Frispel

sedan 2001

Köpa spel i Europa, risker?

POwR

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
På jakt efter några nya spel och tänkte eventuellt titta utanför Sveriges gränser. Tycker mig sett några som gjort affärer från andra länder. Hur fungerar det om man handlar från privatperson som säger sig kunna palletera och skicka spelet, är det en direktöverföring till deras bankkonto och sedan hålla tummarna och svettas i någon vecka? Antar att det inte finns något postförskotts-liknande i de här fallen?


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
PayPal finns ju som alternativ kanske ( där finns ju ett visst skydd )  ?


BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
Lite beroende på hur dyrt spel du letar efter så hade nog jag tagit en liten weekend-trip. Tittat på spelet och köpt det och vart med och packat och skickat det. En "billig" försäkring för att slippa riskera att bli blåst.


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Inte fel det BMF skriver..
Jag gjort 3 affärer utomlands.
Första var en Italienare som hade svensk referens, som jag tog kontakt med, det var ganska ok affär 2012.
Andra en Holländare som hade en spelplan & det blev ett spel också, det var också ok, men dyr frakt. Man märkte att han var entusiast. Mycket bra bilder & berättade om småfel.
Sista var från Italienaren som annonserar här ibland & det var inte en lysande affär. Bottnen var rutten & troligen eftersom jag inte frågade om det, så berättade de inte heller.. Bilderna var inte de bästa, så det var lite man missade att se. Det jag frågade om, fick jag bra svar på & superbt palleterat.
Moralen & skicket på spelen är oftast mycket bättre här hemma, ska man ta risken att köpa från tex Italien, ska också priset vara mycket lägre, så det är värt risken. Priserna i Europa var mycket lägre än här hemma, för ett par år sedan.
Just det, köpte ett spel till i DK som stod ute när jag kollade det ???, när det kom in i värmen hemma luktade det så unket & rökigt att det fick bäras ut i garaget. Efter skrubbning & sanering med ozongenerator gick det att ha in igen.
På danska forumet kan man också söka för att se om någon varit kritisk i en affär.
Har i alla utlandsaffärer fått sätta in pengar på deras konto innan.
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


POwR

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack för info! PayPal är en bra idé, kontaktade dom i fredags angående om en sådan transaktion skulle innefatta deras köpgaranti, men inte fått något svar än. Återkommer med vad de har att säga om ärendet.

I övrigt känns det som en större insats att handla utomlands, låter ändå som att det är bäst att besöka och säkra köpet. Har själv köpt ett spel från Danmark tidigare och då åkte vi och hämtade det, kanske får begränsa det till vårt grannland.


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Paypal ger tillbaka en viss mängd pengar. Blev blåst på ebay en gång på ca 2000kr och fick tillbaka 90% ungefär vill jag minnas.

Utan en kontakt eller referens är det alltid ett vågspel oavsett om du inte är villig att åka och hämta själv. Något som är dyrt, uttröttande och oftast inte värt mödan. Såvida man då kanske inte hämtar fem spel samtidigt eller så. Så återstår detaljen om att syna spelet, något man också får förlita sig från säljaren om man inte själv är på plats. Eller be om noggranna bilder och hoppas dom är villiga att ställa upp.

Sen måste man slå till ganska snabbt också. De väljer självklart någon närmare för att slippa skicka 100kg "metall- och träskrot".
Ifpa ID 63357


Sillstars

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Mjölby
Jag köpte 2 flipperspel spel från Bulgarien i början av februari som kom förra veckan.

Paypal användes och hela affären fungerade kanon förutom att leveransen tog 12 dagar och att chauffören inte hade mitt telefonnummer när spelen skulle levereras.
I övrigt gjorde jag den sedvanliga kontrollen när man handlar på Ebay, en säljare med gott omdöme, jag hittade personen via nätet med namn och ansikte innan jag betalade och vi hade kontakt per telefon.

Inget av detta garanterar ju att man inte blir lurad men det kanske minskar risken lite.
Paypal är väl det som man bör använda idag, det finns möjlighet att få tillbaka en del av det förlorade värdet om man blir lurad.

Det som var svårt att veta något om var palleverans från Bulgarien, vad kostar det, hur hanterar man det, försökte kolla lite via nätet men det fanns i princip ingen information att få på engelska.
Detta är säkert bättre i andra länder men jag fick till en början ett pris på 300£ per spel men som sedan korrigerades till 240 per spel.
Dock hade Ebays egna pris satt på frakten 200£ men det gick inte att få det priset i slutändan.
Det var några nervösa dagar innan spelet dök upp, det fanns inget kollinummer att få och när bilen med båda spelen väl dök upp var det bara en fraktsedel att skriva på, spårning av paketen så som vi är vana vid fungerade inte i det här fallet.

Jag är dock väldigt positiv till affären, spelen var billiga och det enda felet på dom var att några kablar till DMD monitorn var lösa och displayen flimrade, ett enkelt fel att åtgärda dock.


MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Får man fråga vad du köpte och hur mycket det gick på totalt med frakt?


Sillstars

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Mjölby
Får man fråga vad du köpte och hur mycket det gick på totalt med frakt?

Spelen kostade 840£ styck och frakten gick på 240£ styck.

Edit:
Spelen var Sega båda två
Apollo 13 och Mary Shelley's Frankenstein
« Senast ändrad: februari 23, 2016, 19:44:50 av Sillstars »


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Handlade du med £ ( pund )  i Bulgarien , är det inte € ( euro ) du menar ?? Gör en viss skillnad på priset ..


Sillstars

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Mjölby
Handlade du med £ ( pund )  i Bulgarien , är det inte € ( euro ) du menar ?? Gör en viss skillnad på priset ..
Jag handlade med pund, spelen låg ute på ebay.co.uk och var prissatta med £


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala

aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Dyr frakt, har fått priser på 750kr styck från Polen.
Ifpa ID 63357


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Paypal funkade för mig. Köpte ett spel från en italienare. Han kom med massor av bortförklaringar och till slut ledsnade jag och anmälde transaktionen. När tiden för hon hade gått ut så gav paypal mig rätt och fick tillbaka alla pengar. Har inte hört nått från honom sedan dess.

Även köpt ett NF från italien och det funkade klockers förutom att benen inte var williams utan betydligt högre (vilket jag borde ha sett på bilderna). Vi håller även på att stänga en annan affär med honom. Med honom kör jag banköverföring då han hade sålt en och fanns sedan länge på pinball owners.



Sillstars

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: Mjölby
Dyr frakt, har fått priser på 750kr styck från Polen.

Håller med, frakten var det som var lite osäkert med denna affär.
Jag kollade med en kompis som har ett företag och han fraktar pall från södra tyskland för ca 2000:- st och detta blev 1000:- dyrare, lite drygt till och med.
Jag hittade ingen info själv utan var tvungen att gå på det som säljaren sa att han fick betala, det var nog så att det kostade det för honom.
Spelen var i väldigt bra skick och det var ett bra pris för dom men jag hade säkert kunnat få frakten för 1500:-/st om jag bara visste vilket fraktföretag man skulle kontakta i Sofia.


Tags: