Frispel

sedan 2001

Säkringen i rummet går hela tiden

webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Till ca 80% av gångerna jag slår på mitt Stern X-men så går snabbsäkringen till mitt vardagsrum.
Oftast är det bara min iMac som är på samtidigt. Jag har haft ett flertal olika flipper vid olika tillfällen och vissa är det lungt med men mitt X-men är nog värst hittills.


När säkringen har gått går jag bara till "proppskåpet" och flippar tillbaka den och allt är frid och fröjd tills dess jag stänger av X-men och sedan behöver slå på det igen.
Har snackat med mitt bostadsbolag om de kan sätta i en starkare säkring men svart blev nej.


Gissar på att det är transformatorn i flippret som "spikar" på nått sätt, är det nån som har en fix för detta?


Tack på förhand.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Vilken campingplats bor du på? alla håller inte svensk standard även om dom utlovar det.
10A till alla, bör du nog kräva vid nästa campingmöte. Kämpa webdiddy!
Matchstick Pinball


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
AUtomatsäkringar kan ju faktiskt bli utslitna också. Om det är en hyresvärd så börja med att de ska komma och kolla och byta den.

Annars kan man bygga ett filter mot ev strömspik?

Men oftast så går ju säkringar för att det är kortslutning nånstans, det är ju säkringens jobb att skydda mot detta. Så du behöver nog snarare se över din trafo först och främst.
Ifpa ID 63357


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vilken campingplats bor du på? alla håller inte svensk standard även om dom utlovar det.
10A till alla, bör du nog kräva vid nästa campingmöte. Kämpa webdiddy!
Haha, jo bor i familjebostäders camping i majorna, får kanske trycka på bolaget lite till och se vad som händer.


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
AUtomatsäkringar kan ju faktiskt bli utslitna också. Om det är en hyresvärd så börja med att de ska komma och kolla och byta den.

Annars kan man bygga ett filter mot ev strömspik?

Men oftast så går ju säkringar för att det är kortslutning nånstans, det är ju säkringens jobb att skydda mot detta. Så du behöver nog snarare se över din trafo först och främst.


Just nu sitter det en B10 för vrummet, dock säger inte det mig så mycket.
Tror trafon ska vara okay i spelet, köpte det helt NIB men med tanke på att det har varit samma problem på flera olika spel så är det säkert nått annat.


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
B 10 motsvarar en snabb säkring,  C 10 motsvarar en trög säkring.
Be att dom byter till en C 10 eller be en elektriker att göra det.


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
B 10 motsvarar en snabb säkring,  C 10 motsvarar en trög säkring.
Be att dom byter till en C 10 eller be en elektriker att göra det.
Kanon, ska kolla med dem ;)



JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Just denna finns det ett enkelt svar på, då du pumpar in 220 v växelström i flipperspelet kan säkringen poppa. Det beror på vart i sinusvågen växelströmmen befann sig när du stängde av spelet. Därför kan det ibland funka och ibland så poppar säkringen. Det kan kännas helt random men så är inte fallet.

Rent krasst kan du få rejäla strömpikar, lång över de 10 A som de flesta säkringar ligger på. Notera att detta bara är ett problem när spelet startas och inte under aktiv drift. För att förhindra det så har stern (och alla andra tillverkare för den delen) monterat in termistorer, en termistor är en komponent som, när den är kall så ger den fullt motstånd men den i varmt läge inte ger nått större motstånd. Det gör att spelet motverkar en stark startström. Men trots detta funkar det inte hemma hos dig, även där är det klarlagt varför detta händer. Det är en designmiss som stern helt enkelt skiter i. De termistorer som sitter är designad för USA marknaden och deras 110 Volt. I USA räcker det med en 10 A säkring då formeln U = I x R => I = U/R  vilket ger oss att du behöver mindre mostånd för att uppnå max 10 A. I sverige har vi 220 V vilket leder till att vi behöver högre motståndsvärde för att minska ned strömpiken (vilket inte är åtgärdat). Jag har påpekat detta för stern x antal gånger men de vägrar att lyssna...

Så, vad göra? Det allra enklaste sättet är att sätta en kabelvinda i mellan strömkontakten, det ökar det initiala motståndet. Alt. så kan du, om du vet vad du gör löda in några extra thermistorer i spelet. Då kommer inte det här problemet att uppstå  igen..




nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har haft samma problem med Iron Man. Som en nödlösning har jag skaffat grejen från conrad.se men på sikt vill jag ha en lösning där spelet inte genererar några strömspikar (att ha snabba säkringar är bra ur säkerhetssynpunkt).

Tänkte installera en thermistor (NTC-motstånd) för att lösa problemet.

Tacksam för hjälp via svar på följande frågor:

1. Är följande thermistor lämplig?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-290-17&toc=19530

2. Hur ska thermistorn kopplas in? I serie med 230 V-ledningen precis före transformatorn?




JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
vill du lösa problemet permanent i spelet så räcker det inte med att installera en thermistor. Det funkar men vid en snabb omstart så kommer den att poppa iallafall eftersom thermistorn inte hinner svalna.

Sedan är de thermistorer du länkar till alldeles för svaga. U = 220 V. Om du tittar på den teoretiska maxuttaget vid R = 2,5 så ger det ett skyhögtvärde. Vid en automatsäkring på 10 A så måste du ha thermistorer i serie på totalt 22 ohm (teoretiskt) för att vara helt säker.

Vill du ha en permanentlösning som även klarar omstarter och inte gör thermistorerna helt konstant glödheta så måste du göra en liten mer avancerad krets bestående av ett relä, thermistor samt kondningar. Det som händer då är att reläet ser till att strömmen går igenom thermistorn under några sekunder men sedan kortsluts kretsen och strömmen flödar som vanligt. kodningarna används för att initialt ge reläet 12 V. Det är en liten mer komplex krets men kan du tänka dig att inte göra snabba omstarter så räcker det med thermistorerna i serie..


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Generellt är det väl även så att tröga (C)  automatdäkringar är snabbare än traditionella keramiska?   Så eventuellt argument för en automatsäkring (B) ur säkerhetsperspektiv framför en (C)  från bostadsbolaget är hubbabubbasnack. Förövrigt så har jag en strömbegränsare från Conrad till mina DE spel då de är notoriska spikmattor.   Funkar grymt bra till en liten peng.
/Micael MIM Magnusson