Frispel

sedan 2001

Ny i flippervärlden. Hjälp och tips med renovering av Fish Tales

aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Hej,

Har länge älskat flipper och gav mig huvudstupa in i denna värld för en månad sen och köpte ett ganska så naggat Fish Tales, men som jag fick för ett ok pris. Skulle behöva få hjälp med tips och renovering utav främst spelplanen. Den är rätt sliten på sina ställen och jag har införskaffat dekaler för plan och inserts från diverse butiker. Det är spelbart men det nöter väldigt på planen nu.

Se bilder på vad jag har att jobba med här > http://imgur.com/a/NwhMI

Det är som synes rätt så tilltygat på sina ställen, men i övrigt fungerar allting förutom en del lampor i spelplanen och GI/backbox (GI på grund av lösa sladdar i backboxen). Det blekta kabbet bryr jag mig inte så mycket om i dagsläget då det står i en mörk källare och jag gillar att inte behöva vara superrädd om grejorna. Särskilt om det kommer vänner och barn på besök som vill banka och jucka lite.

Har försökt läsa så mycket som möjligt på amerikanska sajter vad gäller tillvägagångssätt, men ofta refererar de till färger, lacker och andra produkter som vi inte har i Sverige. Behöver därför tips på vilka typer av spackel, lacker och färger som är lämpliga att använda. Har tänkt att göra rent ordentligt (med lacknafta? för att få bort vax etc), skrapa inserts med hobbykniv, sen fylla i där det är trärent med nåt hårt spackel, och jämna ut dem och inserts med flytande klarlack (vilket?) för att sedan sätta ytterligare lite färg innan nya dekaler kommer på. Det måste ju vara väldigt jämnt. När dessa sen är på tänkte jag på nåt sätt skydda centerplanen igen, men kanske inte med mylar för att undvika skada dekalerna, men kanske lacka (återigen, hur och med vilket lack?).

Är jag helt ute och cyklar med dessa tankar, eller finns det bättre sätt? Eller kanske rent utav någon som kan hjälpa mig med detta på plats kring Göteborg?

Uppskattar att bolla alla idéer och tankar. mvh
Ifpa ID 63357


ASH

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Hade nog varit lättare att få tag i en nyproducerad spelplan än att restaurera denna, den är extremt sliten.

Jag hade kollat på Pinside för tips. Det viktigaste som jag fattat det verkar vara att man gör rent supernoga så att det inte ligger en massa skit under klarlacken som gör att den separerar sen.

Får jag fråga vad du fick ge för objektet?


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Jo det är väldigt slitet, men huvudsakligen på mittendelen (fiskarna) och en del inserts. Det är dessa reparationer jag vill ta itu med med hjälp av dekaler som köpts. Kommer inte göra en full restaurering. I övrigt fungerar allt, förutom lite GI som behöver fixas (J120 som behöver pinnas om lite) och en del trasiga lampor som ska bytas. Ett par spruckna plastbitar här och var, men allt i backboxen ser fräscht ut.

Jag betalade 8000.
« Senast ändrad: december 11, 2015, 15:25:49 av aerobert »
Ifpa ID 63357


DuNegro

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
  • Stad: Oxelösund
Kul projekt!

Personligen så hade jag försökt få tag på en bättre spelplan och renovera den befintliga på sidan av.

Teoretiskt så är det ganska lätt, men det är mycket jobb.

Några steg i korthet:

Jag börjar med att göra rent allt, med heptan, isopropanol och magic eraser. Spackla upp runt hål osv med JB weld där det behövs byggas mycket, pp superspackel där det är lite mindre.
Matta ner ytan lite och och jämnar till och limmar om inserts, ta bort art på de som sitter dåligt och ser fula ut. "Spacklar" med 2k klarlack för att fylla ut och plana till inserts och andra håligheter, sen lämnar jag iväg den på klarlack hos lackerare då jag själv har undermåliga utrymmen för ändamålet, för att låsa lagningarna och slipar sen ner hela planen så den blir jämn. När planen är jämn till ytan börjar jag kladda på färg med airbrush(createx, men ska byta till dr pH martin). Det knepiga är att matcha färger. Maskerar gör jag med frisket. När man är nöjd med måleriet så är det dags att låsa allt med klarlack igen, några lager. Montera nya dekaler gör man lämpligast någon gång efter första lagret lack och slipning. Lack/Slipa/polera för ytfinish. Jag är ingen expert på det här men har grejjat lite, och det är lättare än man tror, dock väldigt tidskrävande, och har lärt mig att man INTE ska slipa för mycket den hårda vägen.

Mvh
« Senast ändrad: december 11, 2015, 19:11:45 av DuNegro »


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Tack för tipsen. PP Superspackel verkar vara helt rätt spackel jag är ute efter. Behöver inte bygga upp mycket, nån millimeter runt om de värst slitna insertsen. Det är bara för att dekalen ska ha en så jämn yta under till slut som du säger. Dekalen i sig är ganska tjock, det är riktigt kraftig printkvalitet på den, så ev behöver jag inte jämna ut särskilt mycket. Kommer att sätta dekaler med dekalvätskor som mjukar upp och tunnar ut. Brukar bli riktigt bra resultat om man är försiktig.

Är heptan och alkohol (främst isopropanolen) verkligen att rekommendera? Löser inte alkoholen upp befintlig lack? jag kommer inte klarlacka spelplanen utöver där jag fäster nya dekaler.

Planerar att jämna ut inserts med klarlack efter de skrapats rent och slipats lite. Vilken flytande klarlack lämpar sig bäst för detta? Jag har ingen erfarenhet, eller utrustning, för airbrush.
Ifpa ID 63357


Tags: