Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2016 i Lund, 18-20 november

JANI · 287 · 87892

Edenecho

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
  • Stad: Oslo

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
JMN: Nej, Jan Anders var tydligt med att diskningen gällde turneringen och inte bara den specifika matchen.

Josh svarade då bl a
"I understand he was DQ'd, but this should not void his progress in the tournament up to that point"

och

"For example if this happened on the winner's bracket, Jorian would simply have forfeited all future matches and finished as worse as he possibly could have at that given point in time.
In this situation that worst possible finish is 4th place."

Jag tror vi kanske blandar ihop deras regler för hur rankingen räknas ut med deras tävlingsregler?

Så vill man att ens tävling ska vara WPPR-sankitionerad och ge rankingpoäng så får man kanske köpa de regler som IFPA anser ska gälla för sådana tävlingar.
Sedan kan man förstås försöka påverka sådana regler man tycker kunde förbättras.
Det är ju bl a därför rankingreglerna uppdateras varje år, för att komma tillrätta med olika problem.

Personligen tycker jag inte detta är en superviktig fråga eftersom diskningar som tur var är ett mycket sällsynt problem (och jag hoppas de så förblir), men eftersom det verkar röra upp känslor så har jag mejlat IFPAförr att se om de kan förtydliga lite mer vad som gäller.


« Senast ändrad: februari 28, 2017, 13:59:06 av MCR »


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Alltså, det låter bissart och nepotism så det bara skriker om det. Nu har jag läst igenom reglerna en tredje gång

https://www.ifpapinball.com/menu/rules/

Det står ingenting alls om det som Josh refererar till i deras egna regler, förutom om du diskas på det aktuella spelet.

Det låter som en efterhandskonstruktion som gynnar spelaren i ifråga och missgynnar alla andra som står för FairPlay. Hur kan Josh och IFPA applicera nått som inte står i deras regler? Tar gärna en referens till där det står så anpassar jag mer än gärna våra kommande tävlingar.


Edenecho

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
Uavhengig av hvordan man tolker reglene, (siden det er forskjellige tolkninger), om man bare gir beskjed til spillere før turnering: hvis dere abuser maskiner, så er dere DQ'd fra tävlingen og vil bli avregistrert, og dermed ikke engang være i resultatlisten som sendes til IFPA?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
JMN: Jag kan faktiskt inte se någon anledning till varför IFPA skulle vilja gynna Jorian framför någon annan spelare, så det tror jag inte alls på.
Och jag vet bestämt att Jorian inte är Joshs svåger, varken buk- eller vanlig.:-)

Men jag har som sagt mejlat IFPA och frågat om de kan klargöra lite hur de tänker runt detta,  så får vi se om vi får svar.

EDIT:
Så här skrev jag i mejlet f ö:

"Hi again Josh & co!

The ruling on this incident (that the DQ:ed player may keep his "worst possible position" instead of automatically be placed last, or get no position at all)  has aroused a lot of sentiments and some confusion on the Swedish forum.

Do you think you could clarify this, and the reasoning behind it, so that I can pass that on to the Swedish community?
Preferably if you could point to a specific passage in the rules.
I haven´t been able to find any text on the IFPA-site that actually adresses this, meaning, the actual consequences of being DQ:ed in a IFPA-sanctioned tournament.

Also, does the reason for DQ matter at all?
Would it matter if a player was DQ:ed for cheating, or would he still get the position he had when he was caught cheating?

Personally I think that the IFPA standpoint is reasonable, unless the DQ was because of cheating.

Best regards
Mats"
« Senast ändrad: februari 28, 2017, 16:28:00 av MCR »


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Ok, jag ger mig på den frågan ang. Svåger ;)

Vi avvaktar in svaret så ser vi vad de säger. Mycket bra mail i övrigt!


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Skrev f.ö. ett eget mail i egenskap av representant för Sundsvall pinball. Fick följande svar och jag antar att du kommer få nått liknande, ärendet är därmed utagerat för min del.

"Hi Johan,

I will always point to this paragraph in our rules for how we handle any situation:

"Final authority for any ruling, including rulings that contradict or vacate anything written in this document or in other IFPA materials, rests with the President of the International Flipper Pinball Association, Josh Sharpe."

This has nothing to do with Jorian being a top 25 player, and this isn't the first time we have dealt with an issue like this. My response over the last 10 years has been consistent on this issue:

Should a player be disqualified and ejected from the tournament, the impact that player had on the tournament up to that point still stands. If Jorian eliminated a player in the round of 32, that eliminated player doesn't get back into the tournament because Jorian was ejected later on. Our application of ejection rules is exactly what I mentioned to Mats, a player can no longer advance themselves in the tournament, and will be deemed to finish in the worst possible position at that time of ejection.

The only caveat where I have deviated from this rule in the past is if a player was found cheating. An example of this was at the EPC years ago. A player with the help of tournament staff had their qualifying scores manipulated in the system, so they advanced through the qualifying stage when they otherwise would not have. We eliminated that player from the results entirely, and then suspended them from being included in any other results submitted to the IFPA for 1 year.

Player conduct issues are not rare, especially in the US. Our line regarding FairPlay with respect to eliminating a player from the standings altogether focuses on whether their play was in fact done fairly (no cheating).

We can certainly update the verbiage in our rules to explicitly state where our line in the sand falls on this if you believe that will help clarify our stance.

Thanks,
Josh"


Izzelius

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
  • Stad: Huskvarna
Ber om ursäkt om jag glider lite OT, men det här med att fylla upp platserna i slutspelet om en inkvalad spelare inte dyker upp och att inkvalad spelare därmed tappar placering hur rimmar det egentligen? Och för att sätta det i kontext med pågående diskussion, vad händer om en spelare kvalar in och vet med sig att denne inte kan stanna till slutspelet kan man då misshandla ett spel och sen claima en 24e plats eller liknande?  ::)
Hur går egentligen tankebanan kring detta? Jag kan tycka att det är lite fel ur ett tävlingsperspektiv samtidigt som det känns ganska sjysst att komplettera slutspelsträdet. Blir ju ett litet aber när någon tvingas lämna w.o under slutspelet dock.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag ska bara meddela att jag fick svar, och det var precis samma svar som JMN fick.
Så för mig är det färdigmejlat till Josh om detta. Nu har de svarat upprepade gånger på vad som gäller.

Men vill ni fortsätta att diskutera kan ni förstås göra det här, eller kanske ännu bättre på Tiltforums, där ni i så fall kan få input från många fler spelare och länder.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Äsch, det är väl logiskt som IFPA säger, men då är det väl bara att införa egna regler som att diskning även medför bötesstraff alternativt en känga i vederbörandes bil? Alternativt avstängning från nästa tävling? Nu är detta inget större problem då spelen tål en del och jag tror att de som rycker i spelen mest kommer att lugna ner sig nu. Och som jag har angett i BPCO-anmälningen:

Citera
Tävlingspolicy
Genom att anmäla dig till denna tävling accepterar du följande:
• Respektera dina medspelare, alla är vi olika och vi är många som skall spela ihop. Visa varandra tålamod och ödmjukhet. Behöver du skrika könsord är toaletten en lämplig plats.
• Hantera spelen med respekt. Flipper är en fysisk sport och ibland är det svårt att bedöma vad som är tillåtet och inte, men att lyfta eller knuffa spelen framåt samt efterslängar (när kulan runnit) är något en spelare aldrig ska göra och renderar en varning.
• Efter två varningar diskvalificeras spelaren från tävlingen. Detta gäller även vid granskning av videoinspelning i efterhand.



MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Någon startade en tråd om detta på Tiltforums, så om ni är intresserade av att läsa vidare om detta så är länken:
http://tiltforums.com/t/disqualification-and-wpprs/2480/34


Edenecho

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
Lest gjennom tråden. er forsåvidt fair enough at de beholder plassering i turneringen primært mtp andre sine resultater og WPPRs som gode spillere legger til turneringen, men føler likevel advarselen blir litt meningsløs om de sparker til maskiner fordi de uansett har tapt og er ute. Dog, man kan vel utestenge dem ett år slik at de ikke får være med på påfølgende SM/turnering det gjelder?

Hadde det skjedd i Norge på større årlig turnering hvor det er privateide maskiner så ville jeg som TD gjort det jeg kunne for å gi en skikkelig straff, f.eks utestengelse fra neste årlige event.
Evt om det hadde vært i regi av oslo pinball club, utestengt dem fra x antall månedsturneringer også.  evt påtvunget anger management kurs ;) Men nå kjører vi 2x warning = DQ hos oss. Men hadde ikke gjort meg noe å droppet warnings, er ikke så vanskelig å bare ikke slå og sparke og oppføre seg som en dust.
« Senast ändrad: mars 02, 2017, 12:08:35 av Edenecho »


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Ok, då är det väl inte mycket att diskutera kring 4:e platsen och de förtjänade rankingpoängen trots att han blev diskad. För i sak så är det i linje med IFPA:s regelverk. Även om många anser att det är märkligt beslut, inklusive mig, att man kan belönas för bedrägligt uppträdande. Innan jag får mothugg så vet jag att en del kommer säga att han inte blev fyra, utan bara på rankingen. Oavsett vad så kommer det uppfattas som han blev fyra, då iFPA:s sida vanligtvis används för kolla resultat.

Men jag tycker anhängare av IFPA:s system ska fundera lite över vilka konsekvenser det får.

Jag har mycket kontakt med spelägare och arrangörer som lånat ut spel genom åren. Och bland oss så ses detta som en ordentlig pungspark. Vi är många som offrat ofantligt många kvällar och helger, i månader inför ett otaliga SM. Lånat ut spel, sett dessa sparkas på, knuffats in i väggar och efterslängar i form att de dras i sidled. Nu är det åter visat att detta kan göras helt utan några konsekvenser, han kan komma tillbaka nästa SM och göra samma sak utan påföljd.

INK säger att spelen tål en hel del, visst det gör dom. Men av respekt och hänsyn till ägaren så tycker inte jag man ska våldföra sig på spelen. Sen kan en till synes enkel eftersläng göra skada beroende på golvtyp. I Bunkern fick vi ett TAF-kabb spräckt. Sen är det väl inte så trevligt om 200 håriga män svär och skyfflar omkring spel.

Ser vi till de senaste åren så är det allt färre som vill låna ut sina spel. Senaste SM i Stockholm så hämtades spelen i Borås, GBG och Lund. SM nu i Lund så hämtades spel i Borås och GBG. För tio år sedan så behövde man bara leta inom fem mils radie för att få ihop spel. Åkte man längre, så berodde det på att vägen var avstängd, så man var tvungen att köra en omväg. Det ska inte behövas åka längre idag, för spel finns. På ett SM finns väl minst 100 potentiella spelutlånare. Men för varje vidrig behandling av spel, onödig eftersläng så försvinner ett par. Efter ett SM finns bara ett fåtal kvar, de som "alltid" lånar ut spel.

Jag har själv kastat in handduken. Jag har tröttnat på att lägga all den tid på att arrangera tävlingar för att se spelen bli illa behandlade. Nu snackar vi inte att spelen åker 2 dm i sidled i försök att rädda en kula. Det är många av oss som har hållit på länge som nu ger upp, eller redan har gett upp. Och nya spelutlånare står inte direkt på kö. Men INK och Möbelgatan kämpar vidare och fortsätter att låna ut spel runt om i landet. Så var rädda om dom och stryk dom medhårs och gulla lite extra med dom nästa gång ni ser dom. För spelutlånare är en utdöende art.

Så tänk på att med varje slag, spark och eftersläng så försvinner ett par spelutlånare.

Hade jag stått som arrangör för kommande SM och EM så hade jag sagt att Jorian inte är välkommen. För hans agerande är ett hån mot alla som jobbat med arrangemanget under en lång tid.

Sen kanske man ska fundera på om SM ska frigöras från IFPA?

...men en sak är säker, Karate-Jorians hästspark får konsekvenser för framtiden och dess förutsättning att låna in spel.


/Föredettingen





Edenecho

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
Tilogmed josh skriver i tiltforums-tråden at hvis han var td ville han utestengt spilleren det gjaldt fra neste event, så ingen grunn til at jorian skal kunne komme tilbake på sm i år og gjøre d samme om arrangørene bestemmer det?


Tags: flipper-sm lpa lund 2016