Frispel

sedan 2001

TAF-flipper fastnar i övre läget

Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Har försökt att söka på forumet, men hittar inget bra. :-(

På mitt Addams så fastnar flippern i övre läget (höger ndre flipper), och det är inte mekaniskt fel, för bänder man flippern neråt, så känner man moståndet o spolen surrar, och så fort man stänger av spelet så åker flippern ner.
Den åker inte heller upp förrän man trycker på knappen, så strömmen ligger liksom inte alltid på.

Jag misstänker ju fliptronic kortet, då jag redan bytt till en annan spole.
Dessutom så märkte jag förut att en diod hade lossnat från spolen, men lödde dit den, men det funkade iaf inte. :-(
Jag vet ju att de där korten kan vara känsliga, men man ser heller inget "brunnet" på det.

Nån som har några tips?
« Senast ändrad: augusti 14, 2015, 21:46:43 av Terminator »
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


DuNegro

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
  • Stad: Oxelösund
Transistorerna på flip kortet. Vid såna här tillfällen byter jag hela serien på kortet, till dom flipprar som finns på spelet, i det här fallet alla 4.

Mvh


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Åfan, så det är dem (eller iaf en av dem) som pajjat? Men visst borde man kunna mäta fram vilken det är? Eller minar du att de "slits" på nåt vis, så man byter dem ändå?
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


DuNegro

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
  • Stad: Oxelösund
Du kan mäta dig fram om någon är dålig En utav dom är nog kass, vet inte vilken i huvudet, borde stå i manualen. Men då jag själv tycker att det är jobbigare att demontera kortet än att byta komponenterna så tar jag alla på en gång, tip102 och 36c om jag minns rätt. Men om en är kass så har ofta andra komponenter i samma kedja också blivit stressade, så det är aldrig fel.

Mvh


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
TIP36c-test:
-   Stäng av spelet.
-   Ställ multimetern i diod-läge.
-   Håll röda mätspetsen metallörat på transistorn.
-   Håll den svarta mätspetsen mot vardera av ytterbenen. 0.4-0.6 skall avläsas.
-   Håll sedan den svarta mätspetsen mot mittbenet på transistorn. Du skall få mätvärde 0, och signal.
-   Håll därefter den svarta mätspetsen mot det vänstra/övre ytterbenet på transistorn, och den röda mätspetsen mot mittbenet på transistorn. 0.4-0.6 skall avläsas.
-   Behåll den svarta mätspetsen mot det vänstra/övre ytterbenet på transistorn, och flytta den röda mätspetsen till det högra/undre ytterbenet. 0.2 skall avläsas.
Skulle några andra värden visas så är transistorn trasig och måste bytas.

TIP102, TIP122-test:
-   Stäng av spelet.
-   Ställ multimetern i diod-läge.
-   Håll svarta mätspetsen metallörat på transistorn.
-   Håll den röda mätspetsen mot vardera av ytterbenen. 0.4-0.6 V skall avläsas.
-   Håll sedan den röda mätspetsen mot mittbenet på transistorn. Du skall få mätvärde 0, och signal.
Skulle några andra värden visas så är transistorn trasig och måste bytas.
« Senast ändrad: oktober 26, 2016, 22:30:00 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ok, tack för tipsen och framför allt för den pedagogiska "guiden" CKR. :-)

När ni säger stäng av spelet, så antar jag att det även går attmäta när man plockat ur kortet, och inga kablar är inkopplade?
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


DuNegro

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
  • Stad: Oxelösund
Det är diod test, så inget behöver vara inkopplat. Men, även om dom verkar schyssta enligt värden, så kan en transistor "läcka" under belastning.

Mvh


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ok.
Ska se om jag kan rota fram elschemat och kolla vilken tranisistor det handlar om i detta fall.
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Hmmm... Har nu mätt på alla TIP 36 o 102:or, men ingen av dem har avvikande värden. :-(
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ingen som har nåt annat tips? Lyckas inte hitta nåt vettigt på nätet heller. :-(
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Det kan vara en av de små transistorerna före tipparna, dvs Q13-20, som är 2N4403.
Möjligt att spolen jordar någon annanstans än på fliptronicskortet (vilket jag har för mig att den gör...). Prova att lossa J802, eller är det J801? Flippern borde ramla ner då. (tror jag...)
« Senast ändrad: september 03, 2015, 02:01:02 av kniven »


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Aha, TACK som fan för tipsena. Ska kolla imorrn. :-D
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Kniven:
Nu har jag kollat. Inget avvikande värden på de små trnsistorerna heller. :-(

Japp, flippern ramlar ner direkt då jag tar bort J801. Vad ska jag dra för slutsats av det? :-) Att jorden ligger på på nåt sätt?
Jag trodde ju från början att det var fel på spolen som satt i från början, eftersom en av dioderna hade lossnat. Men jag bytte ju spole o det är ingen skillnad. :-(((
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Slutsatsen torde vara att felet nu är lokaliserat till kortet. Du får nog djupdyka i schemat och spåra vilka ic-kretsar signalen går igenom från J801. Alternativt att skjuta från höften och byta de transistorer som är inbandade. TIP36 är väl den dyraste av de tre? Byt den sist... Att löda transistorer är enklare än ic-kretsar men har du bytt alla tre så är det nog bara ic-kretsar kvar.


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ok, du menar att det isf är fel på nån IC-krets? Ja, det är nog inte omöjligt isf, eftersom jag även mätt alla dioder, och de verkar vara ok oxå.
Fan, man är för dålig på sånt här, skulle hellre bara vilja köpa ett nytt kort o slänga i isf. :-O
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"