Frispel

sedan 2001

Gottlieb Register 1956. Vågar jag köpa detta?

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Hej!
Jag behöver lite köpråd från er här på forumet!

Igår snubblade jag över ett gammalt Gottlieb Register från 1956.
Säljaren vill ha några tusenlappar för det och jag gillade verkligen designen på spelet.
Spelplanen, bakstycket är i mycket bra skick, kabinettet är i ok skick men behöver kanske lite färg.
Bakstycket och kabinettet är delat fn, ben ingår.
Innehället har jag ingen aning om men enl ägaren så är det komplett och behöver endast "motioneras".
Det får man väl ta med en nypa salt....

Grejar man att renovera ett så pass gammalt spel?
Framförallt är det värt att lägga ett antal hundra timmar på detta spelet?
Finns det reservdelar att få tag i?
Vad kan värdet vara på ett spel i detta skicket resp ett spel efter total renovering?

Låt höra era tankar om detta objektet!

Mvh
Gunnar














sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
tycker det ser fint ut, är det bara komplett fixar du väl det utan problem över en helg om du har gummi, lampor osv hemma?

ser inte vars flera hundra timmar skulle behöva läggas på det där spelet?


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Jag känner ju mig själv och vet att jag kommer att skruva isär spelet i molekyler och pusta på varenda skruv och slipa/lacka kabinettet mm när jag väl sätter igång....... ;)

Finns nåt vettigt företag som säljer manualer, gummin, lampor mm till dessa gamla spel?


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Oj, renovera ett EM-spel över en helg. Nja, vi inte fullt så talangfulla får allt ha lite mer tid än så.

Om det är värt det? Kan bara du svara på, det är din tid. Marknaden för dessa gamla spel är rätt begränsad, spekulanterna står inte på kö. Men det spelar väl ingen roll.

Gummin och lampor är inga problem. Däremot kan slitdelar som flipperdelar vara svårare. Så se till att spelet är komplett. Särskilt plaster och liknande spelspecifika saker Oftast kan man ersätta switchar från ett donatorspel. Inte original, men vad ska man göra?

Manual finns inte till dessa gamla spel, däremot el-schema. Kolla ebay. Eller kolla med Mike Pacak som sitter på en av de största samlingar manualer/scheman till försäljning. Nu var det många år sedan jag var i kontakt med honom. Han brukade svara snabbt på mejl, men leta upp manual och posta kunde ta lite tid ibland.
http://www.pinballmike.com/

Om backglaset är bra utan krackelering/bubblor tycker jag det bara är att köra, allt brukar lösa sig under tiden.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Fick akut köpbegär eftersom spelet var i ett frächt skick!
Tänkte kanske att det skulle vara kul med ett äldre spel, då jag har två 90-tals Williams spel.

Är det nåt hyfsat flow i de här äldre spelen eller somnar man efter ett par bollar?



aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Det är plinkplonkbonk, charmigt, men flow? Nej. Noll.
Ifpa ID 63357


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Tror jag backar på detta spelet!
Ser rätt trist ut när jag kollar på motsvarande årgångar på Youtube!

Försöker nog hitta nåt senare spel som är roligare!


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Nån av er här på forumet som har ett (eller känner nån som vill sälja) Black Knight/High Speed/Funhouse e.dyl.

Tror att ett 80-tals spel passar mina behov bättre.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Lägg ut en köpestråd med titlar du kan vara intresserad av så får du nog nåt napp ska du se .


Tags: