Frispel

sedan 2001

Borås Pinball Open 2016 – 29/9-2/10

INK · 261 · 79512

WIP

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Varberg

Bifrost

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Klippan

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Tack for en supertrevlig tavlingshelg! Tre slutspel ar lite val ambitiost for en dag, men det uppskattas att det ar tre tavlingar att spela.

Tack till MOS for det trevliga initiativet till streaming och till Christer, Pia, och alla andra som hjalpte stada, putsa, och mecka!


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Bra tävling i vanlig ordning. Kanske lite mastigt med tre parallella tävlingar som ska slåss om typ samma slutspelare samtidigt som det är kul med fler chanser att gå vidare. Slutspelsformatet i main är mycket bra om du frågar mig.


ICU

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tack för denna gång. Jag är mycket tacksam över alla timmar Ni lägger ned för att få allt att funka! Ingen nämnd, ingen glömd....


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Trevligt arrangerat som vanligt.
Vi pratade om upplägget i bilen på väg hem och funderade på om det hade varit en lösning att ta ett slutspel i taget istället för att mixa lite hit och dit. Om inte annat för att kunna ha ett tidsschema som kan följas. Hellre att man blir positivt överraskad om allt tidigareläggs samt att man kan veta om man kan ha en sovmorgon om man inte är vidare i main tex.
Mycket tråkigt att som nu, MCR fick avvika från vår match utan att spela klart pga tågtider.
(HBK tyckte väl dock att utkomsten av det var helt ok )

I vilket fall så är i alla fall jag väldigt glad att Inken håller i tävlingar och jobbar rumpan av sig för att vi ska ha det bra! Tack även till Mos och Jimmy för den fina streamingen samt alla övriga som bidrar till detta trevliga evenemang!
 


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Bra PQ. Håller fullständigt med om att köra slutspelen efter varandra. Snodde detta smarta upplägg till Småland Open från er, och fick ihop schemat utan förseningar. MCR:s avhopp blir ytterst tvetydigt då han själv vill (kräver) att inget ska spelas efter 20:00 samtidigt som allt måste vara klart innan tåget går på söndagen... Som arrangör blir man både ledsen och frustrerad när inte schemat håller, och folk är tvungna att lämna W.O. Dagens tävling blev över fyra timmar försenad innan vinnaren kunde koras. Detta är ju helt jävla absurt! Samt att tävlingsledningen lämnade arenan för att gå på bio några timmar tidigare?? För övrigt tycker jag Per Ahlenius foppa-tofflor är så jävla vidriga. :D
Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Yepp, den extra omgången jag ville ha på lördagen hade löst mycket. Men pga av förseningen med GoT/WWE (trasigt kort) hade det ändå inte gått. Eller om poänginskrivningen med Classic gått fortare så vi kunnat köra två steg där istället för ett - då hade många knutar lösts upp.

Det finns flera lösningar på detta:

1. Börja använda scorekeepers nu när vi har Matchplay att tillgå. Vilket förstås kräver insatser av frivilliga spelare.
2. Korta ner antal försök i kvalet. Detta påverkar även WPPR-nivån i sidotävlingarna.
3. Köpa på sig ett antal nod-kort till de nya Sternspelen efter dessa inte går att laga "hemma" vid vissa fel. :-)

Förbättringar till nästa gång (om man orkar köra igen):
1. Använda ett online-system (t.ex. Google docs) för slutspelsträden (varken Matchplay eller Challonge fixar systemet).
1.1. Komma ihåg att lägga upp ett slutspelsträd online för sidotävlingarna.
2. Minska till två sidotävlingar alternativt låta spelare som ligger långt efter i träden lämna WO om de är upptagna med Main - det är ju ändå en extratävling främst för de som redan åkt ut.
3. Avdela fler killar till videodetaljen. Det krävs en producent som bestämmer vad som ska filmas och hur det ska se ut, två tekniker samt två kommentatorer. Som inte behöver spela samtidigt. Svårt, men kanske inte omöjligt att lösa. Vi filar också på en bättre stativlösning till SM.

