Frispel

sedan 2001

"Pedantrenovera" ett spel

BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
Har ett spel ifrån -89 som jag först tänkt att snygga till, byta till LED, gummi och fixa det som inte funkar.
Efter lite surfande så hittade jag denna tråden. https://pinside.com/pinball/forum/topic/pmd-%e2%80%93-fathom-restoration-let-the-spending-begin

Nu har jag ju inte tänkt tanken att sälja det, men är ändå lite nyfiken. Påverkar det ett eventuellt andrahandsvärde negativt om spelet är renoverat på hans nivå med lackade metalldelar under spelplanen etc.
Letat lite och hittade patrontummel-maskiner på en vapenfirma. Vad ska man fylla denna med för något som tumlar/polerar metalbitarna?
Finns det andra ställen att hitta en tummel på som kanske är billigare?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
En trummelmaskin är bra att ha om man har flera spel.
Det finns olika trumlare, kolla hos företag som säljer material till konstnärer. De brukar ha bra trumlare för ett par tusen. Vår kostade ca 1500 för några år sen. Om tomhylstrumlaren du har hittat inte kostar mer än ett par tusen, så kan du ju köpa den.
Man har krossade skal, t ex valnötsskal som polermedium, tillsammans med en klick Autosol.
Sen får det stå och gå några dagar när man trumlar prylar.

Jag brukar även trumla skitiga, ärgade glödlampor. Det funkar utmärkt om man inte kör mer än ca 50st  i stöten. Ibland kan nån glödlampa gå sönder, (glaset alltså) men det hör till undantagen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: