Frispel

sedan 2001

Reproducering av plaster.....

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har redan kollat där, och tyvärr så är det just så... ingen av dem är rätt :-(
Me de har i alla fall varit bra att ha när man ska leta efter typsnitt ;-)
Tack ändå för hjälpen! Vet någon något annat ställe som har scans så tar jag gärna emot tips!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Tänkte bara inflika med detta i copyright diskussionen... tror inte någon tog upp detta ovan. Williams har copyright på artworken inte formen på plasten vad jag förstått. Så en ramp så som den som finns i HS som bara är svart och inte har någon artwork tror jag inte de kan stoppa framställning av. Reproramperna från pinball inc har vad jag vet inte några dekaler utan man får med instruktioner hur man flyttar över från sin orginal ramp, alternativt att man skickar in den så gör dem det.

Vad gäller spelplans plaster så gör Alan Mayer (eller vad han heter) repros som ska vara grymmt snygga och han har fått höra lite från diverse rättighets ägare emellanåt fast vad jag vet så har han bitits tillbaka och fortsatt.


Jonas

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Lyckeby, Karlskr
Hej!

Jag har en uppsättning NOS plastdetaljer till TAXI, och där fanns den minsann med. :-) Jag har scannat den, den ligger här: http://212.214.15.174/~jonas/taxi.jpg

Har ett själv, riktigt skoj. :-D

Mvh Jonas


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack så hemskt mycket!!!
Det var väldigt vänligt gjort! :-)
Jodå, det är ett väldigt kul flipper för att vara så pass gammalt, möjligtvis kan jag tycka att det är  lite väl mycket slump om man får Carry Passengers.
Nu ska jag i alla fall sätta igång med att reproducera en "Express Lane 2"-plast! :-)
Vet förresten någon var man får tag på den sortens genomskinlig film som ovan nämnda sida tipsar om?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har förresten lagt upp PDF-filen med min reproduktion av instruktionskortet här. Den som har ett får gärna jämföra och säga om det är likt. Jag har utgått ifrån att texten på den scan jag har haft har varit fetare än originalet, på grund av dålig inscanning, men det kanske inte stämer?
Vet inte heller om det ska stå "Airport", för det står inget på min scan.
Tacksam för synpunkter!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Jonas

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Lyckeby, Karlskr
Likt intill förväxling! Det finns ett par små, små skillnader, t ex ska 'first' (första ordet på andra raden under express lanes) stå en halv bokstav längre åt vänster. :-D Men du har fått till det RIKTIGT bra! : )

Den övre versionen i PDF-dokumentet är allra bäst, den undre har för fet text, åtminstone jämfört med min lapp.

Mvh Jonas


Jonas

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Lyckeby, Karlskr
...och mitt är förresten ett Marilyn, så det kanske förekommer små skillnader i texten. :-)


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Roligt att höra! Jag får gå in och justera ordet "first" lite då... :-)
Jag tror dock att jag glömde säga att den undre bilden är den scan som jag har arbetat utifrån, jag tog bara med den som referens, men det är ju skönt att höra att min version är mer lik än den, då fann det ju någon mening med mitt arbete :-D
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Nu har jag klurat, klurat och klurat.
Jag har kommit fram till att det med största säkerhet går att reproducera ramper till ett ganska anständigt pris.
Har också varit i kontakt med en vakumformare som tyckte att mina ideer var rimliga och har möjlighet att ta in uppdrag.
Jag ska börja med lite prototyp försök i köket :-) och åka på studiebesök hos plastkillen.

Ett par frågor:
Vilka spel behöver oftast nya ramper?
Om det går bra att tillverka som jag tänkt mig, hur många kan tänkas behöva olika ramper?
Vad är rimligt att betala för en ramp-reproduktion? Kan vara så att framställningen blir för dyr...
Om det skulle finnas mönsterskydd på ramperna i USA, gäller det när det handlar om reparationsdelar?
Materialval, finns det någon anledning att välja äldre sämre material? (plasterna utvecklas väldigt mycket)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
En ramp som garanterat alltid är trasig/spräckt är på just nämnda Taxi.
Jag hade tre Taxi-flipprar samtidigt för ett par år sen ( bl a en, förutom vänsterrampen,  fräsch marilyn). På alla tre spelen så var vänsterrampen sönderskjuten p g a att (Dracula-) katapulten är för kraftig.
Precis där kulan träffar rampväggen var de alla trasiga. Denna skada har jag även sett på alla de taxiflipprar som jag har tittat på. Det är troligen därför en sån nosramp alltid går för stoooora pengar på Ebay i USA.

Det är en ramp som verkligen behövs nytillverkas, och då även förstärkas på det utsatta stället.

Danne
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag kan bara instämma!
Min ramp är lagad med silvertejp av förre ägaren, det fungerar bra, men är inte så snyggt...
Jag skulle nog kunna vara intresserad av en sådan reproduktion, men jag tror inte jag har råd att ge så mycket för det.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Jag tror att en reproducerad ramp skulle kosta ung 400kr.
Men jag är inte alls säker, iden som jag har är att gjuta av rampen med en gips/gjutsandblandning samt att armera gjutblandningen med glasfiber eller ståltråd.
Ev kan formen behöva handberarbetas en del för att få den perfekt efter av gjutningen.
Efter att det är gjort är iden att lacka formen för att få upp ythårdheten.
Själva vakumformingen är sen inte särskilt dyr, det gäller bara att formen håller.
Om den skulle visa sig att inte hålla får man gjuta av den i aluminum. Det är inte heller jättedyrt men kräver en väldig massa slipning eftersom en gjuten yta oftast är väldigt rå.
 
Jag behöver mixtra lite med släppmedel på orginalet (rampen) samt lite olika gjutmaterial.

Alternativ 2 är att gjuta av orginalet med en kombination av armerad polyester(eller epoxi) och polyuretan (polyuretanet expanderar och når in i alla utrymmen) problemet med den metoden är att hitta ett lämpligt släppmedel samt att det är lite (ganska mycket) dyrare än gipsvarianten.

När väl plasten är formad, vakumsugen, så tillkommer rätt mycket efterbearbetning.
Det är vanligtvis denna del som är dyr i tillverkningen. Det kan ju tänkas att den som vill ha rampen kan göra detta själv. Det är skapligt enklet att bearbeta plasten med vanliga handverktyg.

Jag har ingen riktigt bra ide om hur man ska tillverka metalltungorna till ramperna på nått väldigt billigt sätt. Möjligen skulle man kunna tänka sig att använda de begagnade.

Vad gäller artwork, klistermärken, kan dessa rätt så enklet reproduceras. Men det är inget som jag lägger någon energi på just nu.

Ska kladda i köket och testa lite med dammsugaren att forma plast för att få en uppfattning om hur stark gjutblandingen kan tänkas bli.


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Just rampen till taxi finns här:Länktror jag.

Edit: en bit ner på sidan.
« Senast ändrad: december 13, 2003, 16:41:05 av Uddis »


ThingLendBack

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
  • Stad: Tyresö
Jag har hittat en sida på internet där en snubbe beskriver i detalj med bilder och allt hur han reproducerar 3D-plaster till flipper. Han gör bla ett av flygplanen till IJ.

Här är länken.

http://home.pi.be/~leonb1/techtips/emoule1.htm

/TLB


Tags: