontdekal monterad av en spelsamlare.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Vet inte om nån bryr sig :) men i ett Criterium 75 så klämde jag i två korta vagnsbultar som sprayats mattsvarta. Limmade dessa på plats då det inte fanns plats på insidan för en mutter just i det här exemplaret om jag minns rätt. För just det här spelet så funkade det rätt bra ihop med resten av målningen på kabbet. De passade perfekt i hålen också. Såg iallafall finare ut än ett par hål... :)

Lite kass bild, men ni ser nog vad jag menar... (och ja, det är väl en Gottliebplunger och en egengjord freeplay-knapp där också...) :)

/ Pingo


Tags: