Frispel

sedan 2001

Belysning i Lokalen/ManCave/Källaren eller var nu spelen står.....

doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad

Som alla vet är belysningen i rummet där spelen står något av ett besvärligt kapitel.
Man vill ju ha ett juste ljus i rummet för inte bli så jäkla trött i huvudet när man spelar, och
inte minst för att hitta ölen igen när man spelat färdigt (Å andra sidan så kanske det är
för att man har druckit för många öl som man blir trött i huvudet, ser dåligt och inte hittar ölen....   :o
).
Samtidigt vill man minimera reflexer i spelplansglaset (och nej, alla har inte anti-glare glas på liren).

Lösningarna är många, kanske lika många som spelrum & spelare....
Det vore därför trevligt att se i den här tråden bilder på hur vi har löst belysningsproblematiken
i lokalen/spelrummet/man caven med en medföljande liten kommentar varför det belysningsalternativet
är valt och om ni är nöjda med det, eller skulle vilja ändra något och då till vad.

Vem vet, tillsammans kommer vi kanske fram till den "optimala" belysningen i flipperrummet....?


/Micael MIM Magnusson


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Vi har full uppsättning med lysrörsarmaturer på LPA. Vi har en möblering som kommer att vara ganska konstant och vi har därför flyttat två av armaturerna som gav mycket reflektioner.
Ibland på kvällstid har vi dämpad belysning med ledslinga vid baren och endast vissa av lysrören tända.

Är det kväll och öl tycker jag att man kan tumma lite på belysningen till fördel för myspys, men om det är Wppr-tävling ska det dammas på ordentligt. Jag har varit på ett flertal stora tävlingar där man har tappat väldigt mycket pga att man inte har sett kulan (typ holland...). Senaste EPC var väl ganska dåligt upplyst också om jag inte minns fel.


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Ja, det är ju balansen mellan att se vad som sker på spelet utan att få spänningshuvudvärk kontra att inte få reflektioner i glaset som man vill uppnå
/Micael MIM Magnusson


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma

doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Precis, superLEDade spel (eller hemma-LEDade av blinda ;) ) kräver bra drag i allmänljuset i lokalen...
/Micael MIM Magnusson


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
I min källare sitter det 4-5 spottar riktade åt olika håll (några mellan spelen och mellan dess backbox och kabb) på en skena som sitter en liten bit bakom där man står och spelar (5 spel i det rummet). Slipper reflektioner men är väl snäppet under lysrör vad gäller allmänbelysning.

God Jul gobbar. Kör hårt med juleölen doodle :-)
Stay cool, Daddy-O


stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup

Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Golvlampor och Frekla's vägghängda marquebelysning blir extremt bra i alla väder.


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Börjar bli några  svar nu,  dock dåligt med bilder som följer upp texten...   ::)
/Micael MIM Magnusson


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tillför ju inget genom att säga att jag har spottar med dimmer och anti-glare på alla spel, men det funkar extremt bra naturligtvis - oavsett om man kör myspys eller solariestyrka.


Mattimarang

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Jag har satt en led strip längs efter vägen mot taket runt rummet. funkar väldigt bra blir bra ljus och inga reflektioner.
Rummet är ganska litet kanske inte funkar i ett större rum har plats för 4 spel.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Lysrör, eller annan belysning vända upp mot taket så att man får indirekt belysning (belysning som då "studsar" mot taket), det är mycket lämpligt om man vill undvika störande lampor i spelplansglaset. Sen får man naturligtvis se till att ha lämplig takfärg och/eller belysningsfärg så att man blir nöjd.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: