Frispel

sedan 2001

Utställning av äldre spel......

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Hur tror ni att ett äldre spel (t.ex. high speed, F14 osv) skulle klara sig utställt, skulle det kunna dra lite folk som spelade på det tro?

Jag menar om vissa inte är intresserade av att spela flipper för att de tycker det verkar för avancerat så borde ju sådana spel vara relativt enkla att ta till sig.

Var bara en tanke som slog mig, är inte så att jag tänkt att ställa ut mitt stackars HS eller så utan som sagt en fundering bara.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Det skulle faktiskt vara kul att få tillfälle att
prova på alla omtalade 80-tals-flipper som man var för
liten att spela när det begav sig!
Även om de saknar Dot Matrix-displayer, djupgående regler
och Wizard Modes så har de mycket spelglädje.
Earthshaker t.ex. har som "enda" mål att starta Multiball, men
det räcker väldigt långt ändå. :-)


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Oj!

Blotta tanken att ställa ut mitt HS för allmänt spel får mig att rysa av ogehag!!! :-D

Tror att det skulle vara en mardröm att underhålla ett sådant spel i en flipperhall, folk är ju mindre rädd om sakerna om de inte är ens egna, och dessa spel blir ju inte yngre...

Dock tror jag att folk skulle ha skoj! Senast jag hade fest hemma så stod alla tjejerna och lirade flipper i över en timme medans killarna satt i vardagsrummet och pratade lågmält... :-D

Sedan för att citera Pat Lawlor:
Citera
Min favorit flipper förutom mina egna är High Speed, designat av den fantastiske Steve Ritchie.
 


Så visst skulle det fungera!

Måste dock erkänna att jag skulle behöva byta upp mig till ett spel med mer avancerade regler. Trots att jag inte är någon natubegåvning på att lira flipper har jag snart "varvat" spelet (poängmässigt alltså).

/J

EDIT: Stavfel
« Senast ändrad: december 01, 2002, 01:43:20 av Jesper »


Mr M

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 366
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Om utställarna istället för att sura över dåliga intäkter och en död bransch, ställer ut sina gamla spel dom har stående på sina lager, utan att ha direkt vinst-noja på just dessa maskiner, så kanske dagens ungdomar (som många aldrig spelat flipper) får upp ögonen lite för flipperspel. Kör dom lite billigare, det gör ju ingenting. Bättre det än att dom står på ett sunkigt lager och samlar fukt.
Sitter där elektroniska myntsilar, så är det ju en baggis att programmera dom för t.ex enkronor igen. Är myntsilen mekanisk, så kör med vad den är inställd på om dom inte orkar pilla.
Det mest närande för marknaden vore ju om där fanns ett flipper i varenda korfkiosk, vänthall, tågstation, café, bar, restaurang mm, så att folk får upp ögonen lite.
Man kan inte begära att folk utan kunskap och kännedom ska ta sig till spelhallar. Det är på något sätt förenat med besvär för dom, och då skiter dom hellre i det tror jag.
Om inte spelarna kommer till spelen, får ju spelen komma till spelarna, så enkelt är det...
Nämner man "spelställe" för någon i dagsläget, går deras tankar automatiskt till nätverksspel och internetcaféer.

Tumrullning leder sällan någon vart, och utan handlingskraft från operatörerna NU är det bara att konstatera det många av oss säkert redan konstaterat, att flipperspelens uppgång blir om intet.

M


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Var det inte så det fungerade en gång i tiden. När spelen var nya så var det 3 bollarsspel som gällde, när spelet minskade i popularitet satte man om det till 5 bollars, för att ge mer valuta för pengarna och hålla liv i spelet en tid till.
Play a real game, play pinball


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag tycker att det mycket väl kunde finnas några äldre spel ute, som kanske var lite subventionerade prismässigt. Fast det kanske ger för lite pengar i jämförelese med arbetet. Annars så tror jag stenhårt på att sena 80talare skulle kunna vara inkörsporten till de lite svårare och djupa 90talarna, problemet är väl som Mr M skriver ovan att folk "utsätts" aldeles för lite för flipperspel för att kunna få för sig att prova.

Tror att det behövs fler utställare som brinner för flipperspel, de skulle kunna göra underverk.
« Senast ändrad: december 03, 2002, 01:44:44 av Sonar »


Tags: