Frispel

sedan 2001

CFTBL , Hologram och spegelmotorerna rör sig knappt.

Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Vad kan tänkas vara fel?

Motorerna som styr spegeln och hologrammet rör sig knappt, dom bara i princip tickar och rör sig bara några mm. Mäter jag spänningen vid kontakten som sitter vid motorerna så varierar den från 0-27 volt, först går spänningen upp och sen ner som i jämna intervaller.. Mäter jag spänningen fram till  de 2 små kretskorten som sitter under spelplan och före motorerna så är det konstant 52,8 volt. Vad ska jag prova med?
« Senast ändrad: februari 06, 2016, 21:46:56 av Yoshi »


Thompa

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Jag hade detta problemet på mitt spel också. Det visade sig att det inte var något fel på motorerna, det var mekaniken som behövde rengöras och justeras lite. Det var för trögt för motorn och den fastnade i vissa lägen.


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Ok. då ska jag prova med att rengöra dem. men hur mycket spänning ska det vara på motorerna när dom går? Blev lite fundersam när jag har konstant 52 volt innan de små kretskorten under spelplanen och efter kretskorten till motorerna har jag allt mellan 0-24 volt och den varierar hela tiden.


Thompa

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Har för mig att motorerna är på 24 volt så 52 volt ska dom nog inte ha. Att spänningen varierar tror jag är normalt.
testa att ta loss motorerna och se om dom funkar utan belastning.


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Har nu tagit bort och rengjort motorerna, dom är på 50 volt(det står så på dem iaf) och fungerar perfekt när de får 50 volt. Jag har 52 volt in på dom små kretskorten som verkar styra motorerna och så långt verkar allt stämma?, men jag har som sagt maximalt ca 30 volt ut från korten in till motorerna och spänningen vara knappt en halv sekund.

Det blir så här när jag mäter: Först kanske den visar tex 16 volt en halvsekund, sen 0.1v en halvsekund , sen 22volt sen 0.1, sen 28 volt sen 0.1, sen när den kommit upp till ca 30 volt så börjar den gå neråt igen med samma intervaller tills den kommit ca 0.1volt sen-1.2 volt, och då börjar spänningen gå uppåt igen, och sen fortsätter det upp till ca 30volt igen och sen ner till närmare noll igen.

Sitter felen på de små kretskorten eller någon annanstans, lite märkligt eftersom fenomenet är likadant på båda kretskorten/motorerna.  Eller kan det vara något ifrån backboxen som styr allt och inte skickar rätt signal?



Snälla hjälp!! :'(
« Senast ändrad: februari 06, 2016, 21:49:57 av Yoshi »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge

CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
...och det skall även vara växelström ut till motorerna. (Därav dina märkliga mätvärden.) Se sidan 3-13 i manualen.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Ok. men då måste väl det vara något fel på kortet? Motorn fungerar ju perfekt om jag tar ström från kontakten som går in i det lilla kretskortet. En bekant till mig mätte transistorn som sitter på det lilla kortet och han var nästintill övertygad att det var nå  fel. Kan det vara transistorn som gör att det inte fungerar eller är det nått annat? Konstigt isf att det skulle vara samma fel på båda korten. Men var får man tag på rätt transistor isf? , den har beteckning: CEN CQ 220I-10D.
Hittar ingen på freeplay med samma betäckning..


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
En av de andra kontakterna har spänning, jord och styrsignal. Det kan vara något fel där. Det måste inte vara kortet. Minns inte numret (orkar inte hämta manualen... Hrmm...) på den kontakten men det är klenare kablar i den kontakt, tre stycken. De andra har bara två blå-vita. (Tror jag...)


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Vad ska jag köpa för transistor till  triac driver board? den gamla har beteckningen CEN 220!-10D.  Kan det vara en  "400 volt 10amp triac"  och vad heter en motsvarande som passar?


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Triac är inte så petiga. Minst samma spänning och minst samma ström (i CFTBL 10A). Ta en BTA12-600B. Pinouten borde vara samma men jag lovar inget...  8)


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Det stämmer BTA12-600B har housing TO-220AB. Det skall också funka med BT138-600E. Denna finns hos Bestofpinball.

http://www.bestofpinball.de/catalog/product_info.php/products_id/2761
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Tack Tack!!!

Ska beställa omgående.

Vad tror ni, kan det vara transistorerna som är felet att motorerna inte funkar, har ju fått dem mätt av en el kille och de gav i princip noll i värde vad det nu menas med det...?


Yoshi

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
  • Stad: bollnäs
Nu har jag fått båda transistorer bytta men felet kvarstår. El mekanikern sa att jag kunde prova med att byta "moc3030 optokopplare" som som åxå sitter på det lilla kretskortet.
http://www.bestofpinball.de/catalog/product_info.php/products_id/11085/language/en

Han sa att de inte var ovanligt att de går sönder, vad tror ni, kan han ha rätt? Eller finns det nått annat jag kan göra?

Så himla frustrerande när man inte kan något själv..

Undrar även om det isf. går att ersätta moc 3030 med någon annan eftersom jag inte hittar någon sida som har just moc3030 hemma.
Electrokit har moc3021, moc3041, och moc 3052 på lager..
« Senast ändrad: februari 16, 2016, 22:09:30 av Yoshi »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
1. Triac är inte samma som transistor. Mäts inte likadant...
2. Jag tror fortfarande att felet sitter på powerdrivekortet, alternativt i kablarna. Mät spänningarna på kontakterna på powerdrivekortet när motorerna ska gå (test mode). Jämför med spänningarna in på triackorten, på J1.