Frispel

sedan 2001

TAF-flipper fastnar i övre läget

DuNegro

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
  • Stad: Oxelösund
Iom att flippern fastnar i "hold" läge så är det tip102 som är misstänkt på den flippern. Som jag skrev tidigare så kan dom "läcka" under belastning. Om det inte skulle vara en av transistorerna så är det antingen u4 eller u6 som strular. Lm339.

Första gångerna jag gjorde såna här felsökningar så var det bara för att lära mig hur korten funkar, nuförtiden byter jag allt i serie som jag misstänker istället, för att slippa huvudbry, och för att grejjerna blir kassa med tiden.

Mvh


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
DuNegro:
Jo, du kanske har rätt. För det märkliga är ju att när jag sätter igång strömmen på spelet (flippern åker inte upp då), och startar ett spel och trycker på höger knapp så fastnar ju flippern uppe. Men om jag då trycker åp vänster knapp så den flippern åker upp, så "åker" den högra flippern ner. Men efter bara en jätteliten stund så "håller" han kvar höger flipper uppe. Starkare oxå, känns det som. Men brytar man ner den, så är den ju nere, och för man upp den med handen så känner man när "hold-linningen" drar upp den igen.

Sen undrar jag även lite på Hogh Power Board A-15139 (som sitter under spelplanen vid vänster flipper ungefär), der sitter det ju tre stycken transistorer oxå, TIP 36C. Den nedre av dessa blir riktigt VARM snabbt. Medans de övre inte alls är ljumna ens.

Fast när jag drar ur molexkontakterna medans flippern är uppe så händer ingenting. Trodde ju att den skulle åka ner liksom.

Jag ska ju förstås testa o mäta den TIP 36c, men just nu har jag inget verktyg att skruva bort kortet med. :-(
« Senast ändrad: september 06, 2015, 15:14:06 av Terminator »
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
High Power kortet går väl till magneterna? De får inte dra för länge, sägs det, för då kan de bränna spelplanen. Den borde du fixa omgående. Minns inte om det är tip36 eller magneten som är dålig för jag har aldrig själv ägt nåt TAF.
Vet att det finns nåt säkringskit att installera mellan kortet och magneterna.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Kolla in det här från Marvin:

Electrical "Stuck Up" Problem:

•   Addams Family ONLY: The Addams Family pinball was the first Williams solidstate "fliptronics" game. It was the only game to use a "Fliptronics I" board (all later games used a "Fliptronics II" board). The Fliptronics I board has a unique personality. If both diodes on the right flipper coil (upper or lower) are missing or broken, as soon as the right flipper cabinet button is pressed in a game, both right flippers will stick in the "up" position. The right flippers will not release until the left flipper cabinet button is pressed! Note this MAY also happen if one diode on each right flipper coil is bad too. This problem can also happen to the left flipper, and is still related to coil diode failure. To fix this, check both right flipper coils and make sure the diodes are not broken or missing. Also make sure the left flipper coil's diodes are present and not damaged. Finally, sometimes a bad flipper diode will cause the Fliptronics I board's TIP102 hold transistor to fail. If the problem still exists after replacing the diodes on all the flipper coils, check the TIP102 hold transistor on the Fliptronics board.

Så byt båda flipperdioderna på bägge sidor först (Både övre och undre flipprar, dvs 8 dioder.). (Du måste ändå löda loss en ändan för att kunna mäta dem. Fungerar det inte efter detta, byt även TIP102.
Det går inte alltid att mäta sig till felen på transistorerna.
Vi bytte transistorn till en sling-shot på Sopranos som stod rätt ut, nu i veckan, utan att jag kunde mäta mig till någon skillnad, jämfört med transistorn som satt bredvid, men efter bytet fungerade sling-shoten som den skulle.
« Senast ändrad: september 07, 2015, 01:44:10 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Såååå... Nu fick jag ordning på det. :-D (Har inte haft tid på ett tag, pga flytt m.m.)
Det visade sig vara Q11:an. Till "holden" alltså. Dock så gav den perfekta värden, men precis som ni skrev, så kunde den vara trasig ändå.

Stort Tack till alla kommit med tips. :-)
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"