Frispel

sedan 2001

Problem med SS

CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Rengör ALLA opto:n i spelet (Inte bara de i bolltråget.) med tops doppad i t-röd.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


mwall357

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Alla opton rengjorda. Slam-tiltswitch kollad och nu urkoppkad.
Har fått tips om att rom-kortet kan spöka (ärga). Vad tror ni om det? Vill helst inte ta ur kortet. Men måste jag så gör jag det.

Man hör på musiken att det kommer att bli en autolaunch. Svårt att förklara. Men det känns som spelet inte ställer sig i startläge när det är dags för nästa spelare. Det liksom drar igång musiken som det låter under spelet och sen kommer bollen. Fast inte varje gång???

Ska få låna en kompis optokort o testa byte. Hoppss det märker skillnad. Såg Freeplay hade kort runt 800 komplett.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
För att kolla ifall det är opto-kortet under spelplanen som är problemet, testa att koppla ur spänningskablaget till det, (kan göras med spelet på. Är normalt sett det vid dioderna.)
och se ifall det fortfarande räknar poäng utan att du launchat kulan. Ifall problemet försvunnit/ändrat sig, är det opto-kortet som är kass.
I så fall är byte av de tre LM339 på kortet nästa steg.

Det kan också vara flatkabel-kontakterna till CPU-kortet som ärgat. Demontera och montera tillbaka alla dessa kablage i båda ändar.

Sedan kan det vara låg 12 Volt. Mät på TP100. Får inte gå under 11 Volt.
« Senast ändrad: augusti 19, 2015, 02:22:09 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


mwall357

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Autolaunchproblemet är löst.
Jag såg att lödningarna till spolen som skickar upp boll från bolltråget såg lite halvdåliga ut. Tänkte att jag löder väl om dom då nu när jag ändå håller på. Nu launchar spelet inte nå mer. Supernice :)
Och det att spelet räknar poäng när boll ligger i bollrännan lyckades jag få ett felmeddelande på idag. Det kom upp en text på registrering "left ramp enter". Har nu gjort ren dessa optos supernoga. Spelet har inte reggat poäng efter det. Men lödningarna såg för dåliga ut så det blir till att byta optos.

Fy fan va glad jag är. Känns riktigt najs med ett fungerande Ss igen.

Tack alla för era tips.