Frispel

sedan 2001

Nybliven flipperägare

hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Nu är jag förhoppningsvis fast, har köpt mitt första spel  ;D

Borde säkert övervägt detta igen då jag är totalt obegåvad vad det gäller elektronik och teknik och har tänkt att det inte passar mig att äga ett eget spel.
Men som tur är vann mitt hjärta över min hjärna  ;), för mitt hjärta har klappat för spelandet länge. Fanns inte mindre än 4 ställen med spel i Gränna å det har satt sina tydliga spår i min själ...

Har köpt mig ett Addams som är ett av de spelen som jag växte upp med å som jag då det begav sig hade en stormig relation med, från att lova mig själv att ”inte lägga en 5:a till i det j***a spelet till att nästan bosätta mig i Brahekiosken periodvis. Detta var dock ett tag sen jag och har inte spelat mer än några ströspel på liseberg sen Indiana var tämligen nytt.

Nog om mig nu över till spelet som nu varit i min ägo i 3 dagar och flitigt spelat sen dess, men innan jag kom över det bara spelat ett par ggr per år enligt säljaren som ägt det i 15 år, inte heller särskilt underhållet under denna tid utan bara "stått".
Jag har många frågor men ska försöka ta en sak i taget och hoppas att någon orkar med mig.

Placering av spelet?  Har ett ”lekrum” längst ner i huset men i där står det en braskamin som det eldas i vilket gör att temperaturen i rummet varierar mellan låt oss säga mellan 18 – 26 grader, är det något som spelet inte mår bra av eller spelar det ingen roll? 

Det spelar överlag riktigt bra men har ett problem med att vänstra flippern blir hängande kvar uppe lite då å då, ibland i 1sek ibland i 3 sekunder men oftast inte alls. Finns det några lätta saker man kan kolla på?

Tog bort batterierna direkt när jag fick hem det, hade börjat läcka en aningens å behöver göras rent innan jag sätter dit nya, vad ska man använda för att göra rent polerna från batterisyran?

Vad är lämpligt att se till att ha hemma vad det gäller verktyg, lampor, rengörningssaker, smörjmedel, skruvar å annat vad man kan tänkas behöva. Kort å gott vad är ett lämpligt startkit?

 Som ni ser så bubblar frågorna men jag stannar här för nu å hoppas på lite tips å trix från er erfarna flipperspelsägare.

Mvh..//Henke
« Senast ändrad: mars 17, 2016, 15:35:17 av hertig »


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Hej!

Det är  ingen fara med de temperaturerna. Ge tusan i smörjmedel, och som rengöring fungerar Novus 1 samt en mikrofiberduk.

Lampor är 44:or (eller är det 47:or som inte blir lika varma)
Ge fan i led i TAF, ser för jävligt ut på ren franska.

Free-play har det mesta du behöver.


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Glömde 555:or, bitshållare och säkringar.


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Köp renoveringskitt till flipprarna.
Vad det gäller leds så är det högst personligt om det passar. Finns flera praktiska fördelar med leds i spel bla att en del kretsar/kontakter blir mindre belastade.
För min del finns det inte ett flipper som inte blir snyggare och roligare att spela med rätt sorts led och rätt färger på rätt plats.

Finns dom som tycker Saab 99 är den snyggaste bilen som gjorts och dom som tycker att fler hästkrafter än 50 i en bil är onödigt för man får inte köra så fort i Sverige ändå... 😉
Winners dont use drugs


hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Ok så rengörning med Novus men inte på batteripolerna eller?

Renoveringskit låter som något för min flipper.
Är det fjädern som ser till att flippern kommer tillbaka i läge eller är det något annat inblandat?




Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik

Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Novus är för rengöring av spelplanen.

@Markus, 9-3 ska det ju vara;-)


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Välkommen till forumet!  :D

Jag hade plockat isär och rengjort flippern som hänger sig innan jag köpt nytt. En trasa med lite T-röd och torka av plungern/metallstången som går genom spolen. Plaströret som går igenom spolen kan du oxå köra trasan igenom.
Har syran från batterierna torkat på batterihållaren hade jag försökt skrapa bort den torkade syran med en kniv, efter det kanske lite fint sandpapper så batterierna har kontakt. Syra är inte bra att få på elektroniken på kortet.

Hela mitt TAF är leddat, underbart spel - lycka till!


hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
MAC:

Tackar för välkomnandet  :)
Och inte minst tipsen på hur jag tar mig an mina problem.

Fritte: Var inne på deras hemsida å där körde de Novus 1 å sen Novus 2, överkurs eller vill man ha båda hemma?

Liljeqvist: Kanon med länk men mitt är tillverkat -94 å heter typ Gold, ska se om jag kan leta mig fram dit om inte MAC:s tips reder ut mina problem.




larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Novus 1 till plaster och Novus 2 till spelplan brukar vara rätt ..


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Sedan är det skillnad på LED och LED. Med "rätt" sorts lampor är det inte många som ser någon skillnad.

Det satt förresten test-LEDs på tre olika ställen i mitt Gorgar under förra helgens tävling...  :o


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Skäms på dig Christian!
Play a real game, play pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Flippern går kanon efter rengörning  :D

Batteripolerna nästa, var kan man köpa Novus 2 verkar vara slut på Freeplay?





Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Millwax Pinball wax fungerar väldigt bra istället för Novus två, vet dock ej om Free-play säljer det?


Tags: