Frispel

sedan 2001

Vad tänka på efter långt uppehåll? (reparation powerdriverkort)

SpaceDump

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Hej,

tänkte försöka få igång mitt JM igen (det började spotta ur sig någon form av felmeddelande för ett par år sen och jag gav då upp på det).
Är det något speciellt jag bör tänka på första gången jag slår på det igen?

Spela första gången blir det såklart inte tal om eftersom jag måste påbörja felsökning, men det vore ju trist om något mer gick sönder för att man inte har nån koll.. :)

//Anders
« Senast ändrad: februari 08, 2016, 21:06:58 av SpaceDump »


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Du kan ju kolla batterierna , men annars är det bara att plugga in och testa ..


SpaceDump

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Tack för hjälpen. Har nu startat det och kommit fram till att något fel är trasigt, led 1 och 6 är svarta, dvs, 12v och 18v är icke funkis, säkringarna hela.
Måttligt roande. :D

//Anders


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Detta är inblandat:

BR1 to C6 & C7 (15,000 mfd @ 25v) to F114: +18 volts used for lamp driver columns. Then the 18 volts goes through voltage regulator Q2 (LM7812) and F115, and is converted to 12 volts (regulated) for the switch matrix.

BR5 to C30 (15,000 mfd @ 25v) to F116: +12 volts unregulated for playfield devices, dot matrix display, and the coin door.



SpaceDump

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Tack tack.
Har kikat lite och tänkte ta och beställa lite komponentera (det skadar inte att ha dem hur som).
Däremot är jag lite fundersam, min tanke är att beställa allt från Farnell (om möjligt) eftersom jag har kontot där, blir så mycket enklare.

Vad gäller C6 och C6 (15000 mfd @ 25v), tror ni SLP153M025C4P3 funkar där? Specen är ju densamma osv tänker jag.
Enda jag inte kan kolla nu utan att ta ner kortet är ju avståndet mellan benen på den.

Och så tänkte jag ta med ett gäng GBPC3506W som ersättare för bryggorna.

Sen har jag såklart slängt på lite dioder (1n4004 och några ULN2803A också)

Det jag konstaterat är att jag änsålänge inte stött på någon jättedyr elektronik och det är ju bra. ;)

Tips på vad mer man bör köpa i komponentväg i samma veva? (skall upp i 500 SEK ex moms i alla fall)

//Anders


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Innan du springer iväg och beställer massa prylar så säkerställ att det är rätt spänningar in på J101 och J102...


SpaceDump

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Innan du springer iväg och beställer massa prylar så säkerställ att det är rätt spänningar in på J101 och J102...
Nu när jag mätte lite så mätte jag upp runt 13 volt på J101 (mellan stift 4 och 6), så den är ju OK.
J102 mätte jag dessvärre aldrig på.

Kollade kretsschemat också och när jag tittat på det så är det ganska givet att LED1 är död när LED6 är död. :D
Så initialt tippar jag på BR1 och/eller C6/C7.

Men då behöver jag lite hjälp med artikelnumret ovan på kondensatorn för att se om den fungerar som ersättare eller inte..

//Anders



SpaceDump

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Köp grejerna på www.free-play.se istället
Nu har jag ju konto och skall ändå beställa lite andra komponenter från Farnell i samma veva, så då blir det mer fördelaktigt helt enkelt att handla alltihop där och förhoppningsvis komma upp i fraktfritt. :)

//Anders


SpaceDump

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Bytte ut bryggorna och kondingarna. Gick finfint. Nästan. Någon hade reparerat tidigare och lödöarna för ena kondingen var inte helt hundra..

Så nu letar jag öljetter för att reparera två hål. Nån som har en bra idé på var man kan komma över såna? :)
(kortet levererar nu 12v, men inga 5v längre... :) )

//Anders


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Du får göra som oss andra när nån klåpare varit frame och bränt sönder ett viahål - leta reda på ett ställe man kan dra en kabel istället .. Inte snyggt , men det funkar .


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
En vän gjorde i helgen en renovering av mitt FT-drivkort.

Bytte alla stora kondingar, samt de två mindre som sitter i närheten av voltregulatorn, minns inte beteckningarna. Bytte även alla bryggor samt reflowade allt på baksidan. Inga resets längre och bra klipp i spolarna igen.

På två av de stora kondingarna tvingades han sätta en extra kontakttråd/pinne igenom som är rejtad för 50V. Blev mycket bra.
Ifpa ID 63357


SpaceDump

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Det går framåt och det går bakåt.
Nu går det spela på spelet.

Jag reparerade kretskortet, dvs, jag fixade till de genomgående hålen ned lödöar på respektive sida.

Däremot konstaterade jag ganska snabbt att jag saknade i princip alla lampor på spelplanen (J133 & J138) mao.
Och kontrollmätte på TP8, inga 18 volt där inte.
Däremot lyser LED6 och LED1.
Så jag funderar på om D1 och D2 skulle kunna ställa till det?
Måttligt konfunderad just nu.

Ska även kontrollera de två andra kondensatorerna jag bytte också. (om det är som så att även dessa lödöar och genomgående anslutningar är kass... Jag såg att TP8 går på ovansidan, så det skulle mycket väl kunna vara så)
Aja, bara riva ner det imorgon igen. :) (nu har jag ju i alla fall utrustningen för att ordna till hålen)

//Anders
« Senast ändrad: februari 19, 2016, 23:54:30 av SpaceDump »


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag tror du är inne på rätt spår själv. Att det är dålig kontakt på kortets framsida för kondensatorerna. För efter kondingarna är det bara de två dioderna du nämner innan 12volts-regulator Q2.

Här en liten lathund för banornas kontaktväg. Så gör om och gör rätt eller bygla :)

 Here is a list of jumper wires that should be added to WPC and WPC-S driver boards. For reference, the driver board is positioned with the solder side showing, and connector J104 at the "top":

BR2 to C5: two jumpers. Jumper the positive lead of bridge BR2 to the positive lead of C5. Repeat for the negative leads also.

BR1: ONE jumper. Jumper the AC lead of BR1 (just below the positive lead) to connector J101 pin 7.
C6/C7: jumper the two positive leads of capacitors C6 and C7 together (this also jumpers also helps BR1).

BR3: three jumpers. Jumper the lower AC lead of BR3 (just below the positive lead) to connector J104 pin 1. Jumper the other upper AC lead (to the left of the positive lead) to connector J104 pin 2. Jumper the positive lead of BR3 to the large solenoid fuse trace about 2" below the bridge (see picture below).

BR4: three jumpers: Jumper the negative lead of BR4 to the negative lead of C11. Jumper the AC lead of BR4 (just above the negative lead) to connector J102 pin 1. Jumper the other lower AC lead of BR4 (just below the positive lead) to connector J104 pin 4.

BR5 to C30: two jumpers: Jumper the positive lead of BR5 to the positive lead of C30. Repeat for the negative leads also


SpaceDump

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Precis så var det, fixade till två hål till och lödde ihop det igen, nu fungerar allt utom två flashlights eller vad de kallas, slingshot left och slingshot right, det får jag kolla på om en stund, nu blir det till att spela lite. :)