Förbättringar från föregående år:
1. Jag slapp sköta köket, handling och påfyllnad av ölkylen själv.
2. Jag slapp en hel del av mekandet.
3. Vi hade ett embryo till videovisning och online-resultat.

Mirko: Slutspel efter varandra misstänker jag funkar bra på mindre tävlingar med färre deltagare/kortare träd.

Fyll gärna på med fler åsikter/förbättringsförslag.


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Förslag:

1. Använd QR kod för scorekeeping. Superenkelt och gör att allt är klart i realtid (nästan i alla fal,l då de måste manuellt kollas). På så sätt räcker det med att en person sitter och kontrollerar scoren. Vi använde det på första delen av norrlandstouren och det var mycket lyckat.

2. Om ni använder papper för manuell registrering så använd två skilda papper. Måste vara hysteriskt att få in allt på en gång. Själva idén med challong försvann när allt igentligen kom in samtidigt.

3. Inför penalty för flytt av spel efter att bollen har runnit. Såg en del under kval men främst under slutspel. Personligen tycker jag att det är respektlöst mot er, samt de som äger spelen. Det är nått vi mest troligt kommer att införa på våra tävlingar.

4. Inför scorekeepers





Rokku

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
  • Stad: Rödeby
Finns det möjlighet att se topp tre i varje klass så man kan gratulera vinnarna?

/R


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Japp, stort tack till INK och gänget för allt jobb och slit ni lägger ner för att arrangera! Mycket trevlig tävling som vanligt.

Fyrspelarmatcherna tycker jag är både roliga och spännande men de tar ju (oftast) sjukt lång tid. Man-mot-man slutspel sparar en hel del tid och eftersom INK har så pass många maskiner att tillgå så behöver man nog inte stå och vänta på att spel ska bli lediga.

Och Mirko: En sån förolämpning mot mina tur-tofflor slipper inte undan ostraffat. Ta med dig din mankini till SM så tar jag med mig mina simkalsonger och så gör vi upp wrestlingsringen. Jag tror att det kan bli... minnesvärt..  ;D You and me Mirko, you and me. (Eller så skaffar du dig ett par egna tofflor så kanske du också får spela slutspel.  ;) )
I´ll be back!


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Per, var turtofflorna så pass bra att du tog hem main?
Stay cool, Daddy-O


Edenecho

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
Vel gjennomført, takk for at dere (INK og co!) orker å arrangere dette, med alle oss som maser og trenger oppmerksomhet med stuck balls, queue på WWE + GoT, streaming osv ;)

Et par forslag:

1. Bli kvitt papiret i main, ha en scorekeeper per maskin bank/gruppe, Danish Open har dette og det funker veldig bra. Scorekeeper starter spel og registrerer score når spelet er over, da vil man få unna scores hele tiden.  Det trengs da 4 frivillige til dette, som en start minsker det papiret selv om man bruker papir i classic + quickie. Er det noe gulrot man kan gi de som vil være scorekeepers? Velge om de vil kvalle før eller etter alle andre?

2. Jeg håper dere fortsetter med 3 tävlinger, for oss som reiser fra norge/danmark/finland er det veldig fint å ha 3 turneringer å kunne score på.

3. Det er så jævlig unødvendig å skyve bort spill når ballen har drained. Forstår at man er pissed man da skulle man kanskje spilt bedre ;) Så en penalty for det er fint i teorien, vet dog ikke hvordan det blir i praksis. Men støtter noe form for advarsel. Men det går jo generelt igjen, noen som må bare ta ut aggresjon på maskinene.. Det er jo godt voksne folk vi snakker om, så man burde forvente en viss modenhet. I teorien.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Rokku: Main 1. Jorian JOE 2. Peron PER 3. Olli-Mikko OMO (suomi).
           Classic 1.Mats MCR 2.Peter FRA 3. ?
           Quickie 1. Jörgen IFK 2. Christian INK 3. Marcus MSH
Matchstick Pinball


Tags: